Gedoogsituatie vliegveld Beek mogelijk toch tot april
Door Jean van Hoof
De kans bestaat dat de Tweede Kamer zich uitspreekt voor het handhaven van de huidige gedoogconstructie op Maastricht Aachen Airport (MAA) tot 1 april. In dat geval kan het vliegveld toch gebruik blijven maken van de hele lengte van de start- en landingsbaan.
Eerder liet VVD-minister Cora van Nieuwenhuizen in een brief weten dat dat wettelijk onmogelijk zou zijn. Maar PVV-Tweede Kamerlid Dion Graus uit Heerlen diende dinsdag samen met CDA en VVD een motie in om dat toch toe te staan.
Lees ook hier: Verlengde baan MAA al vanaf januari niet meer in gebruik
(On)veiligheid
Volgens Graus kan het acute stoppen met gedogen knelpunten op het gebied van veiligheid tot gevolg hebben. "Ook kan het leiden tot onevenredige economische schade. Die moeten we minimaliseren", aldus Graus. De minister moet daarover in overleg met de luchthaven, zo staat in de motie.
Stemming
PVV, CDA en VVD zijn samen goed voor 72 van de 150 zetels. Met steun van een aantal kleine fracties kan de motie het halen.
In februari stemden naast die drie partijen SGP, DENK en Forum voor Democratie nog tegen een motie om toen een einde te maken aan het gedogen. Donderdag wordt over de MAA-motie van Graus gestemd.
Geen verzet
Minister Van Nieuwenhuizen verzette zich in haar antwoord ook niet tegen de motie. Ze zei met name de veiligheid van het vliegveld in Beek heel belangrijk te vinden. "De motie vraagt om te zorgen dat er geen onveilige situaties ontstaan", zo stelde de minister. En daar kon zij zich in vinden.
Inspectie
Van Nieuwenhuizen zei ook dat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) aan zet is om te bekijken of aan alle veiligheidseisen kan worden voldaan. "Dat heeft te maken met andere signalen, andere bebording en dat soort dingen. Dat moet op orde zijn voordat je helemaal kunt stoppen met de gedoogsituatie", verklaarde de minister.
Koerswijziging
Eind november besloot de provincie als eigenaar van MAA de lopende aanvraag voor een nieuwe vergunning in te trekken. Daarin was het gebruik van de hele 2750 meter van de start- en landingsbaan voorzien. Op basis daarvan werd het gebruik ervan alvast gedoogd.
Lees ook hier: Provincie komt klagers vliegveld Beek tegemoet
Door het stoppen van de vergunningsaanvraag, verviel ook het gedogen. Maar om de afspraken met een aantal vrachtmaatschappijen te kunnen nakomen, vroeg de provincie om het gedogen toch tot 1 april te verlengen. Daar doet de Tweede Kamer nu donderdag een uitspraak over.
Overlast en klachten
Het intrekken van de vergunning had te maken met verkeerde berekeningsmethoden van de geluidsoverlast en de toenemende kritiek van omwonenden.
Geplaatst door Wim uit Castricum
We zijn overgeleverd aan debielen.