Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Gedeputeerde Tekin: ’Uitstel Lelystad mag niet leiden tot afstel’

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 397 
|
 noordhollandsdagblad.nl 
hv_overig_1504.jpeg

Door Roel van Leeuwen

Volgens de Milieufederatie Noord-Holland kan Schiphol de vluchten van Lelystad Airport niet opvangen.

’Uitstel, maar geen afstel wat mij betreft!’ Dat zegt gedeputeerde Adnan Tekin van de provincie Noord-Holland over het besluit van minister Van Nieuwenhuizen om de opening van de uitbreiding van Lelystad Airport tot 2020 uit te stellen.

De Noord-Hollandse gedeputeerde werd woensdagochtend al geïnformeerd door de minister.

Tekin zegt te kunnen leven met dit besluit. ,,Zij heeft naar het proces gekeken en geconcludeerd dat ze meer tijd nodig heeft. Ze kiest voor zorgvuldigheid boven snelheid. Dat kan ik waarderen als het maar niet tot afstel leidt.’’

Wél vindt Tekin dat alles op alles moet worden gezet om 2020 wél te halen. ,,In dit proces zullen we samen optrekken en ik ga ervan uit dat dit haalbaar moet zijn.’’

De minister heeft aanpassingen aangebracht aan de tijdelijke vliegroutes van en naar het vliegveld. De tijdelijke routes zijn nodig omdat pas in 2023 het luchtruim wordt heringedeeld. In 2020 moeten er 4000 vluchten worden overgeheveld van Schiphol.

Hoger vliegen
Er zijn verschillende voorstellen gedaan om de hinder van laagvliegende toestellen in Noord-Holland Noord te beperken. Zo wordt bekeken of er in afstemming met Schiphol hoger op Lelystad Airport kan worden aangevlogen. Het Schipholverkeer mag echter niet worden verstoord.

Tekin zegt de gevolgen van de aanpassingen nog niet te kunnen overzien. ,,Ik vind dat er wat dat betreft snel duidelijkheid moet komen voor de inwoners van die regio.’’

,,Het is goed dat de minister meer ruimte neemt voor een zorgvuldig proces’’, zegt Samir Bashara, wethouder mobiliteit in Hoorn, namens de zeven West-Friese gemeenten.

,,We zijn ook blij dat de blik van het ministerie is verruimd en dat West-Friesland nu ook in beeld is. Wij hebben de toezegging van het ministerie dat zij voor de zomer nog hier langskomen om de vliegroutes over de regio te bespreken.’’

Maria Weeber van de actiepartij Progressief West-Friesland is ’ongelooflijk blij’ met het uitstel. ,,We hebben nu de tijd om alle benodigde informatie op te eisen en om samen met alle actiegroepen het juridische pad voor te bereiden.’’ Ze roept iedereen op de petitie ’Stop! Laagvliegroutes boven West-Friesland’ te tekenen.

Niet overgenomen
De geplande vluchten op Lelystad in ieder geval niet kunnen worden overgenomen door Schiphol, stelt Sijas Akkerman, directeur van de Milieufederatie Noord-Holland. ,,Dat kan niet vanwege het gebrek aan milieuruimte, vanwege het ontstaan van een forse toename van de overlast voor bewoners en omdat de veiligheid van omwonenden dan in het geding komen.’’

Met 500.000 vluchten is Schiphol wat de Milieufederatie Noord-Holland echt vol. Akkerman: ,,De luchthaven piept en kraakt aan alle kanten. Ook beperkte groei, zelfs met 10.000 vluchten, is niet mogelijk zonder dat de ongevallenkans per vlucht toeneemt. Tenzij er extra veiligheidsmaatregelen worden genomen. Maar welke dat dan moeten zijn, en of die volgend jaar al ingevoerd kunnen worden, dat is nog zeer onduidelijk. Bovendien zijn de zogenaamde voorkeurs start- en landingsbanen vol. Dat betekent dat om überhaupt te kunnen groeien start- en landingsbanen die de meeste overlast veroorzaken, vaker gebruikt gaan worden”, aldus Akkerman.

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht