Gebruik Buitenveldertbaan loopt spuigaten uit: inwoners en wethouder zijn er klaar mee
![schiphol-pixabay_1280.jpg schiphol-pixabay_1280.jpg](https://www.vlieghinder.nl/images/uploads/rechtenvrij/_large/schiphol-pixabay_1280.jpg)
Wethouder Adam Elzakalai (Schiphol, VVD) heeft het ministerie van I en W aangeschreven vanwege de buitensporige inzet van de Buitenveldertbaan door Schiphol, een gegeven waar veel inwoners over klagen. Ook maakt de wethouder zich zorgen dat I en W heeft voorgesteld voor om géén handhavingspunten direct onder de aan-/uitvliegroute Buitenveldertbaan te plaatsen,
Het intensieve gebruik van de baan doet een onevenredig grote inbreuk op de leefomgevingskwaliteit in Amstelveen Noord, zo stelt de wethouder in de brief, gericht aan minister Madlener. De Buitenveldertbaan is volgens de gemeente gedurende lange aaneengesloten periodes in zeer hoge mate ingezet, met een hoge frequentie van uit- en aanvliegend vliegverkeer (ook in de vroege ochtend), bijvoorbeeld gedurende de periode tussen 18 november en 27 november dit jaar. Daarover krijgt de gemeente veel klachten van omwonenden.
Elzakalai wil dat de inzet van (de niet preferentiële) Buitenveldertbaan alleen wordt toegestaan op basis van strikt noodzakelijke veiligheidsvoorwaarden. Ook wil de wethouder garanties dat de recente lange periodes van inzet van de Buitenveldertbaan niet meer aan de orde komen (of zeer uitzonderlijk). Als er sprake is van een uitzondering wil de wethouder bovendien dat inwoners daarover tijdig en actief vanuit LVNL worden geinfomeerd.
Handhavingspunten
Elzakalai vindt dat het huidige systeem van handhavingspunten (binnen het wettelijk geldend kader van preferentieel vliegen) téveel vrijheid geeft om voor de niét preferentiële Buitenveldertbaan te kiezen als start- of landingsbaan. Momenteel wordt het stelsel van handhavingspunten herzien. I en W stelt voor om géén handhavingspunten direct onder de aan-/uitvliegroute Buitenveldertbaan te plaatsen. Dat daarbij wordt aangegeven dat dit voor de rechtsbescherming van inwoners niet uitmaakt, bevreemdt de wethouder.
Elzakalai schrijft in de brief: 'Ik vraag u op voorhand zeer goed te onderbouwen, dat dit niet uitmaakt ten opzichte van handhavingspunten direct onder een aanvliegroute, zoals bij de Oostbaan wél wordt voorgesteld. Wat mij zorgen baart, is dat ook het nieuwe systeem van handhavingspunten teveel flexibiliteit biedt om de Buitenveldertbaan als start- of landingsbaan in te zetten,' stelt de wethouder.
Het Luchthavenverkeersbesluit (LVB) zoekt naar handhaafbare, uitvoerbare en uitlegbare regels voor het gebruik van de luchthaven Schiphol. Het strikt geluid preferent vliegen is een uitgangspunt voor de uitvoering van de vliegoperatie dat aan die criteria voldoet en waar de afgelopen jaren uitvoerig mee is geëxperimenteerd.
Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest
De belofte van handhaafbare, uitvoerbare en uitlegbare regels voor het gebruik van de luchthaven Schiphol wordt al decenia gedaan en niet waargemaakt.