Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Garantieverklaring minister over laagvliegroutes Lelystad Airport blijft uit

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 780 
|
 vechtdalfm.nl - 25-04-2019 
hv_overig_1504.jpeg

BINNENLAND – Een keiharde garantie op het verdwijnen van laagvliegroutes zit er vooralsnog niet in. Dat bleek donderdagmiddag tijdens het commissiedebat in de Tweede Kamer waar RTV Oost bij was. Aanleiding was de uitspraak van minister Cora van Nieuwenhuizen voor Pasen dat vliegtuigen naar Lelystad Airport vanaf 2021 hoger over Overijssel kunnen vliegen.

Volgens knappe koppen kan dat dankzij twee ingrepen:

1. toestellen naar Lelystad Airport mogen op dezelfde hoogte vliegen als vliegtuigen naar Schiphol.
2. vliegtuigen naar Lelystad mogen gebruik maken van ‘hoger luchtruim’, dat op dit moment alleen beschikbaar is voor militaire toestellen.

Vanaf 2021 kunnen vliegtuigen naar Lelystad Airport doorstijgen naar dezelfde hoogtes als vliegtuigen naar Schiphol. Einde laagvliegroutes, zo lijkt het. Met die voorspelling verraste de luchtvaartminister vorige week vriend en vijand. Het riep ook veel vragen op. Een overzicht van de vragen (en antwoorden) tijdens de commissievergadering van donderdagmiddag in Den Haag.

Waarom nu pas?
Waarom wordt er nu pas een oplossing gevonden voor de omstreden laagvliegroutes? “Er wordt al lang om gevraagd”, reageerde Van Nieuwenhuizen. “Als er dan iets aan gedaan wordt, vragen mensen waarom het niet eerder gebeurde.” Volgens de minister kost het tijd om een overeenstemming te bereiken tussen betrokken partijen als Defensie en De Luchtverkeersleiding Nederland. De partijen hebben zo samen ‘ruimte vrijgemaakt’ in het hogere luchtruim. Dat kost tijd, maar nu is het gelukt, aldus de minister.

Wat betekent dit plan voor mensen die onder de vliegroutes wonen?
Het is vooralsnog moeilijk te zeggen of we nu écht af zijn van de laagvliegroutes. Het is ook moeilijk in te schatten of het voornemen van Van Nieuwenhuizen werkbaar is.
De minister wil namelijk niet mondeling reageren op ‘technische vragen’. “Het beantwoorden van technische vragen vraagt nauwkeurigheid, die wil ik in een brief beschrijven”, aldus de minister. “Dat luistert heel nauw.”

Is er een garantie over het verdwijnen van de laagvliegroutes?
Die is er niet. De minister zegt dat haar plan er voor zorgt dat er ruimte in het hogere luchtruim komt, zodat vliegroutes in principe hoger kunnen lopen. Toestellen kunnen ‘bij uitzondering’ lager vliegen, zegt de minister. En daar wringt de schoen.

Met name Cem Laçin (SP) en Suzanne Kröger (GroenLinks) zijn uitgesproken sceptisch over de ‘uitzondering’ die in het plan is verwerkt. “In Rotterdam wijkt 60 procent van de vluchten af van de aanvliegroutes, dat zijn allemaal ‘uitzonderingen'”, aldus Laçin.

Bekijk bericht op "vechtdalfm.nl - 25-04-2019"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Bob

De sector heeft er geen moeite mee omwonenden te belasten met vliegtuigen op 600 m hoogte om de 2 minuten met ruim 75 dB(A) herrie. Dit heet IN BALANS MET DE OMGEVING. Reken niet op harde toezeggingen en laat u niet besodemieteren.

Geplaatst door Klaar

Ik woon in Oegstgeest en bij oosten/noordenwind is de Kaagbaan de landingsbaan.
Elke 2 minuten komt boven ons huis een vliegtuig over op 625 me hoogte.
In de tuin zitten is uitgesloten vanwege de herrie.
Ook ‘s-nachts gaat deze vreselijke herrie door. Slapen kan alleen met oordoppen en ramen dicht.
Dit heet dus “ in balans met de omgeving......”
Om GEk van te worden is deze constante herrie.
Laat u niet belazeren door politieke prietpraat.
STOP UITBREIDING VAN SCHIPHOL.
STOP DE OVERLAST

Geplaatst door Annelie

Buitenveldertbaan is iedere dag in gebruik. Uren achter elkaar starten op 600 meter en landen op 250 meter. Er mag daar niet worden gebouwd op zo’n 500 vierkante km. Maar 100 meter verder staan hele grote woonwijken net mensen. Dat mag dan wel. Scholen, sportparken, woonwijken, duidenden gedupeerden, niet alleen van het geluid maar de potentieel giftige ultrafijnstofdeeltjes die ons aantasten. Niemand doet iets. Our society’s are collapsing zei David Attenborough. En hij heeft gelijk. Ik krimp ineen bij elk gierend monster dat voorbij komt. Mijn hart lijdt eronder. En ik ril bij de gedachte aan onze toekomst als dit zo door gaat. Maar ik zie in de politiek nog niks veranderen. Heel erg onheilspellend...

Geplaatst door Annelie

ik bedoel 500 vierkante meter

Geplaatst door Bob

744 miljoen euro besteden aan aandelen Air-France-KLM kon wel binnen no time! Huizen isoleren? Ho maar.

Geplaatst door Jan Griese

Beste Mensen : Het gevecht begint NU pas !De publieke opinie mag dan fiks zijn omgeslagen in Nederland, DAT IS DUS EEN HELE GOEDE ZAAK , De Minister wil niettemin haar zin doordrijven (LEES DE VVD!) Op veel plekken lijden onze burgers nog zeer ! Al vanaf 1990 en zeker vanaf 2002 zijn we doorlopend belazerd De huidige 500.000 is al VEELTE VEEL ! (Dus niet de laatste 2 1/2 jaar met sjoemel MERs ..
Doorgaan met klagen dus, die worden opgenomen in de statistieken!