Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Fremault kondigt nultolerantie voor geluidsoverlast aan

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 983 
|
 brusselnieuws.be 
hv_overig_1504.jpeg

Brussels minister van Leefmilieu Céline Fremault (CDH) trekt opnieuw aan de alarmbel over de geluidsoverlast van vliegtuigen en haalt daarbij uit naar de "flagrante inertie" van de federale regering in het dossier. Fremault huurt vier extra mensen in om een nultolerantie voor vliegtuigoverlast helpen in te stellen.

Brussel roept belangenconflict in over extra nachtvluchten op kanaalroute
"De maanden rijgen zich aaneen en het Brussels gewest blijft intensief overvlogen worden." Céline Fremault haalt in La Libre Belgique stevig uit naar bevoegd federaal minister Jacqueline Galant (MR) en haar premier Charles Michel. "Hoe lang zal het duren vooraleer premier Charles Michel beseft dat mevrouw Galant niet in staat is dit dossier succesvol af te ronden?", vraagt Fremault zich af. "In een jaar tijd heeft Galant geen enkel voorstel of project naar voren geschoven. Er waren ons werkgroepen beloofd, maar die zijn nog geen enkele keer bijeengekomen." Volgens Fremault heeft Galants kabinet al een jaar geen contact meer gehad met het hare.

"In februari 2015 beloofde Galant dat er een onafhankelijk orgaan zou komen voor de controle van geluidsoverlast, en je ziet waar we staan."

Vanaf juni erg moeilijk om regels te veranderen
De minister van Leefmilieu wijst er in de krant ook op dat op 13 juni een nieuwe Europese regelgeving van kracht wordt waardoor het erg moeilijk zal worden om nog te tornen aan de exploitatie van luchthavens.

Volgens Fremault is het huidige status quo een voordeel voor de Vlaamse vleugel van de federale regering. "Zowel de N-VA als de MR rekt de zaak tot die tijd. De MR heeft Brussel opgegeven", zegt Fremault. "We hebben mevrouw Galant of niemand anders van de MR gehoord toen de N-VA zei dat Brussel al de verliezer is in het dossier van de vliegtuigoverlast (een uitspraak van volksvertegenwoordiger Inez Deconinck, LLB)."

Het kabinet-Galant wou niet reageren op de uitspraken van Fremault.

Dus voert Brussel de druk op het federale niveau op. Het Brussels Gewest gaat de inning van boetes versnellen en geluidsoverschrijdingen door vliegtuigen niet meer tolereren. In Jette zal een nieuwe geluidsmeter worden geplaatst, om vast te stellen of de 'Ringroute' boven dunbevolkte gebieden in Vlaanderen wel degelijk wordt gebruikt en niet 'afzakt' richting Brussel.

De geluidsmeter in Oudergem wordt verplaatst, naar een zone waar de landingen van piste 1 duidelijk overlast veroorzaken. Dat zal het aantal overtredingen doen stijgen, wat in het voordeel is van de gemeenten in het oosten van Brussel.

'Explosie aan overtredingen komt eraan'
Tot nu toe was de Brusselse leefmilieu-administratie redelijk tolerant wanneer het op overtredingen van de regelgeving rond geluidsoverlast door vliegtuigen aankwam. Het gewest liet oogluikend toe dat overvliegende vliegtuigen de gewestelijke normen overdag met 9 decibel overschrijden, en in het weekend met 6. Maar die tijd is voorbij, zegt Fremault, die waarschuwt dat het aantal overtredingen van luchtvaartmaatschappijen zal exploderen. Daarvoor worden zelfs vier nieuwe mensen ingehuurd.

De overtredingen van de geluidsnormen worden door de luchtvaartmaatschappijen voortdurend aangevochten. "Maar tot nu toe heeft geen van die rechtszaken hun iets opgeleverd", zegt Fremault. "De luchtvaartmaatschappijen beginnen te begrijpen dat die juridische procedures contraproductief zijn."

Het Gewest is ook van plan nieuwe juridische procedures in te leiden, in het bijzonder tegen de ochtendvluchten. Het Gewest wil een verbod op vluchten tussen 22 en 7 uur, in plaats van 23 en 6 uur, zoals nu. Brussel, dat van de rechtbank in juli 2014 gelijk kreeg over haar verzet tegen het plan-Wathelet, eist sindsdien van het federale niveau een dwangsom van 50.000 euro per dag. Dat bedrag is inmiddels opgelopen tot 5 miljoen euro. Die zaak wordt nog altijd juridisch betwist.

Voorts wordt de mogelijkheid bestudeerd om de geluidsnormen strenger te maken. De huidige normen dateren uit 1999, en voorzagen toen al een eventuele aanpassing "als de technologie evolueert". Dat onderzoek is dus gestart.

Noot redactie vlieghinder.nl
Een aardige doorkijk naar de situatie bij onze buren. Het originele artikel, te bereiken via onderstaande link, bevat ook een aantal links in de kantlijn naar interessante reeds eerder verschenen artikelen..

Bekijk bericht op "brusselnieuws.be"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door de Vries

In Nederland is er helaas niemand die de ballen heeft om tegen Schiphol op te treden.

Geplaatst door Jan Griese

Deze Brusselse minister heeft ballen !(figuurlijk) Daar kan Nederrland nog erg veel van leren. Geluidnormen zijn er te schiphol nauwelijks meer, en de Inspectie zegt te weinig mensen te hebben voor handhaving. Al in 2004 waarschuwde de eerste kamer: Je hoeft geen Nostradamuste zijn, om te weten, dat dit een keer fout gaat in een dergelijk dichtbevolkte regio

Geplaatst door anoniem

Dit kunnen wij in Nederland ook voor elkaar krijgen.
De overlast in Nederland is vele malen groter dan die in belgie.

Wat we moeten doen is een landelijke vereniging opzetten voor de belangen van alle bewoners.
We moeten per direct uit elk overleg met Schiphol stappen. Er moet een signaal gegeven worden dat we heel ver over de grens zitten van wat normal en fatsoenlijk is.

-alle nachvluchten verbieden
-andere stijg procedures
-andere stijg routes
-geluid gaan meten en strikte limieten hanteren.
-onderzoek naar de staats steun die klm direct en indirect ontvangt.