Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Franse luchthaven mag niet uitbreiden door klimaatafdruk

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 748 
|
 mo.be - 01-08-2019 
hvs_logo_schiphol_9-4-2017_13-58-54.jpg

Aéroport Marseille Provence moet uitbreiding verzoenen met Franse klimaatdoelen

Het Franse milieuagentschap steekt een stokje voor de uitbreidingsplannen van de regionale luchthaven Aéroport Marseille Provence. De luchthaven moet eerst een manier vinden om die uitbreiding te verzoenen met de Franse klimaatdoelen.

In het vonnis (Lees hier), dat implicaties kan hebben voor andere luchthavenprojecten, verwijst het agentschap naar de doelstelling van klimaatneutraliteit tegen 2050 die het Franse parlement in juni aannam.

De uitbreiding zou 7,5 miljoen extra passagiers per jaar mogelijk moeten maken vanaf 2027. Maar volgens het vonnis hebben de ontwikkelaars de milieu-impact van de uitbreiding onderschat en hebben ze de economische voordelen overdreven.

Snelst groeiende uitstoot
Het vonnis stuurt de ontwikkelaars terug naar de ontwerptafel en vraagt ze “de compatibiliteit van de plannen met de Franse belofte van klimaatneutraliteit tegen 2050 aan te tonen”. Het agentschap oppert onder meer de mogelijkheid om de extra uitstoot te compenseren als die niet verminderd of vermeden kan worden.

“Het vonnis toont het belang van dergelijke klimaatdoelen en het feit dat ook de luchtvaart zich eraan moet houden”, zegt Andrew Murphy van de Brusselse ngo Transport & Environment. “Als dat niet gebeurt, is dat eigenlijk het klimaat bedriegen. Het milieuagentschap zet terecht vraagtekens bij veronderstellingen waarop de uitbreiding van de luchthaven is gebaseerd.”

De luchtvaart is wereldwijd een van de snelst groeiende bronnen van broeikasgassen, omdat de vraag naar vluchten sneller evolueert dan de technologie om die impact te verminderen.

Door het internationale karakter van de sector valt die vaak buiten de nationale klimaatplannen. De uitstoot wordt vooral gereguleerd door de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie (ICAO), eerder dan het Klimaatverdrag van de VN of het Klimaatakkoord van Parijs.

Toch kregen zowel Frankrijk als Groot-Brittannië bij het opstellen van hun klimaatdoelen de raad van onafhankelijk experts om verantwoordelijkheid te nemen voor de klimaatafdruk van de vluchten van en naar hun grondgebied.

Precedent
De beslissing kan implicaties hebben voor andere luchthavenprojecten, ook buiten Frankrijk. Zo is er al jaren grote controverse rond een toekomstige derde landingsbaan op Heathrow, Londen. In een publieke consultatie beweerden de ontwikkelaars dat een uitgebreid Heathrow in 2050 maar goed zou zijn voor 1,2 procent van de Britse uitstoot, maar ze hielden daarbij geen rekening met internationale vluchten - de belangrijkste bron van broeikasgassen.

Nu steeds meer lokale en nationale overheden de “klimaatnoodtoestand” afkondigen (Lees hier) stellen actiegroepen overal ter wereld de uitbreiding van luchthavens ter discussie, onder meer in Bristol en Manchester in Groot-Brittannië en in Wellington, Nieuw-Zeeland.

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op Climate Home News (Lees hier).

Bekijk bericht op "mo.be - 01-08-2019"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Bob

"...maar ze hielden daarbij geen rekening met internationale vluchten - de belangrijkste bron van broeikasgassen." Deze truc werd ook in NL opgevoerd en gaat dus niet op! Nu NL nog laten aansluiten bij deze Franse beslissing, geen uitbreiding Schiphol en Lelystad afvoeren!!!

Geplaatst door Arnold

Inderdaad Bob, dit lijkt 1 op 1 ook te gelden voor Nederland.
Misschien kan de gemeente Amsterdam hier nog wat mee(ze hebben een klimaatcrisis uitgeroepen. Dit lijkt daar mooi op aan te sluiten).


Geplaatst door Klaar

Het is weer een hel in Oegstgeest met deze Noorden en Oostenwind. Rijen achter elkaar landende vliegtuigen voor de Kaagbaan om 625 m hoogte.
Ben erg blij met dit bericht! Geeft hoop dat deze ellende eindig is.

Geplaatst door Willem

@klaar ook bij ons in Warmond is 't inderdaad weer raak. Tip ik gebruik sindskort https://overmijndak.vlieghinder-oegstgeest.nl om klachten te sturen naar Bas, misschien ook wat voor jou?

Ondanks de redelijk positieve berichten uit alle hoeken de laatste manden en de bwustwording, drukt onze cora toch de uitbreidingen van schiphol door

Geplaatst door Klaar

Willem, dank je wel voor deze tip.
Wat een fantastisch initiatief is de website Overmijndak.
Op 3 augustus kwamen meer dan 70 vliegtuigen MINDER DAN 600 METER over ons huis.
Wie beschermt ons tegen deze laagvlieg waanzin?
Mag dit zomaar?
Schiphol ligt 25 km verder!

Ik kan echter geen account aanmaken bij BAS.
Van alles geprobeerd maar de site werkt niet meer.
ligt BAS er definitief uit?
Hebben ze het opgegeven de burger hiermee zoet te houden?

Geplaatst door Kijk naar de toekomst

NEDERLANDS MILIEU AGENTSCHAP IN 2014 OPGEHEVEN

Het zal niet verbazen dat in 2014 het Nederlands Milieu Agentschap werd opgeheven.
Het ging op in een Rijksdienst voor Ondernemers met heel andere doelstelling............

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.