Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Franse bazen willen KLM-verzet breken

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1207 
|
 telegraaf.nl 
tb_vliegtuig_20100620_KLM-PH-BFH.jpg

Door Paul Eldering

PARIJS - KLM-managers en vakbonden maken zich grote zorgen over een op handen zijnde ‘overval’ van de Franse opperbazen om het blauwe verzet in Nederland te breken.
Maandag al wil de Air France KLM Holding naar verluidt tijdens een cruciale bestuursvergadering de ‘afvallige Hollanders’ tot de orde roepen om alsnog haar greep op KLM te kunnen verstevigen, inclusief straks het financiële beheer.
„Er is veel meer aan de hand dan een mislukte kasroof. Het bedrijf zit in een diepe crisis door de machtsstrijd om zeggenschap en een vertrouwensbreuk in de top. De sfeer is verziekt”, bevestigen hoge bronnen aan De Telegraaf.
De collectieve KLM-weerstand tegen inlijving in de centrale groep om de Air France-pijn te verlichten heeft volgens ingewijden in Parijs voor frustratie gezorgd. „De Franse kemphanen lijden gezichtsverlies. Ze likken hun wonden en bereiden een slotoffensief voor. Als dat escaleert dreigt een onwerkbare en onbestuurbare situatie.”
De ‘rebelse’ houding van de KLM-directie en haar commissarissen, gesteund door ondernemingsraad, bonden en politiek, is een doorn in het oog van topman De Juniac en zijn rechterhand Riolacci. „Als het hen niet lukt de gelederen snel te sluiten, is hun lot bezegeld”, weten analisten.
„Het moet afgelopen zijn met de gezagsondermijning. Laten de Nederlanders vooral niet vergeten dat KLM tien jaar geleden is overgenomen door Air France. Wij bepalen wat er moet gebeuren”, is het overheersende gevoel bij de Fransen.
‘Uiterst verontrustend’ noemen KLM-ers juridische pogingen van Parijs om de eigendomsstructuur zodanig aan te passen, dat KLM op Schiphol alleen nog maar een operationele dochter is. „Dan zou het conflict uit de hand lopen.”
De Air France KLM Groep ontkende zondag tegenover De Telegraaf beschuldigingen van een mogelijke ‘coup’. Details over maatregelen wilde het concernbestuur niet geven. Op 19 februari wordt bij de 2014-jaarcijfers een reddingsplan gepresenteerd.
Staatssecretaris Mansveld (luchtvaart) kon eerder in de Tweede Kamer geen enkele garantie geven. „KLM is onderdeel van een Franse onderneming. Alleen die zou eventueel kunnen besluiten om KLM te integreren of af te stoten.”

Bekijk bericht op "telegraaf.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit deltametropool

ORDE OP ZAKEN STELLEN IN DE PROVINCIE NOORD HOLLAND ?!

In ieder geval 1 politieke partij lijkt door te hebben dat een grote, armlastige, Franse onderneming samen met de Schiphol Group, sinds de affaire Hooijmajers, de lakens uitdeelt binnen het Provinciehuis en -bestuur. Met voorlopige goedkeuring van grote partijen (althans de top daarvan) in Den Haag.

Terecht wijst "Hart voor Holland" op de noodzaak om de Operatie Schoon Schip consequent af te ronden en o.a. het Schiphol ontwikkelbedrijf SADC aan banden te leggen.

zie: http://www.hartvoorholland.nl

Of meer politieke partijen de moed zullen opbrengen om de apathie te doorbreken en tijdig orde op zaken te stellen, het zal nog moeten worden afgewacht.................................

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit deltametropool

Nagekomen informatie:

Feiten omtrent de groei te realiseren door de Schiphol Group:

Basis Schiphol Airport: van ca. 440.000 nu naar 500.000 per 2020

Satelliet R'dam-The Hague Airport: verdubbbeling in de komende 8 jaar

Satelliet Lelysatd: + 35.000

Satelliet Eindhoven: naar 35.000

Waarom wordt dit in de diverse kranten en media niet eerlijk vermeld bij de opinievorming rond het Aldersakkoord en de ORS in oprichting, zo lijkt de vraag?