Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Frankrijk dreigt steun groei Schiphol in te trekken

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 520 
|
 bnr.nl 
vvd_verboden_in_te_rijden.png

Air France-KLM dreigt de steun voor de groei van luchthaven Schiphol in te trekken. Dat meldt het Financieele Dagblad. In een persbericht zinspeelt de holding op het intrekken van zijn steun nu Nederland meer aandelen heeft gekocht. Dat zou betekenen dat de alliantie verkeer gaat omleiden van Amsterdam naar Parijs. 'Dit zou desastreus zijn,' zegt luchtvaartadviseur Ruud Jansen bij Oxford Services.

Lees, kijk en luister verder in het originele artikel, via onderstaande link.................

Bekijk bericht op "bnr.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Bob

VVD staat voor Veel Vliegtuig Dreun!!! Afvoeren dus.


Geplaatst door anoniem1

De poppen zijn aan het dansen.

Wat ik veel lees is dat de fransen 14% hebben en dat het dan niet meer dan logisch is dat wij ook 14% hebben. Maar het franse belang in de holding is veel groter dan het nederlandse belang,air france is meer dan 2 keer zo groot als de klm. Een passende verhouding zou dan ook 2/3-1/3 zijn en niet 1 op 1. Eigenlijk heeft de staat nu ook een deel van air france gekocht.
Stel klm 4 miljard en air france 8 miljard. Die gaan samen en vervolgens kopen zowel Nederland als frankrijk 50% van de aandelen. Dan heeft frankrijk relatief gezien wel een stuk zeggenschap ingelevert.

Geplaatst door anoniem1

Soep zal we niet zo heet gegeten worden,denk dat men er samen wel uitkomt want alternatief is ook niet geweldig.

Geplaatst door anoniem1

Een gelijk belang gaan de fransen dan ook nooit accepteren. Dat zou feitelijk betekenen dat men zeggenschap opgeeft.
De verhouding klm air france is ongeveer 1/3 2/3 (kan nog slechter zijn,weet dat niet 100% zeker) en dat is dan ook de maximale verhouding van invloed via aandelen die de fransen zullen accepteren denk ik.

Stel klm ging samen met kleine Sabena, en vervolgens wil belgie wel 50% van de invloed in de holding,of in elk geval evenveel als Nederland. Nederland zou dat nooit accepteren en dat gaat frankrijk dus ook niet doen denk ik.

Worden nog intressante weken in dit dossier.

Geplaatst door anoniem1

Misschien is het een voorbode en voorbereiding op ontmanteling van de holding en ontvlechting van de fusie. Dan is een belang wel handig om te hebben in de onderhandelingen.
Ik kan eigenlijk geen ander scenario bedenken waarin de aankoop op deze manier een goede zet is.

Geplaatst door s. van halm

Wij, als ernstig gehinderde omwonenden van luchthavens, mogen 'hopen' dat onze overheid in haar eigen mes valt. De overheid stelde dat een gelijkwaardig aandeel als de Franse overheid in AirFrance KLM in het publiek belang is. Die stelling is merkwaardig. KLM zou, door deze stellingname van de overheid onmisbaar zijn voor de Nederlandse economie. Dat is niet bewezen.
Schiphol zorgt er onafhankelijk van KLM voor dat het compleet volgevlogen wordt. Vrije marktwerking werkt dus, o.a. de EU zal het daar mee eens zijn.

Door het verwerven van dit belang gebeurd er iets wat zachtjes uitgedrukt schrijnend is.
Er was géén (bewezen) publiek belang
De overheid creëert door haar aankoop een publiek belang en wel als volgt:

Om de aandelen van de overheid te laten renderen moet de luchtvaartsector groeien. Daarmee wordt het dus een publiek belang. De doorsnee (niet gehinderde of kritische burger) zal daarmee zeer waarschijnlijk geen tegengas geven aan groei van de sector omdat dat kosten met zich mee brengt. Als we er van uit mogen gaan dat de overheid niet gaat voor banenverlies (ook als gevolg van bijvoorbeeld kostenefficiëntie) zal de sector moeten groeien.

Daarmee houd de overheid haar eigen volk dus gegijzeld in het groei mantra (onze Franse broeders kunnen dit onderschrijven).

Dit is een zeer kwalijke ontwikkeling.

N.b.:
Zojuist vernomen dat het Koninklijk huis een 9.7% belang heeft in KLM.
Dat zou deze hele materie een zéér nare bijsmaak geven.


Geplaatst door anoniem1

Hoekstra op tv "wij zijn,net als iedereen thuis,de afgelopen weken heel erg bezig geweest met klm"
Het was tekenend voor hoe ver de politiek van de samenleving is af komen te staan.
Men heeft echt geen idee,bevolking is niet bezig met de klm of het netwerk.
Bevolking is bezig met gestegen energie rekening,moelijke startersmarkt,lawaai of stof overlast,ziekenhuizen,studentenlening,energie transitie,onderwijs,elke maand rondkomen. Dat zijn zaken waar men elke dag mee te maken heeft.
Klm is een ver van mijn bed show voor de meeste mensen,de jongeren worden misschien nog wel aangesproken door het chauvinistisch te framen,voc mentaliteit and what not,maar dat is maar kleine groep die niet beter weet.

Ben het eens met andere posters,ik vind het echt schokkend en een eye opener en weet ook niet zinnig meer te reageren. Vandaar het grote aantal reacties van mij hierop,ik kan er gewoon niet bij.

Geplaatst door s. van halm

@anoniem1 Andere mensen hebben geopperd om 'harde actie' te voeren. Met mijn eerdere uitleg hierboven heb ik al min of meer aangegeven dat dat geen invloed gaat hebben.
De enige manier om mensen in te laten zien dat dit kabinet er niet voor de burger is is te benadrukken hoever de overheid gaat om de lobby's van bedrijfssectoren te promoten en wat dat de burger kost. Maar wel op een open en eerlijke wijze.

Het ontbreekt dit land aan lange termijn visie. En die visie is wat de burger ontbeert; De stip op de horizon.

Toen de persconferentie van hr. Hoekstra werd aangekondigd dacht ik dat die of zijn opstappen bekend zou maken of een knieval zou geven i.v.m. de stijging van de energie kosten. Dit had ik nooit verwacht. Zolang de overheid de weg kwijt is weet de bevolking ook niet waar die naar toe loopt. Ik zou graag willen weten waar we over 40 jaar staan. Niet omdat ik denk dat ik dan nog leef maar wel omdat ik de hopelijk toekomstige kinderen van mijn kinderen ook een leven gun waar ze over het algemeen met plezier op terug kunnen kijken.

Ik hoop dat de overheid zich dat ook eens gaat beseffen. Om de 4 jaar een overheid die weer opnieuw begint met het wiel rond te maken is een slecht plan. De overheid zou geen banenmotor moeten zijn voor politici. De overheid moet er zijn voor het werkelijk publiek belang, het volk. Ook op de lange termijn, de stip op de horizon.

Ik geloof niet dat er veel politici zijn geweest die na Drees nog in de huidige geschiedenisboeken op scholen aangehaald worden hoe belangrijk ze voor Nederland waren. Dat wil wel wat zeggen.

Geplaatst door M.

Ik hoop ook zeker dat de oveheid is zijn eigen mes valt. Wat een onzin word er verteld door de overheid, KLM is niet crusiaal voor de economie. Hoe komen ze er bij dat wanneer KLM weg valt er zo veel economissche schade is?
Die mensen kunnen toch ook een ander beroep uit oefenen. Inplaats van ons zondagochtendom 5 uur wakker dreunen.

Geplaatst door Peter

Aandeel zal nu snel naar 5 euro zakken.
Franse overheid bouwt al jaren af en nu stapt NL staat zonder overleg onverwacht in als grootaandeelhouder bij een grotendeels frans bedrijf om de boel dwars te zitten.
Wat een kapitale misser. Dit wordt een hele slechte soap.
Parlementaire enquête in 2022 en waarschijnlijk volgend jaar fors minder vluchten in Amsterdam.

Geplaatst door Elodie

Ik lees in een geschreven reactie dat ons 'geliefde' Koningshuis een belang heeft van 9,7 % in KLM! Wij trouwe burgers van NL worden verplicht (en anders moet je extra betalen) om zuinig te zijn met het milieu (energie besparen). In de jaarlijks preek van onze Koning wordt dit mooi verwoord en wat doen ze zelf: dus aandelen in KLM, Shell en waarschijnlijk ook Unilever! Onze grote leider Rutte staat aan het roer om de inkomsten door te sluizen naar deze 'grootverdieners'. Uiteindelijk draait het allemaal om 'werkgelegenheid', en hoe dat wordt bereikt is van ondergeschikt belang. Moedertje Aarde zal het VVD/CDA schip uiteindelijk laten zinken!

Geplaatst door Wobbe

@Elodie,
Het is niet voor niets 'Koninklijke Luchtvaartmaatschappij', 'Koninklijke</i> Luchthaven Schiphol' en 'Koninklijke</i> Shell'
Moedertje Aarde zal de Koninklijke schepen uiteindelijk laten zinken!