Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Fouten stikstofberekening Lelystad treffen ook Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 277 
|
 noordhollandsdagblad.nl 
KLM_only_2018.tekst.JPG

Door Frans van den Berg

SCHIPHOL - De opening van Lelystad voor vakantievluchten is voor de vierde keer uitgesteld en wel naar 1 november 2021. Corona en fouten in de stikstofberekeningen zijn de reden. Daarmee kloppen ook de berekeningen van Schiphol niet meer.

Hoe snel de ontwikkelingen in de coronacrisis gaan, blijkt ook nu weer. In deze krant hield eigenaar Schiphol Group gisteren nog vast aan een snelle opening van Lelystad, halverwege de dag verklaarde luchtvaartminister Cora van Nieuwenhuizen dat de opening een jaar is uitgesteld. De luchtvaart ligt wereldwijd nagenoeg stil en het zal nog wel even duren voor passagiers weer toestromen. Ofwel, volgens de minister is Lelystad op 1 november van dit jaar niet nodig als overloop voor Schiphol. De Tweede Kamer, inclusief haar eigen VVD, deelt die mening.

Weer een jaar opgeschoven. Feit is dat hoe langer het duurt eer Lelystad open gaat, ook het probleem van de laagvliegroutes verdwijnt. Pas in 2023 is het Nederlands luchtruim opnieuw ingedeeld en is het niet meer nodig laag over de Veluwe en de kop van Noord-Holland te vliegen. Misschien wordt de opening om die reden zelfs naar 1 november 2022. Dat hangt weer af van de Tweede Kamerverkiezingen volgend voorjaar.

Berekening
Overigens had de minister nog een goede reden om de opening van Lelystad uit te stellen: de berekeningen van de stikstofuitstoot bleken niet te kloppen. Actiegroepen rond Lelystad hadden daar al eerder op gewezen. De Commissie voor de milieueffectrapportage (mer) stelt nu in een rapport dat de stikstofneerslag door het vliegveld in eerdere berekeningen is onderschat. Zo was er geen rekening gehouden met de uitstoot boven een bepaalde hoogte en verspreidt de stikstof zich anders dan volgens de modellen. Ofwel, de berekeningen worden aangepast en Lelystad Airport moet een natuurvergunning aanvragen.

De nieuwe rekenmethode voor de luchtvaart heeft ook gevolgen voor de stikstofdiscussie rond Schiphol. De commissie Remkes stelde eerder dat maatregelen nodig zijn om de uitstoot naar beneden te brengen, voor er meer vluchten op Schiphol kunnen komen. Schiphol laat weten de aanbevelingen van de commissie ’mee te nemen’ in de de Milieu Effect Rapportage voor Schiphol.

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Gerard uit Purmerend

Artikel klopt niet. De minister heeft in haar brief aan de Tweede Kamer aangegeven dat er op 1 november 2021 al geen laagvliegroutes meer zijn, omdat het luchtruim ten behoeve van Lelystad Airport dan heringedeeld is. Een beetje journalist is toch wel in staat om een brief te lezen? Jammer dat Lelystad Airport niet al in april 2021 open gaat. In de zomer van 2021 krijgen de bewoners rond Schiphol dus weer de volle laag over zich heen.

Geplaatst door Frans uit Wapenveld

Die volle laag gaat ook wel komen indien Lelystad opent. De vliegindustrie is onverzadigbaar en de politiek steekt daar geen stokje voor. We zijn met zijn allen bereid om een gezonde leefomgeving ervoor op te geven. Desastreus!