Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Foute reclames uit straatbeeld

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 136 
|
 AD/Haagsche Courant 4 mei 2021 
Schiphol_klimaatactie_191214_EW_131654.jpg

Door Bart Lelieveld


Pleidooi van aantal partijen, in navolging van Amsterdam

De gemeente moet 'foute' reclames verbieden, vinden verschillende Haagse partijen. Alcohol, olieproducten en goedkope vliegtickets: ze zouden niet meer aangeprezen mogen worden in gemeentelijke reclamezuilen of op sandwichborden.

In de Amsterdamse metrostations zijn ze sinds gisteren al niet meer te zien. Reclames voor auto's met een ronkende achtcilinder, of vliegtickets voor een prikkie naar een van de Europese hoofdsteden. De hoofdstad heeft daarvoor een convenant ondertekend met de exploitant van de reclamepanelen.

Als het aan Arjen Kapteijns van GroenLinks ligt, sluit Den Haag zich hierbij aan. Afgelopen december vroeg Kapteijns, mede namens de PvdA, de PvdD en de HSP, al aan het stadsbestuur hoe ze hier tegenover staat. Dat liet toen weten de ontwikkelingen in Amsterdam in de gaten te houden. Nu daar de reclames dus deels aan banden worden gelegd, is het volgens Kapteijns tijd om dat voorbeeld te volgen.

,,Daar was ook wel wat discussie over, op welke grond dit juridisch op te nemen was in de voorwaarden. Als het daar kan, kan het in Den Haag ook. Ik mag toch hopen dat er gezien de fase van klimaatverandering waar we nu in zitten, wel een meerderheid voor te vinden is in de gemeenteraad."

Vanwege contractuele afspraken zal dat echter niet zomaar kunnen worden veranderd. Maar volgens de gemeente moet er volgend jaar een nieuw reclamebeleid worden opgesteld. Dat is dan het moment om eventuele beperkingen over adverteerders vast te leggen. Welke bedrijven dan precies uitgesloten worden moet dan nog bepaald worden. Sowieso de prijsstuntende vliegmaatschappijen en olie- en gasbedrijven. ,,Daarnaast komt er een soort grijs gebied. Daarover moet je samen het gesprek voeren. Als iets een directe link heeft met het stimuleren van fossiel gedrag, zou je het niet moeten willen." Auto's op benzine en diesel dus niet, maar een elektrische auto zou wel aangeprezen kunnen worden.

Een verbod op vliegticketreclame hoeft van Adeel Mahmood van Nida niet zo. Wel kwam hij vorige week met een eigen initiatiefvoorstel dat erop is gericht om alcoholreclame niet langer toe te staan. Hij vindt het een logische stap na de tabaksreclames. ,,We weten dat alcohol ook veel schade toebrengt aan de samenleving, de gezondheid en de verkeersveiligheid. Gezondheidsorganisaties roepen op om dat aan te pakken. Het is dweilen met de biertap open als je dan reclames toestaat."

Hij wijst naar andere landen als Noorwegen en Zweden die al dergelijke verboden kennen. ,,Daarom hoeft het helemaal geen gevoelig onderwerp te zijn. Bij de tabaksreclame was er weinig ophef over een reclameverbod. Als je dezelfde redenatie doortrekt, hoeft hier ook niet zoveel ophef over te zijn."

Maar of het nu gaat om alcoholreclames of advertenties met brandstofbesparende motorolie, niet alle partijen lopen warm voor een ban. ,,Wij zijn niet zo van het verbieden en zeker niet van dit soort dingen", reageert Ralf Sluijs, raadslid voor Groep de Mos.
Einde zoek
,,Als iedereen zijn eigen agenda gaat uitrollen met het verbieden van dingen, dan is het einde zoek. We kunnen ons beter focussen op de problemen in de stad, dan op wat we wel of niet zien in de tram. Natuurlijk moet je je bij reclames houden aan de regels van goed fatsoen, maar dat heeft niets met alcohol en vliegtickets te maken."

Ook de VVD ziet er niets in om als gemeente adverteerders aan banden te leggen. ,,Je zou kunnen zeggen dat het een vorm van vrijheid van meningsuiting is. Wij vinden dat je geen politiek moet bedrijven via reclames. We zitten midden in een economische crisis, daar kunnen we ons beter druk over maken."
Gezien de mate van klimaatverandering hoop ik op een meerderheid in de raad


Reacties op dit bericht