Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Foute berekening nekt cijferaar Jos Nijhuis

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 506 
|
 telegraaf.nl 
Schiphol_welcome_DSC_3289.JPG

Schiphol-topman weg voor eind contract

Door Yteke de Jong en Paul Eldering

AMSTERDAM - Het gegoochel met herriecijfers heeft Schiphol-baas Jos Nijhuis de kop gekost. Dat zegt delegatieleider Kees van Ojik van de omwonenden in de Omgevingsraad Schiphol, het gezaghebbende inspraakorgaan dat de regering adviseert. Dit wordt door andere bronnen bevestigd.

Staatssecretaris Dijksma gaf de Schiphol-topman deze week de doods- kus met de aankondiging dat milieueffectrapportages van Schiphol en Lelystad deels over moeten. Gisteren werd bekend dat Nijhuis al in het eerste kwartaal van 2018 zijn werk als bestuurder van de luchthaven neerlegt. Zijn termijn loopt nog tot eind komend jaar.
,,Er zijn voortdurend verkeerde aannames geweest bij de berekeningen van geluidshinder. Nijhuis wilde per se doorgroeien en heeft creatief boekhouden tot zijn handelsmerk verheven.

Nu valt hij dan eindelijk door de mand. Dit gemanipuleer is de druppel die de emmer doet overlopen”, meent Van Ojik.
Een woordvoerder van Schiphol spreekt tegen dat hier een verband ligt. „Er is niet gesjoemeld en dit is een heel ander onderwerp dan het vertrek van Nijhuis.”
Het is volgens Van Ojik goed dat de Schipholtopman vroegtijdig vertrekt. ,,We moeten met een schone lei doorgaan. Eerst is een nieuwe milieueffectrapportage nodig met aangepaste uitgangspunten en de juiste cijfers. Daarna moeten we de mogelijke groei van vluchten tot 2030 vaststellen.”

Accountant Nijhuis had de afgelopen jaren nauwelijks steun meer in de sector. De relatie met luchtvaartmaatschappijen en omgeving was tot een dieptepunt gedaald door de versnelde groei die Schiphol tegen de kabinetsafspraken eind 2012 inzette. Dit betekent dat de luchthaven drie jaar eerder dan verwacht is volgelopen met vooral prijsvechters. De bonus van Nijhuis ging het afgelopen jaar fors omhoog door de groei.
Tegelijkertijd is de aanleg van de overloopluchthaven in Lelystad uitgedraaid op een juridisch en maatschappelijk wespennest.

Een nieuwe topman of –vrouw moet er voor zorgen dat de luchthaven verder kan groeien. Namen die rondzoemen zijn huidig voorzitter van Transport en Logistiek Nederland Arthur van Dijk en huidig minister Melanie Schultz van Haegen. „Een nieuw gezicht biedt nieuwe kansen”, zegt voorzitter Frank Allard van luchtvaartkoepel Barin in een reactie op het vertrek.
„We hopen op een krachtig leider als opvolger, met verstand van de luchtvaart, die de politiek mee kan krijgen in visie voor de toekomst.”
’Met schone lei beginnen’

Bekijk bericht op "telegraaf.nl"

Reacties op dit bericht