Platform Vlieghinder Kennemerland
 

FNV Luchtvaart betreurt afstoten cargovliegtuigen door KLM

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1514 
|
 transport-online.nl 
onb__vliegtuig.jpg

FNV luchtvaart vindt de beslissing van KLM / Air France om niet meer te investeren in vrachtvervoer onbegrijpelijk. De vakbond adviseert KLM nog eens goed te kijken naar het alternatieve plan van de OR van Martinair, de dochteronderneming van KLM dat het vrachtvervoer uitvoert.

Jan van den Brink, bestuurder FNV Luchtvaart: "De luchtvracht groeit nog steeds. Er is weliswaar hevige concurrentie tussen de vrachtafhandelaars onderling, maar op Schiphol neemt het tonnage aan vrachtvervoer nog elk jaar toe."

Toch wil KLM haar vrachtvloot terugbrengen tot 3 fullfreighters (+ 1 reserve toestel). Samen met de afbouw van de combivliegtuigen (half vracht, half passagiers), lijkt het daarmee of KLM wat betreft de vracht de handdoek in de ring gooit.

Het KLM besluit betekent verlies van werkgelegenheid. De vracht zal in het vervolg door buitenlandse maatschappijen aan- en afgevoerd worden. Van den Brink: "Deze maatschappijen laten hun vliegtuigen natuurlijk niet op Schiphol repareren. Dus straks minder Nederlandse vliegers, maar ook minder werk voor de technische dienst en een verschuiving van het werk in de loodsen en op het platform van KLM naar de afhandelbedrijven."

Volgens van den Brink is het mogelijk dat KLM op dit moment niet beschikt over de financiële middelen om te investeren in zowel de passagevloot als in vrachtvliegtuigen. "Maar het kan ook zijn dat KLM een dubbele agenda heeft: dat men geen dure Martinair piloten, die nu nog op deze voormalige Martinairtoestellen vliegen, wil overnemen. We hopen dat KLM goede nota zal nemen van het advies van de ondernemingsraad van Martinair om de cargovliegtuigen die momenteel niet gebruikt worden, maar nog wel geld kosten, weer in te gaan zetten om op die manier nog iets te redden van de cargomarkt."

Bekijk bericht op "transport-online.nl"

Reacties op dit bericht