Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

FNV: gezondheid Schiphol-werknemers moet onderzocht worden, want zij ademen het meeste ultrafijnstof

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 201 
|
 envandaag.avrotros.nl - 24-08-2019 
hvs_logo_schiphol_9-4-2017_13-51-27.jpg

Auteur: Jan Salden

Bron: ANP

Vakbond FNV maakt zich grote zorgen over de gezondheid van medewerkers op Schiphol. De bond wil dat een onderzoek naar de effecten van ultrafijnstof onder omwonenden van Schiphol wordt uitgebreid naar werknemers van de luchthaven.

Het pleidooi van de vakbond volgt op de eerste resultaten van een meerjarig onderzoek (Lees hier) van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) die eind juni werden gepubliceerd. "Wij vinden het vreemd dat de groep mensen die aan de hoogste concentraties ultrafijnstof wordt blootgesteld helemaal niet in het onderzoek is meegenomen", zegt campagneleider Luchtvaart Joost van Doesburg van FNV.

Dag in dag uit tussen de toestellen
Voor de studie onderzocht het instituut 21 volwassenen en 191 basisschoolkinderen die onder de rook van Schiphol wonen. Het RIVM concludeerde (Lees hier) dat omwonenden regelmatig aan hoge concentraties ultrafijnstof worden blootgesteld en dat met name kinderen met luchtwegaandoeningen daar nadeel van ondervinden.

Vakbond FNV is gealarmeerd door de bevindingen. "Als er al effecten op de gezondheid van omwonenden worden vastgesteld, hoe zit dat dan met werknemers die dag in, dag uit tussen de toestellen lopen?", zegt van Doesburg.

Grondpersoneel op Schiphol maakt zich zorgen over de eigen gezondheid, zegt FNV-campagneleider Joost van Doesburg
Zie het interview hier.

'Wat krijg je allemaal binnen?'
Een ervaren platformmedewerker die alleen anoniem met EenVandaag wil praten zegt dat hij en zijn collega's zich zorgen maken over wat ze inademen. "Als vliegtuigen voor vertrek hun motoren openzetten sta je soms midden in die luchtstroom. Dan vraag je je wel eens af: wat krijg ik hier allemaal binnen?"

Ziektes onder collega's wakkeren het wantrouwen aan. Zo overleed volgens hem onlangs een oud-collega aan longkanker. "Terwijl hij nooit had gerookt. Het is allemaal moeilijk hard te maken, maar onderling denken we dan wel: ja, niet zo gek, hij heeft 30 jaar op het platform rondgelopen."

INFO
Wat is ultrafijnstof?

Ultrafijnstof bestaat uit deeltjes in de lucht die 10 duizend keer kleiner zijn dan een millimeter en niet met het oog te zien zijn. Het komt vrij bij verbranding. Belangrijke bronnen van ultrafijnstof zijn transportmiddelen, industrie en huishoudens. Doordat de deeltjes zo klein zijn, blijven ze langer in de longen achter na inademing. Ook kunnen ze makkelijker via de longen in het bloed terecht komen en in organen achterblijven.

Onderzoeken tonen aan dat blootstelling aan ultrafijnstof longziektes kan veroorzaken. Ook zijn er aanwijzingen dat het effect kan hebben op het functioneren van hart en bloedvaten en wordt er een verband gelegd met hersenaandoeningen. Omdat de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) het bewijs nog onvoldoende vindt, gelden er nog geen normen voor veilige concentraties ultrafijnstof.


Longarts Hans In 't Veen steunt het pleidooi van de FNV voor een onderzoek naar de effecten van ultrafijnstof op werknemers van Schiphol.
Zie het interview hier

Reden tot zorg
In het buitenland is al eerder onderzoek gedaan naar de concentraties van ultrafijnstof op luchthavens. Zo werd uit een studie op Kopenhagen Airport duidelijk dat grondmedewerkers aan hoge concentraties worden blootgesteld. Bij metingen aan de gate werden twee tot drie keer zoveel deeltjes gemeten als in een drukke straat in de Deense hoofdstad.

Longarts Hans In 't Veen van het Francisus Gasthuis in Rotterdam onderschrijft de noodzaak van onderzoek onder Schiphol-werknemers. "Het is een kwestie van gezond verstand: hoe dichter je bij de bron bent, des te groter is de blootstelling. Er is echt wel reden daar bezorgd over te zijn."

Veel speculatie over ziekte
Een gedegen onderzoek zou ook de geruchtenstroom onder werknemers kunnen ontzenuwen, denkt FNV-campagneleider Van Doesburg.

"Wij krijgen veel klachten en signalen van medewerkers. En er wordt veel gespeculeerd over ziekte van collega's en waardoor die veroorzaakt worden. Het zou goed zijn als duidelijk wordt welke risico's zij lopen en wat er gedaan kan worden om die zoveel mogelijk te beperken."

Reacties ministerie en Schiphol
Een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat laat weten dat een TNO-studie in 2014 de aanleiding vormde voor het lopende RIVM-onderzoek. "Dat leidde tot onrust onder omwonenden en vanuit de Omgevingsraad Schiphol is toen gepleit voor een onderzoek naar de gezondheidseffecten onder bewoners. Daar is vervolgens voor gekozen."

Ze wijst er op dat onderzoek door het RIVM naar de lange termijneffecten van ultrafijnstof op de gezondheid nog loopt. "Als daaruit blijkt dat nader onderzoek nodig is, specifiek gericht op werknemers of andere onderzoeksgroepen, dan is dat zeker iets waar naar gekeken moet worden."

Ook Schiphol zegt in een reactie (Lees hier) definitieve uitkomsten van de RIVM-studie af te willen wachten. Volgens de luchthaven signaleert de bedrijfsarts niet dat bepaalde aandoeningen vaker voorkomen of gemeld worden dan mag worden verwacht.

Bekijk bericht op "envandaag.avrotros.nl - 24-08-2019"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim

In de uitzending wordt het ministerie van minister Cora van I&W (en Milieu) genoemd bij dit onderwerp Ultrafijnstof.
Zij is de veroorzaker van de situatie.
Zij kan dan ook nimmer de minister zijn die over dit onderwerp gaat, voor wat betreft de gezondheid effecten van Ultrafijnstof.
Dit moet zijn het ministerie van Volksgezondheid.
Dit geeft eens temeer aan hoe corrupt deze regering op dit dossier is!

Geplaatst door M. uit Heemskerk

Het kan dus wel, dat we moeten voldoen aan de WHO normen.
Voor de duidelijkheid, we voldoen nu niet aan de WHO norm met Schiphol.

https://nos.nl/l/2299263

Geplaatst door Arnold

Interessant artikel M.

Het lijkt de laatste tijd zoiezo zinvoller om te procederen dan te praten met de overheid(Zie Pas en Urgenda). Misschien kunnen de milieubewegingen of andere bewegingen een gang naar het europese hof gaan maken om de overheid te dwingen de leefomgeving te verbeteren.

Geplaatst door M. uit Heemskerk

Bedankt Arnold. Goed gezien, hopelijk wordt het opgepakt, het klinkt heel hoopvol zoals jij het verwoord. We zouden Milieudefensie kunnen vragen, denk dat geld inzamelen hiervoor geen probleem is. Onze overheid zegt namelijk te weten dat Schiphol ons gezondheidsschade oplevert, door nachtrust verstoring, minder lang leven door uitstoot, kinderen die meer medicijnen moeten gebruiken met minder longfunctie. En dat allemaal voor economische gewin, terwijl er ook alterantieven zijn om de economie te helpen. De luchtvaart is is zeker niet van groot belang met 70% pretvluchten en 70 miljoen passagiers terwijl we maar 19 miljoen Nederlanders hebben. Waarom moeten wij leiden onder de WHO normen voor mensen buiten Nederland die willen vliegen? En er wordt niet eens belasting betaald waarmee wij in de toekomst de gezondheidschade kunnen financieren. Er zullen rechtzaken genoeg gevoerd kunnen worden lijkt mij zo, ik zie het zitten, ik heb er veel geld voor over.

Ik ben trouwens nu van de ABN AMRO (huisbankier van Schiphol en KLM) overgestapt naar ASN Bank (Triodos is net zo goed).

Geplaatst door Marc

Ik zal rechtszaken ook zeker financieel gaan steunen tegen deze oplichters op misschien beter gezegd “moordenaars”. Er wordt nu al zolang gepraat en het levert niks op, behalve nog meer hebzucht en drang tot groei vd economie. Ik walg van de VVD en andere voorstanders vd luchtvaart.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.