Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Financieel analist: keiharde sanering en totale integratie Air France-KLM

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 234 
|
 luchtvaartnieuws.nl 
KLM_lodo_HvS001.JPG

Financieel analist Jos Versteeg (InsingerGilissen) begint zijn vertrouwen in Air France-KLM te verliezen. “Op deze manier lijkt de airline ten dode opgeschreven. Het vliegbedrijf wordt door overheden in de lucht gehouden. Een keiharde sanering met totale integratie is hoognodig”, vindt Versteeg.

In gesprek met Luchtvaartnieuws Magazine voor de jubileumuitgave (de honderdste editie) haalt Versteeg hard uit naar de Frans-Nederlandse combinatie. “De enorme schuldenberg hangt als een Zwaard van Damocles boven Air France-KLM. Het rendement is te laag, er is sprake van kapitaalvernietiging. Beleggers gaan afhaken, als er niks gebeurt.”

Het belang van KLM en (transfer)knooppunt Schiphol voor de Nederlandse economie wordt volgens Versteeg vaak overdreven. “Ook maatschappelijk is de vraag hoe lang Den Haag nog miljarden kan blijven stoppen in een vervuilende sector? Banen zijn ook in andere industrieën ruimschoots voorhanden. En misschien wel met beter perspectief”, stelt hij vast.

Volgens Versteeg worden er verkeerde prikkels gegeven. “Als je niet financieel op eigen benen kunt staan, heb je geen bestaansrecht. Air France-KLM moet op eigen kracht sterk worden, met voldoende concurrentievermogen. Dat kan alleen met forse ingrepen. Kosten verlagen en de efficiency verhogen dus. Ook moet het businessmodel op de schop”, meent hij.

KLM-topman Pieter Elbers is er overigens van overtuigd dat de luchtvaartmaatschappij financieel weer op eigen benen zal kunnen staan. “Wij gaan die lening afbetalen, net als ons tussen 2014 en 2019 al lukte om de schuld bij banken toen fors te reduceren”, zo meldt hij in een interview met Luchtvaartnieuws Magazine.

Historisch prestige
Ruimte voor historisch prestige en nationale trots is er volgens financieel expert Versteeg niet meer. “Wij zijn voor één - afgeslankte - luchtvaartmaatschappij. Ja, zo nodig ook met gedwongen ontslagen. Het probleem is alleen dat Air France nog inefficiënter is dan KLM. In Parijs wordt het geld over de schutting gegooid. Die fantasiewereld moet plaatsmaken voor realiteitszin. Staatsbescherming is op den duur een illusie. Dat kweekt een ongezonde markt”, aldus Versteeg.

Versteeg reageerde vrijdagochtend tegenover RTL Z op de order van Air France-KLM voor honderd Airbus-toestellen voor KLM en Transavia. De analist vindt het bijzonder dat zo’n grote investering kan worden gedaan terwijl het bedrijf, naar zijn mening, aan de rand van de afgrond staat. “Transavia krijgt de nieuwe toestellen ook, maar gaat het gevecht niet winnen van de echte prijsvechters zoals Ryanair en easyjet.”

Lees het volledige artikel in de december-uitgave van Luchtvaartnieuws Magazine. Bestel een los exemplaar of neem een abonnement.

Bekijk bericht op "luchtvaartnieuws.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door 12kwadraat uit Castricum


Geplaatst door Ed uit Oegstgeest

Het antwoord is bekend, wij, de belastingbetalers waaronder vele gehinderden. En dat komt vooral door de door angst ingegeven keuze van vele Nederlanders begin dit jaar in het stemhokje. En angst is, zoals, bekend, een slechte raadgever. Er ging al 6 miljard euro naar Schiphol/KLM met circa 30.000 werknemers waarvan de grote meerderheid ook uitstekend andere beschikbare functies kan vervullen in de schoonmaak, horeca, beveiliging, techniek en retail. Dat komt neer op 200.000 euro (!!!) per werknemer, ongeacht opleiding en/of vaardigheden, met een om personeel schreeuwende markt. Complete waanzin, zeker wanneer je, raar genoeg, zoals de VVD, gelooft in de werking van de "vrije" markt. Het concept regeerakkoord biedt helaas geen breuk met het beschamende verleden. We mogen slechts hopen dat die zelfde markt het probleem weet op te lossen.

Geplaatst door V.O.S. uit Onder de Kolderbaan

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

KLM-topman Pieter Elbers is er overigens van overtuigd dat de luchtvaartmaatschappij financieel weer op eigen benen zal kunnen staan. “Wij gaan die lening afbetalen, net als ons tussen 2014 en 2019 al lukte om de schuld bij banken toen fors te reduceren”, zo meldt hij in een interview met Luchtvaartnieuws Magazine.

Deze Bokito zit zijn baantje veilig te stellen.
Van de ene schuld naar de andere schuld.
Financieel gezond is de KLM, zoals we weten, niet.
Maar Elbers blijft zijn topsalaris houden, niet linksom dan maar rechtsom, al is het belastingsgeld dat door de bevolking wordt opgehoest.
Het is net zo'n leugenachtig individu als Mark Rutte.
Zelfs de schijnheilige lach probeert ie te kopiëren van Mark Rutte, al lijkt het dan of ie drol in zijn mond heeft.


Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee

Airbus, ook zo,n vervuilend bedrijf. Laat in heel de EU onderdelen produceren, laat dat naar Toulouse vliegen alwaar assemblage plaatsvind.
Het is links om of rechtsom een sponsoring Vd Franse staat en weer van ons belastinggeld.
Die bedrijfsleider van klm denkt er zo warmpjes bij te zitten en een wit voetje te halen bij die Fransozen.
Hoe durft deze klm bedrijfsleider ook te beweren dat zijn bedrijf de schulden zal voldoen als je van de ene lopende lening in de andere stapt terwijl de vorige lening nog loopt, tel daarbij op dat zijn klm vliegtuigen momenteel een financieel debacle zijn door half of bijna leeg leeg te opereren.
Blijft het ongelofelijk dat een bedrijf met deze schulden deze mega uitgaven kan doen, ons belastinggeld moet terug om daarmee zinnige projecten te financieren.