Fijnstof rond Rotterdam The Hague Airport
GroenLinks-raadslid Jeroen Postma heeft aan GroenLinks-wethouder Judith Bokhove gevraagd of hij bereid is een nieuw en breder onderzoek te initiëren naar de uitstoot van ultrafijnstof door Rotterdam The Hague Airport en de effecten daarvan op de gezondheid van werknemers van de luchthaven en omwonenden.
Het is vragen naar de bekende weg, maar Postma zegt de schadelijkheid van ultrafijnstof te kunnen aantonen aan de hand van een Zwitsers onderzoek. Daarin is namelijk vastgesteld dat ultrafijnstof van taxiënde en opstijgende vliegtuigen, zowel bij gebruik van conventionele kerosine als zogenaamde ‘biokerosine’, kan leiden tot kanker en ziekten van het immuunsysteem.
Bovendien heeft de Tweede Kamer op grond van die vaststelling een motie aangenomen die het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu verzoekt bij een vervolgonderzoek naar deze stof ook de gezondheidseffecten op medewerkers van Schiphol mee te nemen. Reden voor Postma om te signaleren dat de werknemers en omwonenden van de luchthaven in Rotterdam niet over hoofd mogen worden gezien.
Het is overigens een oud signaal, maar wel in een nieuw jasje. Zowel in 2015 als in 2018 kwamen de gezondheidsrisico’s al eerder ter sprake in de gemeenteraad, maar toen ontbraken de nieuwe Zwitserse inzichten. Inmiddels weet men dat na onderzoeken door het RIVM er rond Schiphol vijf keer meer ultrafijnstof in de lucht zit dan gemiddeld en dat dit de long- en hartfunctie van kinderen en volwassenen verslechtert, aldus Postma.
‘’TNO heeft in 2018 in opdracht van RTHA onderzoek gedaan naar de uitstoot van ultrafijnstof van het vliegveld. Het constateerde toen dat 15% van deze stof in de omgeving afkomstig was van Rotterdam The Hague Airport’’, zegt Postma. ‘’Maar deze conclusie was gebaseerd op slechts 3 meetpunten gedurende 3 weken in de winter. Met de nieuwe kennis van onder andere het RIVM is er reden om aan te nemen dat de echte uitstoot van ultrafijnstof van de luchthaven en daarmee het gezondheidsgevaar hoger is.’’
Over de maatregelen die mogelijk moeten volgen na herijking en de mogelijke economische gevolgen doet Postma geen uitspraak.
Geplaatst door Bob uit Uitgeest
New research has linked air pollution nanoparticles to brain cancer for the first time.
The ultra-fine particles (UFPs) are produced by fuel burning, particularly in diesel vehicles, and higher exposures significantly increase people’s chances of getting the deadly cancer. Previous work has shown that nanoparticles can get into the brain and that they can carry carcinogenic chemicals.
Brain cancers are rare, and the scientists have calculated that an increase in pollution exposure roughly equivalent to moving from a quiet city street to a busy one leads to one extra case of brain cancer for every 100,000 people exposed.
“Environmental risks like air pollution are not large in magnitude – their importance comes because everyone in the population is exposed,” said Scott Weichenthal, at McGill University in Canada, who led the study. “So when you multiply these small risks by lots of people, all of sudden there can be lots of cases. In a large city, it could be a meaningful number, particularly given the fact that these tumours are often fatal.”
The research analysed the medical records and pollution exposure of 1.9 million adult Canadians from 1991 to 2016. Such large studies provide strong evidence, though not a causal link. Weichenthal said the correlation seen between brain cancer and nanoparticles was “surprisingly consistent”, but as this is the first study, it is important that other researchers replicate it.
The discovery of abundant toxic nanoparticles from air pollution in human brains was made in 2016. A comprehensive global review earlier in 2019 concluded that air pollution may be damaging every organ and virtually every cell in the human body.
Toxic air has been linked to other effects on the brain, including huge reductions in intelligence, dementia and mental health problems in both adults and children. The World Health Organization says air pollution is a “silent public health emergency”.
The new study, published in the journal Epidemiology, found that a one-year increase in pollution exposure of 10,000 nanoparticles per cubic centimetre – the approximate difference between quiet and busy city streets – increased the risk of brain cancer by more than 10%.
…