Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Faillissement KLM: doemscenario of zegen?

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 2103 
|
 schipholwatch.nl - 11-04-2020 
Euro_banknotes.png

ANALYSE – Op het moment van schrijven kan een Marcel Boekhoorn of een John de Mol voor dik twee miljard euro heel AirFrance-KLM opkopen. Maar wat kopen ze dan? En zou het niet veel meer voor de hand liggen om met zo’n bedrag een nieuw luchtvaartbedrijf op te richten?

AFKL heeft op dit moment ruim 428 miljoen aandelen uitstaan. Tegen de slotkoers van gisteren van 5,276 euro per aandeel, heeft het bedrijf een waarde (hier) van zo’n 2,26 miljard euro. Dat klinkt als een koopje, gezien de honderden vliegtuigen die de maatschappijen gezamenlijk exploiteren.

Wat is dan het addertje onder het gras? Dat is de enorme schuldenberg van de Franse multinational. Het bedrijf raakt op dit moment razendsnel in de problemen doordat de aflossings- en leaseverplichtingen doorlopen, maar de kapitaalintensieve vliegtuigen aan de grond staan. De kosten lopen door, maar er staan nauwelijks inkomsten tegenover.

Als AFKL eigenaar was van een vloot afbetaalde vliegtuigen, zou dit probleem niet zo urgent zijn. Maar in de zwaar concurrerende vliegtuigmarkt, is het vrijwel onmogelijk zelf vliegtuigen te kopen, en worden de toestellen dus gehuurd, geleased of op een andere manier gefinancierd.

Bijna 30 miljard euro schuld
Eind vorig boekjaar prijkte in de administratie een post van maar liefst 28,4 miljard euro aan kort- en langlopende schulden. Om een idee te geven hoe groot dit bedrag is: met al die vliegtuigen samen werd datzelfde jaar een omzet gerealiseerd van 27,2 miljard euro. De schulden zijn dus hoger dan de complete omzet.

Nog een illustratie: het bedrijfsresultaat kwam dat jaar niet verder dan 762 miljoen euro. Om alle schulden af te lossen, moet AFKL een kleine veertig jaar lang hetzelfde topresultaat halen als in 2019. Zonder uitschieters naar beneden. Dat kán helemaal niet in de conjunctuurgevoelige luchtvaartindustrie.

Boekhoorn of De Mol zouden dus een enorme berg schulden ‘cadeau’ krijgen bij hun investering van ruim 2 miljard. Plus een grote vloot gefinancierde vliegtuigen die naar het zich laat aanzien niet snel optimaal is in te zetten. Niemand weet nog hoe de huidige crisis zal uitpakken op de economie en het reisgedrag van mensen.

Herstel kwestie van jaren
Zelf verwacht de luchtvaartbranche dat het mogelijk nog jaren gaat duren voordat de volumes weer uitkomen op die van topjaar 2019.

Ondernemers als Boekhoorn en De Mol zullen dit beseffen. En AirFrance-KLM links laten liggen. Dan liever met een schone lei beginnen en de modernste vliegtuigen leasen als het moment daar is. Ondertussen veel geld besteden aan marketing en reclame om een nieuw gevoel van ‘blauwe trots’ te kweken bij het publiek.

En gelijk hebben ze. Even afgezien van het sentiment onder bepaalde groepen van de bevolking is het financieel-economisch veel verstandiger de markt vrij spel te geven.

Jammer voor de banken en leaseclubjes die in hun maag komen te zitten met een hele vloot blauwgespoten vliegtuigen waarvoor niemand meer belangstelling heeft. Laat staan er een stuiver voor wil betalen.

Medewerkers weer toekomst geven
Jammer vooral voor de medewerkers die tijdelijk geen baan hebben, maar prima worden opgevangen door de Nederlandse overheid en op korte termijn weer aan de slag kunnen bij ‘The New KLM’ van De Mol of Boekhoorn (of samen?).

Zij kunnen er echter ook voor kiezen zich om te scholen naar beroepen met meer toegevoegde waarde en minder milieuschade. Gezien de steeds strengere milieu- en klimaatregels was een heroriëntatie voor de meesten toch al niet meer uit te sluiten.

Maar uiteindelijk is marktwerking sociaal-economisch veel verstandiger dan een overmaatse KLM met miljarden staatssteun in de lucht te houden. Zonder garantie op succes. Immers een maatschappij met veel te veel financiële en operationele ballast om op afzienbare termijn winstgevend te worden.

Een bedrijf dat voorlopig veel te veel vliegtuigen in exploitatie heeft en dus na de crisis het weifelende publiek met spotprijzen in het vliegtuig zal proberen te lokken. Een onderneming die opnieuw in heel Europa passagiers bijeen gaat harken om het eens zo glorieuze verdienmodel van de hub te herstellen.

Alle problemen opgelost
‘The New KLM’ lost al deze problemen op. Een kleine, maar efficiënte luchtvaartmaatschappij, gericht op de Nederlandse markt. Met de modernste, dus stillere en minder dorstige, toestellen. Met minder vervuiling. En zonder de huidige schuldenberg, maar mét een waardevolle toekomst voor de Nederlandse economie. Geen hub meer, geen overstappers en ja, met alleen bestemmingen die voor Nederlanders wél courant zijn.

Wij zouden het wel weten. ‘The New KLM’, een maatschappij waar we met z’n allen weer trots op kunnen zijn.

Bekijk bericht op "schipholwatch.nl - 11-04-2020"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Marc uit Almere

Een zegen

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Die vliegtuigen zijn geen eigendom maar lease verplichtingen. Hele dure lease verplichtingen op dit moment want ze leveren niks op terwijl er wel betaald moet worden.
Vroeger in vorige eeuw had klm de vliegtuigen nog in eigendom,dat was ook gelijk waar het grootste deel van de winst destijds vandaan kwam. De vliegtuigen werden keurig afgeschreven maar hadden dan bij verkoop door de inflatie over de jaren heen toch nog een grote waarde wat dan mooie boekwinsten opleverde. goed bedrijf klm in die tijd,nu niks meer van over.

Om het bedrijf met nog minder eigen vermogen te kunnen runnen en nog meer leverage op te bouwen in deze branche met marginale marges heeft men al het bezit van de hand gedaan en is men gaan leasen. Iets dat je overigens ook in veel andere sectoren ziet. Alles om de leverage op eigen vermogen te verhogen,leningen aangaan om dividend te betalen en wat voor onzin al niet meer. Als het dan een keer tegen zit dan is het door die absurde leverage ook gelijk over en moet er heel veel geld bij.

Kort en langlopende verplichtingen klm zijn 15 miljard op de balans,daar komt volgens zeggen nog zo,n 10 miljard bovenop al weet ik niet waar dat deel van de schuld dan precies uit bestaat. 25 miljard schuld. Die verplichtingen neemt een koper van klm dan ook over en dan is er totaal geen business case meer. Het bedrijf is feitelijk niks waard en de beurskoers die is nep,je kan nog geen 1% van klm verkopen voor die koers.
10 miljard heeft men nu nodig om afklm overeind te houden,dat is alweer 4 miljard meer dan eerder gemeld en dat is nog los van het gedeelte van de leningen waarvoor al garant word gestaan. Hoe hoog gaat de rekening uiteindelijk oplopen?

Het bedrijf is volledig uitgekleed en alle winst gaat naar de leveranciers van de lease vliegtuigen en de kerosine. Het is een model dat je ook steeds vaker ziet in het bedrijfsleven bij beursgenoteerde bedrijven en banken. Men kan de winst en het verlies precies daar neerleggen waar men dat wil. Waarom doorgaan met het subsidieren van dit business model? Met al die miljarden kan men in het mkb veel meer banen scheppen. Als men nu groot deel van de hulp in bodemloze put gaat gooien dan blijft er straks niet veel meer over voor mkb.

Niet doen dus,laat de lease maatschappijen en de olie boer hun verlies maar nemen. Per overheids decreet al die langlopende verplichtingen opzeggen vanwege overmacht en anders failiet.
Nu moet er heel veel geld bij zodat klm vliegtuigen kan blijven leasen die men vervolgens niet kan gebruiken. Die lease maatschappijen en olie maatschappijen die zijn rijk genoeg,betalen hier ook geen belasting want allemaal fiscaal handig gevestigd en geregeld. Maar dat is wel waar de steun aan klm uiteindelijk via de klm terecht gaat komen.
Klm word er zelf niet beter van,blijft overeind maar blijft ook zitten met een business model waarbij het bedrijf altijd op het randje zit en de echte winst bij anderen terecht komt.
Als je dat allemaal doet als overheid,dan kan je toch niet meer volhouden dat je het doet voor de gewone nederlander?
Gezonde verstand is volledig verdwenen afgelopen 10-20 jaar,gaat alleen nog maar om financiele belangen waar de gemiddelde burger helemaal niks aan heeft.

Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee

Ja hoor laat maar klappen die arrogante Koninklijke.....

Geplaatst door Consequenties uit De Rijp

"De markt vrij spel te geven". Doe dat dan wel consequent, en laat al die andere bedrijven, ZZP'ers en de complete cultuursector die hun hoofd nu niet boven water kunnen houden, dan ook gewoon teloor gaan. En red de banken deze keer ook maar niet meer als ze meegezogen worden in de economische teloorgang. Gewoon een totale reset van de economie. Al die stikstof-veeboeren en de vervuilende bollensector ook niet redden

Geplaatst door Frits uit Nederland

Ook de vervoerbedrijven NS, GVB, HTM, RET, Connexxion, EBS, Arriva en Keolis leiden nu iedere week tientallen miljoenen verlies. Normaal wordt er al meer dan twee miljard euro subsidie per jaar aan het openbaar vervoer gegeven, maar nu is er nog eens honderden miljoenen extra nodig. Ook de busbedrijven hebben nauwelijks eigen bezit meer, en huren hun bussen en stallingen. Ook, deze bedrijven kenmerken zich door torenhoge schulden, en - in tegenstelling tot de KLM - hebben deze bedrijven al tientallen jaren geen normale winstmarges meer. Dit hele artikel gaat dus nog veel meer op voor het openbaar vervoer. De hoogste tijd om ook afscheid te nemen van deze ongezonde bedrijfstak. Laat de marktwerking zijn gang gaan, zoals de schrijver van het artikel bepleit.

Geplaatst door Rob uit Amsterdam

Dit soort steunoperaties is niet te rechtvaardigen om meerdere redenen. De overheid neemt nu het risico over van andere aandeelhouders en schuldeisers. Die zouden ook moeten meebetalen aan een reddingsoperatie. Er is ook geen publiek belang bij het in standhouden van het grote KLM netwerk. Dit is subsidiëren van overstappende buitenlandse toeristen op kosten van de Nederlandse belastingbetaler. De kosten per arbeidsplaats zijn exorbitant en medewerkers van KLM kunnen ook aan de slag bij andere maatschappijen of in andere sectoren. Kosten en inspanningen in andere sectoren om klimaatdoelstellingen nemen toe.

Geplaatst door Frits uit Nederland

We moeten in Nederland af van onze verplaatsingziekte. Ons complete mobiliteitsprobleem is overbelast: wegen lopen vol, spoorlijnen kunnen het niet aan, de scheepvaart is te massaal en de luchtvaart is te omvangrijk. En of het nu om luchtroutes, snelwegen, spoorlijnen of kanalen gaat: overal is geluidsoverlast en vervuiling. De transportsector is een van de grootste vervuilers en energieslurpers in Nederland. De oorzaak is duidelijk: mobiliteit is veel te goedkoop door belastingvrijstellingen (luchtvaart 0% BTW, openbaar vervoer lage BTW, accijnsvrijstellingen op brandstoffen voor luchtvaart en scheepvaart), door 'gratis' infrastructuur (spoor- en metrolijnen, busstations en havens en kanalen worden aangelegd op rekening van de belastingbetaler), door goedkope kaartjes voor studenten en 65+'ers, en door miljarden subsidies voor o.a. het openbaar vervoer. Gevolg is dat we ons veel te veel verplaatsen, en dat we ook goederen te veel heen en weer slepen. Dat kan zo niet doorgaan. We zullen veel minder mobiel moeten worden: minder toerisme, niet meer 5x per week naar kantoor of onderwijs, niet meer uren rijden of vliegen voor een vergadering van een paar uur, minder goedkope plastic prullen kopen die na een paar keer gebruik kapot gaan, en geen varkens meer produceren die voor de slacht naar Italië gaan en als Parmaham weer terug vervoerd worden. Er is een totale reset nodig van deze verziekte economie. Met als uitgangspunten: veel minder mobiliteit en alle mobiliteit moet de werkelijke kostprijs gaan kosten, en dat is veelal minimaal de dubbele prijs van nu. Daar krijgen we voor terug: minder hinder, minder vervuiling, minder uitputting van grondstoffen.

Geplaatst door Frans uit Wapenveld

Frits....met je verhaal ben ik het 100% eens!

Geplaatst door Frits uit Nederland


Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

We hebben zeker in Europa een 'pretparkeconomie' geschapen, waar veel mensen hun boterham mee verdienen. Deze crisis laat zien dat vele zaken niet meer dan luxe zijn. Zeker moeten we nadenken of dit niet wat minder kan, maar de consequentie is dat we met zijn allen wat armer worden in materiële zin, als we de juiste prijzen gaan berekenen. Is dat erg? Dat valt misschien best wel mee. Maar of dit ook geldt voor diegenen, die nu ervan leven is de vraag.

De rekening van klimaatschade zal eens betaald moeten gaan worden, indien niet nu, dan zeker in de toekomst, en de vraag is of dan de zaak nog teruggedraaid kan worden.

De globalisering met zijn mondiale productie en consumptie hebben wel geleid tot afname van armoede in vele ontwikkelingslanden, hoewel velen te weinig verdienen en moeten werken onder erbarmelijke omstandigheden, die niet zichtbaar zijn in onze mooie winkels. De huidige crisis zal deze mensen het eerst en het hardst raken, en zij hebben geen sociaal vangnet.

Ook ik zie graag een rem op de ongebreidelde groei van transport, met name het vliegen, en nog liever een afname. Een echte duurzame economie zou dit moeten bevorderen door de externe kosten mee te nemen.

Ik vrees echter dat de huidige machthebbers en belanghebbenden (aandeelhouders) er alles aan zullen doen om te zorgen dat hun positie niet wordt aangetast, zodat we deze problemen weer op de lange termijn gaan schuiven. De vraag is of we in staat zijn om dit om te buigen. Dit vereist inderdaad een ware verandering van ons economisch bestel.

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Frits helemaal eens, afgezien nog van de vreselijke luchtvaart, van links tot rechts hoor je mensen blaten over gratis OV, elektrische auto’s subsidiëren en zowel burger als bedrijven maken veel te veel gebruik van het gesubsidieerde vervoer. De veelrijders worden gesubsidieerd, zeer veel doelgroepen idem. De bewuste burger wordt gepakt voor o.a. vaste autobelastingen en de verwarming thuis.
Ik vlieg zelden, rijd minimaal auto, pak zelden het ov en fiets juist vaak maar betaal gewon aan alles mee bijvoorbeeld en met mij vele bewuste burgers.

Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee


Geplaatst door Mariska Volmer uit Alphen aan den Rijn

Wat een onzin bericht Wim, KLM moet blijven. Wat een zure sukkel ben je.