Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Eye-opener: ‘CO2-compensatie werkt niet!’

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1490 
|
 columbusmagazine.nl - 16-02-2019 
Protest_1.JPG

Columbus Travel

Het vliegtuig waarmee jij reist stoot schadelijke CO2 uit. Je kunt deze klimaatimpact onder andere compenseren door bomen te laten planten. Maar volgens duurzaamheidsgoeroe Babette Porcelijn is er één probleem: CO2-compensatieprojecten werken niet.

'In werkelijkheid koop je vooral je schuldgevoel af''


Maar liefst 80 procent van onze schadelijke impact op het klimaat is verborgen
‘Het meten van je impact is complexer dan je denkt, omdat die veel meer behelst dan jouw persoonlijke consumptie. Het milieu en klimaat lopen immers óók schade op tijdens het maken en vervoeren van de dingen die jij gebruikt. Dit noem ik de verborgen impact. En die verborgen impact is veel groter dan je zou denken — maar liefst tachtig procent van onze schadelijke impact op het klimaat is verstopt.

Laat ik de klimaatimpact van een vlucht als voorbeeld nemen. Een vliegtuig verbrandt (behoudens de daling) kerosine en stoot daardoor CO2 uit. Zoveel is bekend. Wat echter buiten beschouwing wordt gelaten is de energie die nodig is voor het vervaardigen van kerosine, wat neerkomt op circa 20% extra. Ook het bouwen van een vliegtuig, het operationeel houden van een vliegveld en het aanleggen van de infrastructuur eromheen worden meestal niet meegerekend. Maar de gróótste verborgen impact van vluchten wordt veroorzaakt door de Radiative Forcing Factor (RFF). Dit houdt in dat de CO2-uitstoot op tien kilometer hoogte 2,7 keer méér broeikaseffect heeft dan CO2 die op de grond wordt uitgestoten.’

De meeste CO2-compensatieprojecten schatten de schade verkeerd in
‘Niet alle CO2-compensatieprojecten houden rekening met de RFF. Ze smeren hun compensatie uit over een periode van twintig à vijftig jaar en gaan gemakshalve uit van sterke bomen die véél CO2 opnemen, terwijl dat uiteraard niet voor elke boom geldt. In mijn berekening duurt het een jaar om een vlucht te compenseren en dát is al te lang. Zeker als je je bedenkt dat er wereldwijd per dag 27 miljoen bomen verdwijnen, wat neerkomt op ruim driehonderd per seconde.’

Pas als je ter compensatie honderden euro’s betaalt heeft het zin
‘Ik baseer me hiervoor op data van de Amerikaanse Stanford Universiteit. Zij berekenden dat de daadwerkelijke klimaatschade € 190 per ton CO2 bedraagt. Voor een retourtje naar Bangkok stoot een gemiddeld vliegtuig circa vier ton CO2 uit. Het compenseren van deze reis zou dus €760 moeten kosten. Dit is evenveel of méér dan de ticketkosten zelf.

Bij bijvoorbeeld KLM betaal je slechts € 11 om je vlucht te compenseren, maar in werkelijkheid koop je hiermee dus vooral je schuldgevoel af. De prijzen van bestaande CO2-compensatieprojecten zijn misleidend omdat ze jou als consument het gevoel geven dat het met de klimaatschade door vliegen wel meevalt. Ook de overheid houdt de schone schijn op. Het kabinet heeft onlangs bepaald dat elke vliegtuigpassagier vanaf 2021 €7 vliegtaks gaat betalen per vliegreis, om het milieu te helpen. Maar dat is dus een druppel op een gloeiende plaat.’

Lees het volledige interview met Babette in de editie 79, die ligt nú in de winkel of bestel 'em via onze webshop. Deze editie geven we extra veel inspiratie voor bijzondere reizen op ons eigen continent! Lees hier.

Bekijk bericht op "columbusmagazine.nl - 16-02-2019"

Reacties op dit bericht