Extra vliegveld nabij Schiphol
AMSTERDAM - Schiphol heeft grote plannen voor uitbreiding van de luchthaven in westelijke richting. Deze nieuwe terminal krijgt de naam 'West' en moet Schiphol Centrum samen met de nieuwe luchthaven in Lelystad na 2030 ontlasten. Dat verklaart de luchthaven tegenover De Telegraaf. Schiphol zou tegenover de ochtendkrant ook hebben gesproken over de aanleg van een zevende baan.
Ook het ministerie van Infrastructuur bevestigt het scenario tegenover de krant. Schiphol West zou tussen de A4 en A5 komen als "stadsgerichte terminal." De groeiplannen tonen aan dat de luchthaven sterk groeit. Alleen een extra luchthaven in Lelystad erbij lijkt niet voldoende.
Voordat de plannen van de stadsterminal worden gerealiseerd, moet eerst Lelystad Airport klaar zijn als overloopluchthaven en moeten de nieuwe A-terminal en bijbehorende pier op Schiphol-Centrum gereed zijn.
De zevende baan komt, als deze wordt aangelegd, parallel aan de Kaagbaan te liggen. De aanleg van deze baan behoort al jarenlang tot de toekomstplannen. Ook het plan voor terminaluitbreiding aan de andere kant van de A4 is niet nieuw. In een interview met Luchtvaartnieuws.nl in 2007 zei toenmalig Schiphol-directeur Ad Rutten dat het plan voor een 'J-pier' van de baan was.
Update: reactie Schiphol
Een woordvoerder van Schiphol noemt een eventuele uitbreiding van Schiphol met een tweede aankomst- en vertrekhal en een zevende baan “hele verre toekomstmuziek". De mogelijkheid van een uitbreiding van Schiphol met een ‘dependance West’ wordt heel kort aangestipt in de Actieagenda Schiphol, een stuk van het ministerie van Infrastructuur en Milieu van eind april.
“Over de invulling van de groei wordt uiteraard gesproken, maar die is afhankelijk van veel factoren en partijen", aldus de woordvoerder van Schiphol.
Hij wijst erop dat de luchthaven zich voorlopig richt op de uitbreiding van de A-terminal, die in 2023 klaar zal zijn, en op verplaatsing van een deel van het luchtverkeer naar Lelystad.
“Al het overige is heel ver weg en heel prematuur. Tot 2020 is de groei van Schiphol vastgelegd volgens concrete afspraken en criteria. Niemand weet wat er daarna gebeurt."
(c) Reismedia / ANP
Geplaatst door V.O.S.
Reeds lang geleden al opgemerkt: Nederland wordt, als het aan de luchtvaartsector-waanzinnigen ligt, een groot vliegveld.
De al evenzo knettergekke Nederlandse regering die met de leefbaarheid net zo weinig op heeft als de sector, geeft Nederland gewoon weg aan een groep witteboorden criminelen die diep in de Nederlandse politiek verankert zijn.
Dit is geen streven naar duurzaamheid en leefbaarheid, nee, dit is zware criminaliteit dat de term Staatsterreur met een hoofdletter mag dragen!