Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Extra ov Schiphol nutteloos

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 796 
|
 telegraaf.nl 
Extra ov Schiphol nutteloos

Luchthaven zit al aan grens en mag aan landzijde niet groeien

Door Paul Eldering

SCHIPHOL - De half tot een miljard euro die rijk en regio in uitbreiding van het openbaar vervoer van en naar Schiphol willen steken, is weggegooid geld. De luchthaven zit namelijk propvol en mag aan de landzijde niet meer groeien.

Dat zegt bewonersvertegenwoordiger Kees van Ojik in de Omgevingsraad Schiphol, die de regering adviseert. „Als goedkope pretvluchten vanaf 2018 niet massaal naar Lelystad en Eindhoven worden verbannen, loopt Schiphol compleet vast, omdat er wettelijk geen ruimte voor groei meer is”, meent hij.

Staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur) heeft samen met Schiphol, NS, ProRail en Stadsregio Amsterdam een ’verkenning’ gelanceerd om te voorkomen dat het steeds drukkere ov dichtslibt. Begin 2018 moeten daar concrete plannen uitkomen om de capaciteit van trein- en busstation Schiphol fors te vergroten.

Daarbij wordt uitgegaan van 35% groei van aankomende en vertrekkende vliegpassagiers tot 2026. „Maar die moeten nu juist op andere vliegvelden worden ondergebracht, anders is er geen ruimte meer voor overstappende reizigers van de KLM-groep”, waarschuwt Van Ojik.

Bekijk bericht op "telegraaf.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Ruud

Terechte constatering. Echter Eindhoven en Lelystad hebben ook te weinig capaciteit om de vraag op te vangen zoals voorspeld door CPB/PBL. Er is echt een tweede nationale luchthaven nodig of uitplaatsing van Schiphol.

Geplaatst door Jaap

Goede treinverbindingen zouden het vliegverkeer op de korte afstand kunnen overnemen. In Frankrijk is dat al gebeurd en in China is men daar hard mee bezig.
En verder zou het toenemende aankomende en vertrekkende verkeer opgevangen kunnen worden door het overstappende verkeer te gaan beperken.
Toegegeven, makkelijker gezegd dan gedaan, maar door die twee maatregelen zou het vliegverkeer niet hoeven toe te nemen terwijl er toch meer ruimte komt voor groei van het bestemmingsverkeer. Overstappers zijn bovendien voor de economie van Nederland nauwelijks interessant, maar het klimaat en de omwonenden zijn er door gebaat.

Geplaatst door wim

Of gaat Schiphol, de regering en de politiek er nu al vanuit dat Lelystad een fiasco wordt. Want regeren is vooruitzien, ja toch.

Geplaatst door Jaap

@Wim. Zou Lelystad een fiasco worden? Ten tijde van de zeer geringe eco-toeslag op de tickets zouden mensen helemaal naar Duitse vliegvelden zijn gegaan om een paar euro te besparen. Hoe ze dat berekenden, laat ik maar even in het midden. Als Lelystad een stuk goedkoper wordt dan Schiphol, denk ik dat dat voor veel vakantiegangers erg aantrekkelijk zal zijn. Lelystad is met de auto goed te bereiken en als ze daar dan het parkeren ook goedkoop maken, weet ik het zo net nog niet. Behalve dan de restrictie op nachtvluchten. Dat zou het vliegen weer duurder kunnen maken. Maar hoe hard is dat nachtvluchtverbod? Om een lang verhaal kort te maken; het kan vriezen en dooien.

Geplaatst door anoniem

"pretvluchten"

Werkelijk waar,ze grijpen alles aan om te lobbyen. Deze pretvluchten dat is de thuismarkt. Waarom deze denigrerende naam gebruiken voor de vluchten waarvoor een luchthaven in eerste instantie bedoelt is?

Werkelijk walgelijk de manier waarop Schiphol en de klm aan alle kanten proberen de publieke opinie te beinvloeden. Het is zo nep en doorzichtig,heel amerikaans en on nederlands.

Maar goed,wat ik begrepen heb van bekenden die bij de ns werken is die uitbreiding daadwerkelijk nodig. Niet eens voor de groei,het is nu al te druk zegt men.

Geplaatst door anoniem

We moeten een naam bedenken voor de philipijnse kapitein die vanuit amerika naar huis vliegt,via Schiphol. Kan me dat verhaal nog herinneren in een krant.

"wel de lasten niet de lusten vluchten" of zoiets.

Geplaatst door anoniem

meneer van oijk die gokt maar wat en snapt er ook niks van,dat is mij nu wel duidelijk.