Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Extra nachtvluchten boven Castricum nog zeker twee jaar

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1024 
|
 nhd.nl 
lvh_aktie_DSCN2553.JPG

Door Sander van Lubeck

Castricum zal nog tot zeker medio 2018 een dubbel aantal nachtvluchten over zich heen krijgen. Luchtverkeersleiding Nederland hoopte op een ’tussenoplossing’, maar dat lukt niet op korte termijn.

De betrokken gemeentes, naast Castricum zijn dat Uitgeest en Bergen, zijn hierover donderdag geïnformeerd. Vandaag (vrijdag) volgt een overleg met de Omgevingsraad Schiphol.

Zo’n negen maanden geleden verdubbelde het aantal nachtvluchten over Castricum en omliggende plaatsen. Dit omdat de korte aanvliegroute naar de Polderbaan, over het IJsselmeer en tussen Hoorn en Volendam, tijdelijk werd geschrapt. Er zat een ’onnauwkeurigheid’ in het planningsysteem. Vliegtuigen van twee aanvliegroutes kwamen te dicht bij elkaar bij het landen op de Polderbaan en dat was onwenselijk. Deze oostelijke route was goed voor zo’n 35 procent van het nachtelijke vliegverkeer.

Ritsen

Sindsdien komen, bij zuidelijke wind, vliegtuigen vanuit twee richtingen samen boven Castricum. Om in dit luchtruim te ’ritsen’ en vanaf Uitgeest de daling naar Schiphol in te zetten. Dit leidde tot 69 vliegtuigen boven Castricum en Limmen per nacht, in plaats van 39.

Het besluit schoot in het verkeerde keelgat van het in Castricum gevestigde Platform Vlieghinder en in dat van het gemeentebestuur. Zij waren onaangenaam verrast door dit eenzijdig opgelegde besluit. Ook gedeputeerde Tjeerd Talsma van de provincie Noord-Holland was ontstemd, vooral omdat het besluit is genomen zonder overleg met de Bestuurlijke Regio Schiphol of met de Omgevingsraad Schiphol. „Aan- en uitvliegroutes liggen gevoelig, daar hebben mensen last van. Veranderingen zouden altijd moeten worden besproken”, vond hij.

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) betoogde dat de herrie niet toeneemt, omdat het om stille glijvluchten gaat, het zogenoemde CDA-vliegen. Dit werd echter weerlegd door de meetgegevens van de officiele Schiphol-luisterpaal op sporthal De Bloemen. Ook het aantal klachten uit Castricum steeg. Het bleek dat de glijvluchten precies boven Castricum nogal eens worden onderbroken waarbij de motoren juist meer lawaai maken.

LVNL gaf vlak na het besluit aan te hopen op een oplossing voor juni van dit jaar.

Bekijk bericht op "nhd.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Gerard

Wat ik had voorspeld. LVNL wil niet weten wat voor hel het hier 's nachts is. En we zijn met te weinig om een vuist te kunnen maken. Wie, in hemelsnaam, helpt ons!!!!

Geplaatst door Erwin von der Meer

Medio 2015 werd het verhaal over veiligheid ons verteld met het uitzicht op een oplossing uiterlijk medio 2016. Nu wordt er gesteld: tot 2018 het dubbele aantal nachtvluchten om daarna te stellen dat LVNL zijn best gaat doen om tot een oplossing te komen voor juni dit jaar (lees 2016).
Wie dit begrijpt mag het zeggen. Bewoners en Gemeentelijke overheid worden gewoon voor de gek gehouden en men laat dat gewoon gebeuren. Waar is een formeel protest? Wat doen de bewoners in de ORS?
En CEO Nijhuis van Schiphol praat ongegeneerd over verdere groei ondanks de afspraken die hierover zijn gemaakt in de vorm van het Alderstafel accoord. En de bewoners? Die staan erbij en kijken er naar.

Geplaatst door Gerard

De bewoners, niet die in ORS, maar de echte die onder de nachtroute wonen, zijn machteloos. Het zijn er te weinig om een vuist te maken, hoe hard ze ook roepen. Schiphol/LVNL weten dat en misbruiken die zwakke positie. Wie o wie weet die rollen om te draaien? ALLE bewonersvertegenwoordigers binnen ORS zouden zich eens moeten uitspreken! De huidige clusterverdeling verzwakt de bewoners in het kader van verdeel en heers. En ze hebben het niet eens in de gaten

Geplaatst door anoniem

De huidige clusterverdeling verzwakt de bewoners in het kader van verdeel en heers. En ze hebben het niet eens in de gaten


Ja dit is een erg belangrijk punt.
Ook bas probeert met de nieuwe vorm van raportages het cluster denken aan te moedigen.
Ben het met u eens dat het doel hiervan is de bewoners te versplinteren, en dat lukt bijzonder goed helaas.

Geplaatst door polderbewoner

Het was te verwachten dat Schiphol na het besluit om Lelystad uit breiden weer over doorgroeien op Schiphol Airport zou beginnen. Schandalig dat het zover is gekomen. Bewonersgroepen worden continu tegen elkaar uitgespeeld. Want kwam het idee om Lelystad uit te breiden niet van omwonenden Schiphol Airport? En zie wat er mee bereikt is. Ongebreidelde groei van Schiphol vindt ook de meerderheid van de politiek. Maatschappelijke kosten worden niet meegenomen, besluitvorming gebaseerd op onderbuikgevoelens en in hoge mate beinvloed door de luchtvaartlobby. Zolang die lobby pers en politiek naar zn hand zet, zullen bewoners het onderspit delven. Nu Eindhoven en Lelystad bij de Schiphol groep horen is het tijd om bewoners bij elkaar te brengen. En niet telkens de hinder naar een andere regio verschuiven, want daar wint Schiphol mee. Sta op tegen Schiphol en werk samen in plaats van te laten l-ij-den door verdeel en heers van Alders, Nijhuis en de rest.

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

´Schoppen en tieren´ tegen de Schiphol-group zelf helpt helaas niemand.
De Schiphol-group / sector kan zich verschuilen onder de paraplu van de Nederlandse Staat.
Hiermee maakt de Nederlandse Staat zich schuldig aan belangenverstrengeling.

Het enige wat mogelijk zou kunnen helpen is de Nederlandse Staat (lees politiek) voor de rechter te slepen?
De Nederlandse Staat is immers groot-aandeelhouder van Schiphol en 1) houdt zich niet aan artikel 21 van de Nederlandse grondwet en 2) er worden afspraken eenzijdig niet nagekomen en 3) er wordt stelselmatig een vorm van Staatsterreur uitgeoefend.
Redenen genoeg, want de situatie in Nederland is uitermate slecht voor omwonenden van luchthavens.
Dat de kosten zeer hoog zullen zijn om de Staat op haar knieën te dwingen, is uiteraard een levensgroot dilemma voor de burger.
Dat weet de Staat ook.
Blijft over: een compleet politieke herziening, want in dit huidige politieke klimaat, en dat is al sinds ene koning Willem de 2-de, ben je als burger altijd de spreekwoordelijke l*l.
We zitten opgescheept met een schijndemocratie, waarin (semi-overheids) bedrijven zoals de Schiphol-group de dienst uit maken (geld = macht) !

Wellicht kunnen we vragen of de Schiphol-group oordopjes uit kan delen onder de inwoners van de getroffen gemeenten?
Dat moet toch wel kunnen van het salaris + bonussen dat Jos Nijhuis, niet verdient maar krijgt?
Of is de persoon in kwestie daar ook al te arrogant voor?
Of moeten we gaan eisen dat de Nederlandse Staat ze verstrekt, want we betalen immers belasting?