Extra krimp Schiphol dreigt na nieuwe berekeningen PVV-minister Madlener
Door Leon Brandsema en Mike Muller
Er kunnen vanaf volgend jaar mogelijk tóch minder vluchten op Schiphol landen en opstijgen. Hoewel PVV-minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) eerder nog een bandbreedte van 475.000 tot 485.000 vluchten hanteerde, bestaat de mogelijkheid dat dit aantal flink naar beneden wordt bijgesteld. Dat melden Haagse ingewijden aan onze redactie, nu Madlener die ’teleurstellende’ boodschap aan het kabinet gaat overbrengen.
Al maandenlang worden door twee externe bureaus complexe berekeningen gemaakt over het terugdringen van geluidshinder door vliegtuigen. Dit is onderdeel van een procedure bij de Europese Commissie, de zogeheten ’balanced approach’. In een maatregelenpakket -dat per november 2025 van kracht moet zijn- dat eerder is voorgesteld hanteert Madlener een ’bandbreedte’ van 475.000 tot 485.000 vluchten. „Waar het maximale aantal vluchten precies op uitkomt, wordt momenteel nagerekend. Meer duidelijkheid over deze controle verwachten we in het najaar”, aldus Madlener eerder dit jaar.
Eerdere inschatting
Zijn eerdere inschatting is mogelijk te hoog: de minister heeft nu te horen gekregen dat dit moet worden aangepast naar 466.000 tot 487.000 vluchten, afhankelijk van de mate van de geluidsreductie. Die cijfers moeten vervolgens ook teruggekoppeld worden aan Brussel, melden ingewijden. Wanneer dat gaat gebeuren is nog onduidelijk: Madlener moet nu eerst een definitief cijfer gaan bepalen. Dat zal vrijdag, tijdens de wekelijkse ministerraad, nog niet gebeuren is de verwachting.
Het mogelijk nóg verder terugschroeven van het aantal vluchten zal voor de PVV-minister een zware dobber zijn, temeer omdat hij aankondigde dat ’krimp geen doel is’. Eerder zijn er al tal van maatregelen aangekondigd die het aantal ’gehinderden’ moet beperken. Zo gaat KLM hun stille toestellen in de nacht inzetten, wordt er ingezet op vlootvernieuwing, moeten lawaaiige vliegtuigen meer gaan betalen voor het gebruik van Schiphol, moeten vliegtuigen aan strengere geluidsnormen voldoen om tussen 23.00 en 07.00 uur te mogen landen en opstijgen én wordt het maximumaantal nachtvluchten teruggedrongen. Dit maatregelenpakket wordt voorgelegd aan Brussel, die er advies over zal uitbrengen, waarna het kabinet een definitief besluit neemt en dit ook vastlegt in een nieuw luchthavenverkeerbesluit.
Gedoe rond Schiphol
Rondom de luchthaven is al tijdenlang gedoe. Zo lopen er meerdere rechtszaken, onder meer van omwonenden die eerder in het gelijk zijn gesteld. Ook dient er volgende week een zaak over de natuurvergunning van de luchthaven, waartegen milieuclub MOB van stikstofstrijder Johan Vollenbroek, Greenpeace en Milieudefensie in het geweer zijn gekomen. Als Madlener die zaak verliest bestaat er een risico dat nog meer boerenbedrijven moeten worden opgekocht, al is niet zeker of er überhaupt voldoende overgebleven boeren zijn om dat ’stikstofgat’ te dichten.
De luchthaven heeft eerder namelijk al voor tientallen miljoenen euro’s boeren ’uitgekocht’ om toch de benodigde stikstofruimte te behalen. Een ander alternatief is een nóg verdere krip van het aantal vliegbewegingen. MOB stelt dat dat aantal slechts op 275.000 zou mogen uitkomen, maar dit wordt door de Staat en ook Schiphol uitvoerig betwist.