Experimenteerregeling Schiphol
Experimenteerregeling Schiphol
In het kort
Het kabinet heeft in juni 2022 gekozen om met voorrang de geluidsoverlast van Schiphol aan te pakken en tegelijk de economische (hub)functie te behouden. Hiervoor is een aantal maatregelen aangekondigd. De eerste maatregel is het beëindigen van het zogenaamde anticiperend handhaven van de geluidsnormen, gecombineerd met een regeling om het strikt preferentieel baangebruik voort te kunnen zetten. Het anticiperend handhaven wordt per 1 november 2023 beëindigd.
Enige achtergrond, zie voor gedetailleerde informatie ook de Toelichting
Vanaf 2010 wordt er op Schiphol gevlogen volgens de baangebruiksregels van het Nieuw Normen- en Handhavingstelsel Schiphol (NNHS): het zogenaamde strikt preferentieel baangebruik. Dit houdt in dat zoveel mogelijk die start- en landingsbanen worden ingezet die de minste hinder opleveren voor de omgeving. Vanaf 2015 wordt er anticiperend gehandhaafd door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Dit betekent dat bij een overschrijding van geluidsnormen (grenswaarden) in handhavingspunten geen maatregel volgt als dit het gevolg is van het toepassen van het strikt preferentieel baangebruik.
De rechtspositie van omwonenden is hierdoor al geruime tijd niet goed geregeld. Om dit te herstellen heeft het kabinet besloten het anticiperend handhaven te beëindigen. Daarnaast wordt het strikt preferentieel baangebruik zoveel als mogelijk voortgezet, waarvoor deze regeling is opgesteld. Zonder regeling is dit niet mogelijk.
Er is gekozen voor een ministeriële regeling op grond van art. 8.23a van de Wet luchtvaart: een experimenteerregeling. In het experiment, dat een jaar duurt, wordt bekeken of de huidige baangebruiksregels uitgevoerd kunnen worden binnen een stelsel met geluidsnormen in handhavingspunten. Om het strikt preferentieel baangebruik, andere hinderbeperkende maatregelen en veiligheidsmaatregelen te behouden, zijn de grenswaarden in handhavingspunten aangepast. De regeling kan zo nodig met een jaar worden verlengd.
Doel van de Regeling
Het doel van deze regeling is om voor het gebruiksjaar 2024 de regels voor strikt preferentieel baangebruik voor Schiphol vast te leggen.
Uw reactie
U kunt tot en met 23 februari 2023 via deze website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting.
Reageren op deze consultatie
Consultatiegegevens
Voor wie is dit belangrijk?
Wat verandert deze wet?
Relevante documenten
Ondersteunende documenten
Publicatie reacties
De Stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder (RBV) heeft met RBV journaal No 8 hierop gereageerd. Zie hier op vlieghinder.nl.
Lees deze volledige publicatie via onderstaande link.............
Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest
Dit proces krijgt nu een vervolg met nog meer herrie voor deze mensen, want de regio Amsterdam loopt vast in bouwplannen. Men heeft dit heel goed in elkaar gezet met de NOVEX Regio Schiphol. Protest vanuit CROS/ORS/BRS heeft niets uitgemaakt en zal wellicht straks ook in de MRS niets uit-maken en dat weet men maar al te goed. Schiphol wint namelijk ALTIJD!
Hoe gaat dit in zijn werk en hoe kan dit?
De huidige luchtvaartwet biedt door de huidige veel te hoge geluidsnormen en op basis van geluidsmaten, die veel meer herrie met een iets lagere piek¬waarde toelaten (Lden en L night) veel te weinig bescherming voor omwonenden en I&W hiermee kan blijven volhouden dat ‘groei kan met minder hinder’.
Voeg daarbij het streven naar ‘optimale vaste routes’, hoogfrequent aangevlogen met NextGen (PBN) en men zal ook gaan beweren dat het TOTAAL aantal gehinderden is afgenomen. De mensen onder die nieuwe routes zullen als tweederangs¬burger driedubbel worden gepakt en hoeven (volgens I&W dan) niet beschermd te worden tegen een continue en gekmakende herriestroom van vliegtuigen, maar ook tegen toenemende emissies van ultrafijn stof en zeer zorgwekkende stoffen.
Het experiment van Harbers en het vervolg ervan gaan de herrie dus driedubbel verplaatsen naar gebieden ‘met minder inwoners’. Rekenkundig kan en zal men dit blijven verdedigen binnen de te hoge geluidsnormen.
De komende jaren gaat u dit steeds meer merken! Komt u onder zo’n vaste route, dan kunt u ervan uitgaan, dat u de rest van uw leven, tenzij u wegvlucht, jaar op jaar nog meer herrie over u heen krijgt. Men zal namelijk de navigatietechniek optimaliseren, vliegtuigen die dit niet kunnen gaan vervangen en er zodoende voor gaan zorgen, dat de vliegtuigen steeds dichter op elkaar kunnen vliegen. Dit heet het opvoeren van efficiëntie van het netwerk en het verminderen van wachttijden en is wat de Luchtruimherziening beoogt. Niets anders dan verdere groei!
U bent dus de sjaak! De winst gaat naar Amsterdam (Zuidas) en naar de Schiphol bobo’s met hun ruime salarissen en bonussen!
En vergeet niet, de mensen die dan iets worden ontzien zullen opgelucht zijn en dit beleid onder-steunen. En op termijn zullen de zgn. ‘secondaire banen’ ook weer meer worden belast, net als voorheen.
De rechtszaak van RBV is heel, heel en nog eens heel hard nodig!