Evenwichtig krimpscenario beter dan groei op Schiphol
Groei van de luchtvaart op Schiphol levert de welvaart van Nederland enige miljarden euro's verlies op (CE Delft juni 2021). Daarmee komen het groeibeleid en het groeiverdienmodel uit de luchtvaartnota op losse schroeven te staan. Voor een goed bereikbaar Nederland was Schiphol in 2019 al 50% te groot. Verder groeien is zinloos en schadelijk.
Krimp levert volgens CE Delft veel betere welvaartseffecten op. Er wordt nu naar een passend krimpscenario uitgekeken dat voldoet aan de Nederlandse vervoerbehoeften en een lagere inbreuk op de leefomgeving en het klimaat oplevert. De WTL beschikt over zo’n krimpscenario.
Het luchtverkeer en de bestemmingen worden beperkt tot wat Nederland nodig heeft voor een goede bereikbaarheid en vestigingsklimaat. Van de huidige bestemmingen kan een derde vervallen omdat ze daar niet aan voldoen. Het luchtverkeer kan tot 350.000 vluchten per jaar beperkt blijven. Daardoor nemen zowel de vlieghinder als CO2-uitstoot aanzienlijk af en wordt woningbouw toch mogelijk.
De plan-Mer en het bijbehorende groeiverdienmodel in de Ontwerp-Luchtvaartnota zijn gericht op luchtvaartgroei conform het oude mainportbeleid volgens de WLO-scenario’s 2015, niet op het publieke belang Verbinding van Nederland. De MKBA van CE Delft maakt duidelijk dat de volumegroei in deze plan-Mer Nederland ook nog eens welvaartsverlies oplevert. Een extra reden om ze uit de Ontwerp-Luchtvaartnota te verwijderen. Vervanging door een scenario met bijbehorende plan-Mer die beide gericht zijn op centrale publieke belangen (bereikbaarheid en vestigingsklimaat van Nederland en een zo laag mogelijke inbreuk op veiligheid, leefomgeving en klimaat) maken de luchtvaartnota daadwerkelijk consistent en geven deze een echt nieuwe koers.
Zie de vervallen bestemmingen in dit scenario hier.
Download het rapport over het krimpscenario en de bekritiseerde plan-Mer van de Ontwerp-Luchtvaartnota hier.