Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Europese steun voor plan vliegveld Teuge

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 406 
|
 destentor.nl 
tb_vliegtuig_Gargolux_LK-VCM-2.jpg

Door Pepijn van den Brink

De snelle opening van Lelystad Airport komt niet in gevaar als onderzoek wordt gedaan naar een alternatief dat Teuge Airport ontziet. Dat stelt de Europese verkeersleidersorganisatie Eurocontrol.

De organisatie schaart zich daarmee achter de directeur van vliegveld Teuge, Meiltje de Groot. Die wil dat haar alternatief waarbij vliegtuigen vanaf Lelystad niet over Teuge gaan, door het ministerie serieus wordt onderzocht. Een route pal over Teuge heeft mogelijk desastreuze gevolgen voor het vliegveld bij Apeldoorn.

Second opinion
Na felle kritiek en druk vanuit betrokken partijen en fracties in de Tweede Kamer, besloot staatssecretaris Sharon Dijksma deze zomer een second opinion te laten doen naar de 'Lelystad-routes'. Vorige week was het rapport klaar. In een brief aan de Kamer schreef Dijksma dat niet naar de Teuge-variant is gekeken. Die route zou in conflict komen met het Schipholverkeer en consequenties hebben voor het luchthavenbesluit van Lelystad Airport. Dat is de vergunning waarin de ontwikkeling van Lelystad Airport als vakantievliegveld is geregeld (met 45.000 vluchten per jaar).

Wel of geen vertraging?
Het alternatief van Teuge Airport. Volgens het ministerie levert onderzoek hiernaar vertraging op maar Europese luchtverkeersleiders zeggen dat een route-aanpassing kan worden gedaan binnen wat al is vastgelegd.
Het alternatief van Teuge Airport. Volgens het ministerie levert onderzoek hiernaar vertraging op maar Europese luchtverkeersleiders zeggen dat een route-aanpassing kan worden gedaan binnen wat al is vastgelegd. © VNO-NCW Midden/Cleantech Regio/Teuge Airport (bewerkt door de Stentor)
Een andere route vraagt volgens Dijksma om nieuw milieu-onderzoek, waarin de gevolgen ervan voor het milieu en de geluidsoverlast worden onderzocht. Daarmee is een nieuw luchthavenbesluit nodig. Dat kost tijd en kan dus niet, schreef Dijksma. Lelystad moet namelijk op 1 april 2019 de deuren openen als vakantievliegveld, en die datum is voor Den Haag heilig. Eventuele aanpassingen mogen onder geen beding vertraging opleveren.

Maar het klopt niet wat Dijksma beweert, zegt Teuge-directeur Meiltje de Groot. Zij stelde zaterdag in deze krant dat Dijksma de Kamer verkeerd heeft voorgelicht. De verkeersleiders van Eurocontrol scharen zich nu achter De Groot: een route-aanpassing kan worden gedaan binnen wat al is vastgelegd.

Analyse
Eurocontrol heeft op verzoek van Teuge een analyse gemaakt, waarin de variant van het ministerie wordt afgezet tegen het Teuge-alternatief, dat steun geniet van zeven omliggende gemeenten. De conclusie van de Europese verkeersleiders is dat beide routevarianten passen, en dat de Teuge-variant bovendien enkele voordelen heeft ten opzichte van de route van het ministerie. Zo komen vliegtuigen minder over bewoond gebied en is de route bovendien korter, en daarmee zuiniger. Morgen spreekt de Tweede Kamer over het onderwerp.

Bekijk bericht op "destentor.nl"

Reacties op dit bericht