Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Europese richtlijnen voor luchtvaart; afstand houden waar mogelijk

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 376 
|
 nu.nl 
HvS_logo-eu.jpg

Op weg naar het weer op gang brengen van het intra-Europese verkeer zijn op verzoek van de Europese Commissie (EC) richtlijnen voor de luchtvaart opgesteld. Deze moeten ervoor zorgen dat de risico's op verspreiding van het coronavirus zo klein mogelijk worden gehouden. Voor het hele traject, zowel op de luchthaven als in het vliegtuig, is afstand houden het devies.

Ook het dragen van een gezichtsmasker en zo vaak mogelijk de handen wassen maken deel uit van de basisrichtlijnen die de European Union Aviation Safety Agency (EASA) en het European Centre for Disease Prevention and Control (ECDC) gezamenlijk hebben opgesteld op verzoek van Brussel.

EASA erkent dat het in een vliegtuig natuurlijk lastig is om afstand te houden en stelt dat dan ook niet verplicht. "In het vliegtuig bieden de richtlijnen enige flexibiliteit. Maar, waar mogelijk gezien de voorgeschreven verdeling van passagiers over het toestel in verband met de veiligheid en de indeling van het vliegtuig, moet zoveel mogelijk afstand zijn tussen de passagiers."

Op luchthavens geldt sowieso dat afstand moet worden gehouden bij het inchecken en boarden. De Europese luchtvaartkoepel stelt dat passagiers er gerust op kunnen zijn dat de gefilterde lucht aan boord van vliegtuigen veiliger en schoner is "dan de lucht velen van ons op de grond inademen".

Ryanair zegt donderdag in een reactie op de bekendmaking van de richtlijnen te verwachten dat het toerisme in juli en augustus weer op gang kan komen, maar benadrukt tegelijkertijd dat de maatregel in het Verenigd Koninkrijk en Ierland dat reizigers na aankomst eerst twee weken in quarantaine moeten, dan wel van tafel moet.

"Dat zijn ineffectieve en niet te implementeren regels", aldus CEO Michael O'Leary.

Bekijk bericht op "nu.nl "

Reacties op dit bericht


Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

"Alleen aan boord van vliegtuigen ervaart U de meest gezonde en virusvrije luchtkwaliteit!"

En "Europa" wil U wel meer doen geloven................

Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

Research laat zien dat virusdeeltjes door een groot deel van de cabine gaan. Uit economische belangen gaat men te snel terug naar meer vluchten. We gaan het zien.

Mij zien ze niet meer in een vliegtuig, volgende maand al 5 jaar vliegvrij!

Geplaatst door Anton uit Castricum

Het gaat niet om economische belangen van "de bv Nederland", die zijn zeer beperkt, en inclusief de milieu- en gezondheidsschade dik negatief.
Dit laat zien hoe sterk de luchtvaartlobby in den Haag is, en hoe stompzinnig/kortzichtig de gemiddelde politicus, en wiens belangen ze behartigen (niet van de burgers ......).

Geplaatst door Ed uit Oegstgeest

En hoe stompzinnig/kortzichtig de gemiddelde burger, die de VVD beloont voor zogenaamd kordaat crisis beleid en zodra het weer kan vrolijk in het vliegtuig stapt. Helemaal vergeten dat Rutte 2 ongeveer 80.000 banen in de zorg heeft geschrapt en dat de luchtvaart mede verantwoordelijk is voor de huidige crisis. En geen idee van de absolute leegte van de luchtvaartnota die VVD minister van Nieuwenhuizen en haar ministerie, na vele malen uitstel, uiteindelijk heeft geproduceerd. En visieloos, inspiratieloos, inhoudsloos, en al lang achterhaald vodje wat onderaan de stapel documenten in de onderste lade zal en moet belanden.

Geplaatst door Uden uit Veghel

Inderdaad Ed, mee eens. Het is eigenaardig dat alle regels niet voor de luchtvaart van toepassing zijn. Ze komen overal mee weg: de 1,5 meter, klimaat, etc. En we weten dat Corona niet te voet is aangekomen in Nederland....
Ik heb me verbaast hoe lang de vliegtuigen naar Italië bleven doorvliegen. Maar ach ja, dadelijk komen de voorbeelden weer van besmettingen en dan begint het hele feest weer van voren af aan....
Het zijn witteboorden criminelen die hun zakken nog goed vullen ook. Denk aan onze ben smith.