Platform Vlieghinder Kennemerland
 

European Sleeper rijdt vanaf maart 2024 door naar Praag

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 167 
|
 treinreiziger.nl - 10-10-2023 
krimp_de_luchtvaart.JPG

European Sleeper verlengt de nachttreinverbinding Brussel-Amsterdam-Berlijn vanaf maart volgend jaar tot Praag. Daarmee rijdt de slaaptrein voor het eerst over het oorspronkelijk aangekondigde traject, nadat de trein sinds mei al Brussel, Amsterdam en Berlijn met elkaar verbindt.

Vanaf 25 maart 2024 kunnen reizigers rechtstreeks én slapend treinen van Brussel naar Amsterdam, Berlijn en Praag. European Sleeper rijdt momenteel al driemaal per week vanuit België via Nederland naar de Duitse hoofdstad, maar door werkzaamheden kon de verbinding nog niet doorgetrokken worden tot in Tsjechië. Nu kondigt de slaaptreinuitbater aan dat het een aantrekkelijke dienstregeling toegewezen heeft gekregen en dat ook reizigers naar Praag kunnen instappen.

Vier hoofdsteden
Al bij oprichting in 2021 zei de Nederlandse slaaptreinuitbater European Sleeper te mikken op een verbinding tussen Brussel, Amsterdam, Berlijn en Praag. Daarmee zou het de eerste nachtverbinding zijn die vier Europese hoofdsteden aandoet. Door werkzaamheden tussen Dresden en Tsjechië moest het bedrijf nog even wachten tot het volledige traject bereden kon worden; desondanks startte European Sleeper afgelopen mei al met de verbinding Brussel-Berlijn.

De trein rijdt op maandag, woensdag en vrijdag van Brussel naar Praag en maakt op dinsdag, donderdag en zaterdag zijn retourrit. De geplande vertrektijd in Brussel is 19:22, waarna de trein om 22:34 in Amsterdam is, om 06:18 Berlijn aandoet en om 10:48 arriveert in Praag. Andersom vertrekt de trein om 18:04 uit Praag en stopt dan om 22:45 in Berlijn, om 06:31 in Amsterdam Centraal en komt om 09:52 weer aan in Brussel.

Dienstregeling (onder voorbehoud) zie hier

Naar Barcelona?
Nu Brussel-Praag realiteit is, richt European Sleeper zich verder op de toekomst. Het bedrijf aast op de aanschaf van gerenoveerde (en uiteindelijk ook nieuwe) slaaprijtuigen. Voor de aankoop en renovatie van 35 rijtuigen is er naar schatting 40 a 60 miljoen euro nodig. De jonge ondernemers zijn in gesprek om de financiering daarvoor rond te krijgen.

Met die nieuwe rijtuigen behoren ook nieuwe routes tot de mogelijkheden, bijvoorbeeld Amsterdam-Barcelona. Daarvoor deed European Sleeper eerder al een aanvraag bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Het plan van European Sleeper om vanaf 2025 naar Barcelona te rijden, is door de Europese Commissie geselecteerd als een van de tien pilotprojecten om het grensoverschrijdende spoorvervoer in Europa te verbeteren.

Die nieuwe rijtuigen zijn nodig ook, vertelt mede-oprichter Chris Engelsman: “Er worden nu vrij oude rijtuigen ingezet met mankementen. In de zomer waren toiletten veelvuldig defect. Inmiddels is het beter onder controle”, vertelt Engelsman. Hij benadrukt zelf ook regelmatig met de nachttrein mee te reizen. “Als er dan een wc defect is en ik ben aan boord, dan help ik direct ons personeel met het ontstoppen”. De mede-oprichter geeft aan tijdens zijn reizen ook altijd met reizigers te praten. “De meeste reizigers zijn over het algemeen tevreden”, stelt Engelsman. Toch erkent hij dat er werk aan de winkel is, en een nieuwe set rijtuigen kan daaraan bijdragen.

Bekijk bericht op "treinreiziger.nl - 10-10-2023"

Reacties op dit bericht