EU verbetert nog even snel het railvervoer
Treinreizen in Europa zal in 2030 veel sneller zijn en Europese consumenten zijn beter beschermd tegen prijsschommelingen. Brussel heeft haast met wetten maken.
Er zijn nog een paar maanden waarin er wetten kunnen worden gemaakt, dan beginnen alweer de campagnes voor de Europese verkiezingen. De besluitvorming in Brussel draaide in de decembermaand op topsnelheid, sneller dan de verslaggeving erover kon berichten.
Al bekend waren de nieuwe plannen om migranten over alle EU-landen te verdelen die gemaakt werden in het Migratiepact. Ook werden de lidstaten, het Europees Parlement en de Commissie het onderling eens over de allereerste wet op Artficial Intelligence in de wereld.
Maar er waren ook andere plannen die minder aandacht kregen. De meest opvallende daarvan is het nieuwe plan om het treinvervoer in heel Europa te verbeteren.
Trein
Het Europese treinverkeer, dat veel minder snel verbetert dan de consument vraagt, moet in drie stappen beter worden. De grote lijnen eerst, die moeten in 2030 klaar zijn. Dan volgen tot 2040 de middelgrote en uiteindelijk, in 2050, moeten ook de kleine spoorlijntjes klaar zijn voor de toekomst. Er kunnen dan overal langere en snellere treinen rijden.
Er komen er ook meer. Brussel maakte afspraken over nieuwe hogesnelheidslijnen, bijvoorbeeld tussen Boedapest en Boekarest, die in 2040 klaar moet zijn. In dat jaar moet je bijvoorbeeld ook in 2,5 uur van Kopenhagen naar Hamburg moeten kunnen reizen, terwijl je daar nu twee keer zo lang over doet.
Ook is afgesproken dat het veiligheids-signaleringssysteem ERMTS op de grote lijnen in heel Europa wordt ingevoerd en zijn er afspraken gemaakt over de spoorbreedte, die overal in Europa hetzelfde moet worden.
Verderop in de afspraken staan ook plannen over de manieren om van en naar de stations te komen: Brussel wil bijvoorbeeld dat het systeem van ov-fietsen zoals Nederland dat al kent, over 25 jaar in heel Europa beschikbaar wordt. Luchthavens moeten in 2040 per trein bereikbaar zijn, het liefst ook per hogesnelheidslijn.
Het Europese treinnetwerk zal reiken tot aan Oekraïne en Moldavië. De EU stopt met investeren in de treinverbindingen met Rusland en Belarus.
Het artikel wordt compleet met de onderwerpen Mediavrijheid, Elektriciteitsmarkt en Witwassen.
Het gehele artikel kunt u lezen via onderstaande link............