Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

EU-afspraken over uitstoot van auto’s gaan Nederland niet ver genoeg

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 60 
|
 nos.nl 
EU-afspraken over uitstoot van auto’s gaan Nederland niet ver genoeg

Door Thomas Spekschoor

Europese auto's moeten in 2030 zo'n 35 procent minder CO2 uitstoten dan nu. Dat betekent in de praktijk dat een groot deel van het wagenpark uit elektrische auto's zal bestaan. Nederland wilde een ambitieuzer doel, maar slaagde er niet in om dat erdoor te krijgen.

De irritaties waren de hele dag voelbaar in Luxemburg, waar de Europese ministers van Milieu bij elkaar waren. Na het alarmerende IPCC-rapport over het klimaat, wilden veel ministers een ambitieus akkoord. Nederland eiste 40 procent CO2-reductie, net als de Scandinavische landen, Ierland en Sloveniƫ. Ook Frankrijk pleitte toen nog voor strenge eisen.

Maar op dat moment was al duidelijk dat de Duitse bondskanselier Merkel zich intensief bemoeide met de gesprekken en dat zij 40 procent een veel te hoge ambitie vindt. De Duitse auto-industrie zou kunnen lijden onder strenge eisen. Duitse autobouwers zijn heel goed in het maken van auto's met een verbrandingsmotor, maar auto's met een accu hebben ze nog nauwelijks gemaakt. Daarmee brengen de eisen de banen van miljoenen mensen in gevaar, zegt Duitsland.

Onbetaalbaar
Oost-Europa was het al met Merkel eens. Daar leeft de angst dat de elektrische auto's onbetaalbaar zijn voor de bevolking. Duitsland zocht vervolgens toenadering tot Frankrijk en kreeg ook dat land achter zich. Daardoor kon de ambitie omlaag naar 35 procent minder uitstoot.

Tot hun eigen frustratie werden de meer ambitieuze landen buitenspel gezet. De Luxemburgse staatssecretaris zei dat hij "sprakeloos" is over het verloop van de ontmoeting. De Deense minister noemde een eerder voorstel dat veel leek op het uiteindelijke voorstel "een groene auto waar je maar heel even aan hoeft te krabben om te zien dat daaronder een inktzwarte laag zit".

Urgenda
Voor Nederland was staatssecretaris Van Veldhoven bij het overleg. "Nederland had hoge ambities. De Urgenda-uitspraak toont nog maar eens aan hoe belangrijk het is om alles op alles te zetten om klimaatverandering tegen te gaan. Ik was verder gegaan dan 35 procent."

De EU heeft eerder in het klimaatakkoord van Parijs afgesproken dat het zijn uitstoot met 40% zal verminderen, maar hoe dat moet gebeuren is niet afgesproken. Nu auto's een minder ambitieus doel krijgen dan Nederland wilde, moet de vermindering van de uitstoot uit andere sectoren komen.

Bekijk bericht op "nos.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim

"Nu auto's een minder ambitieus doel krijgen dan Nederland wilde, moet de vermindering van de uitstoot uit andere sectoren komen".
Wellicht eindelijk ook eens uit de luchtvaart?

Geplaatst door anoniem1

Het was te verwachten maar bij velen misschien toch nog niet bekend, Schiphol sjoemelt niet alleen met de geluidscijfers,ook de co2 cijfers worden gemanipuleert.

De officiele uitstoot van Schiphol is 14 megaton per jaar op een totale uitstoot van ~ 220 megaton voor heel Nederland. ongeveer 7%. Schiphol is 1.3% van de economie (planbureau leefomgeving).
Echter. Die 14 megaton is de uitstoot van alle nederlandse maatschappijen en dan voor het deel dat Nederland is toe te rekenen volgens internationale regels. De uitstoot van de overige maatschappijen op Schiphol komt niet voor nederlandse rekening.
Schiphol heeft ook uitstoot cijfers per baan. Ik heb deze in het verleden gezien maar heb ze nu niet meer op internet kunnen vinden. Als je de uitstoot per baan voor alle banen optelt kom je als ik het mij goed herinner,dus met enig voorbehoud,op een uitstoot van 100 megaton per jaar! Dat is evenveel als bijna de helft van de officiele totaaluitstoot van Nederland.
Hoe hoog de werkelijke uitstoot van het vliegverkeer is in Nederland is erg onduidelijk want door allerlei regels word de uitstoot omlaag gerekend, Net zoals gebeurt met de geluidsbelasting.

Verassend is dit niet maar hier is in de media nog geen enkele aandacht voor geweest. In de strijd tegen co2 is dit wel belangrijk, want of het Nederland nu aangerekend word of niet,deze co2 komt wel in de lucht terecht. Hoop dat een onderzoeks journalist hier eens wat dieper induikt want het eerste beeld dat je krijgt is dat het vele malen erger is dan men doet voorkomen.

Nogmaals:met enig voorbehoud!.

Geplaatst door anoniem1

Dat er iets raars aan de hand is blijkt ook uit het volgende. De totale uitstoot van de klm is ~30 megaton (kan het op internet wederom niet terugvinden nu maar heb dat dit jaar in het verleden wel gezien). Voor de nederlandse luchtvaart uitstoot word alleen gekeken naar de uitstoot van de nationale maatschappijen. Ik neem aan dat dat dan ook voor alle andere luchthavens op de wereld opgaat. officiele uitstoot nederlandse luchtvaartmaatschappijen in Nederland is 14 megaton. Uitstoot KLM totaal is 30 megaton. Als elke luchthaven alleen zijn Eigen maatschappijen rekent,waar is dan de overige 16 megaton gebleven?

Ik vraag me oprecht af hoe dit nu precies zit. Als iemand een link heeft met de regels hieromtrent dan houd ik mij aanbevolen.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.