Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Erwin von der Meer: ’Bewoners zijn geschiphold’

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 1162 
|
 Noordhollands Dagblad 
hv_veiligheid_2942.jpeg

Door Bart Vuijk - 27-1-2015, 16:46 (Update 27-1-2015, 16:46)
CASTRICUM - Erwin von der Meer van het Platform Vlieghinder voorspelde het vorige week al. ,,De luchtvaartlobby zal het zeer waarschijnlijk voor elkaar krijgen om een vierde baan in gebruik te mogen nemen op Schiphol, zodat er meer vliegtuigen gelijktijdig kunnen starten en landen. Ondanks het verzet van gedeputeerde Talsma.’’

Dat is dus gebeurd; die vierde baan mag nu volop in gebruik worden genomen in de piekuren. Advies van de Alderstafel. Dat brengt wel meer lawaai met zich mee. Het magere goede nieuws: deze nieuwste deal levert het voor de IJmond nauwelijks meer vliegherrie op. ,,De Polderbaan is al vrijwel helemaal ’volgevlogen’. Er kan bijna geen vliegtuig meer bij. Het 2x2-baangebruik is vooral nadelig voor mensen aan de zuidkant van Schiphol.’’

Von der Meer van het Platform Vlieghinder Regio Castricum voorspelde deze gang van zaken dus al vorige week. Jaren geleden spande hij zich al in om tegen te houden dat Schiphol meer dan drie banen mag gebruiken. Nu is het zo vastgelegd dat er twee landingsbanen en één startbaan, of twee startbanen en één landingsbaan gelijktijdig mogen worden gebruikt om de overlast voor omwonenden van de luchthaven te beperken. Alleen op de momenten waarop wordt ’overgeschakeld’ van het een naar het ander, mag Schiphol maximaal zestig vliegtuigen op een vierde baan bedienen.
Daar wilde de luchtvaartlobby nu van af en dat is aan de Alderstafel met de zegen van de bewonersvertegenwoordigers binnengehaald. Vier banen zijn er nodig om het groeiende vliegverkeer van en naar Schiphol af te handelen. Er mogen straks in de piekuren tachtig vliegtuigen op vier banen vliegen.

’Geschiphold’

Dat het maximumaantal vluchten als compromis is teruggebracht van 510.000 naar 500.000, vindt Von der Meer een wassen neus. ,,Daar zit de sector niet mee, als ze die pieken maar beter kunnen gebruiken. En over vijf jaar gaat dat aantal toch weer omhoog. Kortom, bewoners zijn weer ’geschiphold’.’’
Vorige week ontstond er een patstelling aan de Alderstafel, waar ex-minister Hans Alders afspraken maakt met alle betrokkenen over de groei van Schiphol. Het verzoek van de luchthaven om een baan extra te mogen gebruiken, viel in verkeerde aarde bij gemeenten en bewoners. Ze voorzagen veel meer vliegherrie. De luchtvaartsector wees op de economische belangen.
Maar ze zullen er toch uit moeten komen, zei Von der Meer vorige week. Hij vreesde dat Schiphol zijn extra baan krijgt. Dat is gebeurd.
Von der Meer vindt het ergerlijk dat bewoners rond Schiphol steeds maar weer moeten inschikken als de sector klaagt over beperkingen.
,,De bewoners aan de Alderstafel hebben altijd te horen gekregen dat zij niet mochten terugkomen op gemaakte afspraken. Welnu, dat moet dan ook gelden voor de luchtvaartsector’’, zegt hij droogjes.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Zo link als linke Lowietje............de Schipholgroup!
Zet hoog in, vertel niemand wat je inzet is, dan sleep je er meer uit dan waar je eigenlijk op hoopt.
De inwoners zijn wederom weer bedonderd!

Er is helemaal geen compromis!
Het aantal van 500.000 vluchten was voor de Schipholgroup gewoon het uitgangspunt!

Slaap lekker verder en hopelijk worden we niet allemaal wakker gebulderd en gaan we niet ziek worden van de ultra-fijnstof uitstoot door de exorbitante vliegbewegingen boven deze regio!

Dus inderdaad: GESCHIPHOLD !!!!!!!!!!