Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Ervaren ernstige geluidhinder Schiphol anderhalf keer hoger dan gerapporteerd

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 515 
|
 Natuur & Milieu Noord Holland 
logo_natuur_en_milieu.jpg

Ervaren ernstige geluidhinder Schiphol anderhalf keer hoger dan gerapporteerd
Slaapverstoring naar schatting 2 keer zo hoog

In 2016 ervoeren 198.000 omwonenden ernstige geluidsoverlast van het vliegverkeer van en naar Schiphol. Schiphol zelf rapporteerde 138.000 ernstig gehinderden; anderhalf keer minder. Ook was de ervaren slaapverstoring in 2016 in werkelijkheid naar schatting 2 keer zo hoog als door Schiphol berekend: plusminus 40.000 in plaats van 19.500. Dat blijkt uit een nieuwe analyse van Hinderbelevingsonderzoeken van GGD’s rondom Schiphol, door de Natuur en Milieufederatie Noord-Holland.

Geluidsberekeningen Schiphol kloppen niet
Schiphol is verplicht elk jaar te rapporteren hoeveel omwonenden ernstige hinder ervaren van overvliegende vliegtuigen en hoeveel mensen in hun slaap worden gestoord. Die cijfers worden berekend – niet gemeten. “Nu we voor het eerst alle onderzoeken van de GGD’s rondom Schiphol naar de beleving van geluidshinder op een rij hebben gezet, blijkt dat de werkelijk ervaren hinder veel groter is dan de berekende hinder”, aldus Sijas Akkerman, directeur van de Natuur & Milieufederatie Noord-Holland: “Als de overheid de werkelijk beleefde geluidshinder serieus zou nemen, dan zou Schiphol moeten krimpen, in plaats van groeien.”

Wat daarnaast opvalt is dat mensen in gemeenten onder de vliegroutes van de Polderbaan en de Kaagbaan, verder afgelegen van Schiphol, veel meer overlast ervaren dan wordt berekend. Akkerman: “We moeten de discussie over de toekomst van Schiphol voeren op basis van cijfers over de werkelijke geluidshinder, en niet op basis van theoretisch berekende cijfers over geluidshinder. Die cijfers zijn misleidend want de geluidshinder van mensen die toevallig buiten de geluidscontour wonen wordt niet meegenomen.”

De GGD cijfers zijn gebaseerd op onderzoek onder volwassen. Ook tellen we gemeenten met minder dan 2 procent gehinderden niet mee en zijn er voor een paar gemeenten geen cijfers. Akkerman. “Onze schatting is dus aan de voorzichtige kant. Als je alles mee zou rekenen zou het aantal flink omhoog gaan.”

Oorzaak
Een van de belangrijkste redenen waarom de hinderbeleving in werkelijkheid veel hoger ligt dan door Schiphol wordt gerapporteerd, is het verschil tussen theoretisch berekenen van geluidsbelasting en het meten van geluidsbelasting. Akkerman: “Uit een recente wetenschappelijke publicatie van het Nationaal Lucht en Ruimtevaart Instituut blijkt dat het verschil tussen de 1 en 2 decibel kan liggen. Dat lijkt wellicht weinig, maar 1 dB minder berekende geluidshinder betekent voor Schiphol in theorie 125.000 (25 procent) extra vliegbewegingen. De luchthaven maakt gretig gebruik van deze berekende ruimte die er in werkelijkheid helemaal niet is.”














 



Analyse o.b.v. onderzoek GGD’en



Rapportage Schiphol 2016



Aantal meer gehinderden t.o.v. Schiphol 2016



Ernstig gehinderden



198.000



138.500



60.000 (1.4x meer)



Slaap verstoorden



40.000



19.500



20.500 (2 x meer)



Tabel 1: Vergelijking GGD-onderzoek met rapportage geluidshinder van Schiphol (afgerond naar duizendtallen)
Zie in het originele artikel, via onderstaande link.

Bekijk bericht op "Natuur & Milieu Noord Holland"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door GEEN UITBREIDING SCHIPHOL


Geplaatst door Ed

Landend verkeer op de kaagbaan heeft in Oegstgeest vrijwel het gehele voorjaar en de mooie zomer verpest (wind uit het noorden vanaf eind april tot medio augustus). Het was vrijwel onmogelijk om rustig in de tuin te zitten. Het lawaai start al om 6:30 en gaat door tot minimaal 22:30. 's Nachts wordt de route iets aangepast, maar stil is het nooit. De overlast is nog nooit zo erg geweest. Dit kan zo niet langer.

Geplaatst door Annelie

Amstelveen same story. Ik kijk nooit meer op een normale manier naar het weerbericht. Alleen maar in spanning ‘regen: vliegtuigen, mist: vliegtuigen, westenwind: vliegtuigen, nw: vliegtuigen. Landend, collones over onze huizen zonder pauze, stijgend, grommend en piepend op 300 meter of anders een luchtlaag hoger, 1200 meter recht over onze huizen, ook lawaai. Hier en daar nog een privé jet, nachten: constant lawaai, is het niet van de buitenveldert- zwanenburg- of polderbaan dan zijn het glijbluchten naar de Kaagbaan. De emmer is echt overgelopen, heel veel mensen hebben een verstoorde woonsituatie. Meer dan 250 x per dan dat geloei, gesuis en geknerp in je oor, de trillende luchtverplaatsing op je trommelvliezen. En dan te bedenken dat de mensen onder de Polderbaan en Kaagbaan al helemaal niet worden meegeteld maar aan constant, dag- en nacht geluid worden blootgesteld. En mevrouw Gora van Nieuwenhuizen kijkt star vanuit haar botoxmasker de kamer in, geen idee wat die vrouw te winnen heeft bij deze beleidvoering maar veel goeds voor de gedupeerde bewoners zal het niet zijn.

Geplaatst door Jaap

Iedere keer blijkt weer dat de berekende geluidsoverlast minder is dan de werkelijke, gemeten overlast. En toch blijft men maar aan die rekenmodellen vasthouden. Verder gaat het bij geluid niet alleen om de hoeveelheid geluid; de frequentie van het telkens weer aanzwellende en wegstervende geluid is een op zicht zelf staande irritatiefactor die ten onrechte bij de Lden-maat wordt genegeerd.
Had men vroeger alleen in de buurt van Schiphol last, tegenwoordig is het nergens meer binnen de lijn Bergen - Alkmaar - Hoorn - Lelystad - Amersfoort - Gouda – Leiden nog rustig. En dan hebben we nog de regionale vliegvelden en de op handen zijnde laagvliegroutes op Lelystad. Naast de Schiphol gehinderden zijn er dus nog veel meer.

Geplaatst door Michel

Wij zijn maar het topje van de meldersijsberg, te veel mensen nemen niet de moeite (meer) om bij het kansloze BAS overlast te melden.
Ik denk dat dit de meest gehate site van NL is.

Hier is het andersom, oosten of noordenwind........De godganse dag starters over mijn dorp van zowel de Polderbaan als de Zwanenburgbaan.
Het is bijna een zegen als de wind uit het westen of zuiden komt. Dan hebben we de landers ............Niet zoveel herrie en uitstoot want alleen de Polderbaan komt over, maar dan hebben we ook weer stank en stofoverlast van Tata-steel erbij!

Verhuizen maar? Tja, waar moet je heen tegenwoordig?

Geplaatst door sara

Bij ons is het oost- west thuis verpest. Soms ook noord. Maar wij hebben alleen zwanenburg en de Buitenveldert. West hebben wij ook de Landers toch? ... Ik bedacht me gister in de nacht. Vroeger toen ik kind was, luisterde ik in de herfst en winter naar de geluiden bij het in slaap vallen. De wind die door de takken raast of hoe de dorre blaadjes laat ritselen. De regen die op het dak valt. Een auto die komt aan rijden in en in de verte verdwijnt, het geluid van de natte banden. De donder die plotseling klinkt. Dit zijn geluiden die ik nu niet meer hoor. Het is altijd oor-boor. Of erger... ik vind zo'n vies geluid. @ jaap het is inderdaad de puls die het erg maakt. Ik haat het, ik haat het echt. Laatst was er donder en bliksem tijdens het landers geweld, ik hoopte stiekem dat er eentje uit te lucht was geknald. Erg he? ''Yes ik kan lekker slapen en me omdraaien. Geen gedoe vannacht meer'' Ik wil naar Overijssel tussen Zutphen en Deventer is het volgens mij redelijk veilig. In de hoop dat het verzet van de actiegroepen niet breekt. Ik wou dat we met zijn allen mee gingen demonstreren net zo lang tot dat ze naar ons luisteren.

Geplaatst door Michiel

Artikel 21 van de Grondwet bestaat niet meer in dit anglosaksisch neoliberale land sinds de kabinetten Kok. We worden geregeerd door bewindslieden die verslingerd zijn aan economische groei, stijgende aandelenmarkten, kunstmatig laag gehouden rente en enorme schulden. De milieu hypocrisie van deze lieden is tergend. Wat dat betreft is eenoog koning in het land der blinden. Pas wanneer dit corrupte westerse bouwwerk in elkaar zakt, de voortekenen zijn er al, zal de luchtvaart wereldwijd meegesleurd worden. Want 3,5 % groei per jaar zoals de vervuilende luchtvaart graag wil kan niet. De slechts 30 km dikke aardkorst levert alle grondstoffen die de economische groei nu mogelijk maakt en wel door een forse roofbouw. En de slechts 10 km dikke troposfeer levert de zuurstof nodig om te leven en voort te bewegen. Want oneindige groei is per definitie onmogelijk in een eindige wereld.

Geplaatst door M uit U

Sara, kijk je uit met Deventer-Zutphen? Daar kan Lelystad voor een hoop ellende gaan zorgen. Zelf denk ik om op termijn diep in de Achterhoek of Twente te gaan wonen: relatief rustige gebieden. Ik wil ook geen gebulder, gebrom, gedonder, gegier meer boven mijn hoofd. Ik wil de wind horen, de bladeren in de bomen, vogels die overvliegen, een brommer die langsrijdt, alles behalve die gierende en brullende vliegtuigen......... Ik trek dat zuigende geluid niet, dat minutenlange aanzwellende en verdwijnende gerommel in de lucht, vrijwel direct opgevolgd door een nieuwe herriebak die zich aandient. Om gek van te worden. Ik kan niet meer tot rust komen en niet meer genieten van alles om me heen...............

Geplaatst door Jolanda hoek

Het is eigenlijk echt niet nodig om zo laag te vliegen in Assendelft, baby's slapen niet rustig het is regelmatig als er vliegtuig over komt vliegen dat er een peeuw komt dus dat er verstoring komt.

Het is er niet minder op geworden alleen maar erger, ik vind dit erg verontrustend.

Hoop dat er gauw wat aan wordt gedaan het klinkt erg hard vooral bij helder weer!!

Geplaatst door Loes de Bruin



Verstuurd vanaf mijn iPhone


Begin doorgestuurd bericht:

Van: loes de bruin  <info@loesdebruin.nl>
Datum: 28 oktober 2018 om 22:32:51 CET
Aan: Klacht Schiphol <tender_klacht@schiphol.nl>
Onderwerp: Lawaai vliegtuigen

Beste’

Hier op de Oostgriend in Almere-haven - komen nu al heel veel vliegtuigen over !!

Ook die zeer laag vliegen en jawel recht boven mijn woning !

Hier sterven ook op 1 dag plotseling planten en papegaaien

Mijn man kanker in 2013 en veel mensen in deze wijk !

En ik kreeg de beurt in 2016 ook longkanjer !

Dit is geen toeval !

Hinder van het lawaai speelt nu al en wat wordt het met Lelystad erbij !!

Dit willen we niet !
Schiphol mag niet groter ! Beter nog kleiner !

Nederland is te klein hiervoor want dan zitter er alleen nog mensen met kanker ! In de toestellen !

Laat centraal
Punt lekker in België zijn of noordzee !

En maak de tickets 100 % duurder !

En maak schiphol kleiner

En vergeet Lelystad !

Help mee aan een gezond Nederland

Groet

Loes de Bruin
Oostgriend 36
HC Almere-Haven

Opleiding HBO




Dit mag niet ! Gebeuren !


En dat is recht boven mijn hoofd ‘ nog meer fijnstof ‘

Geplaatst door anoniem1

Deventer was my ook opgevallen als een plaats waar weinig overlast zou moeten zijn,kijkende naar het kaartje met vliegbewegingen. Iemand die lang in deventer gewoond heeft vertelde mij echter dat je in deventer ook vliegtuigen hoort. Welke vliegtuigen dit zijn zou ik niet direct weten,misschien is het een doorgaande oost west route waar veel verkeer.
Als je gevoelig bent voor vliegtuig lawaai dan wil je zeker ook niet onder een drukke doorgaande route wonen,ook al vliegt men daar op 9km hoogte.

Vliegbewegingen is lastig,het is altijd een moment opname,ook als je het op verschillende dagen bekijkt. Je zou echt een week ergens in een hotel moeten gaan zitten om het goed te ervaren denk ik.

Geplaatst door M uit U

Veel hangt ook van het weer af. Vorig weekend was het kraakhelder en heel stil, waardoor hoog overkomende bulderbakken een herrie maakten alsof ze op 1000m over kwamen donderen. Normaalgesproken hoor je ze nauwelijks als ze zo hoog vliegen.

Het vervelende is dat je een soort allergie opbouwt. Zodra je iets hoort dat lijkt op een vliegtuig, dan schiet de stress je lichaam binnen. Dan valt het je dus ook eerder op dat er in rustige plaatsen achtergrondgeluid is van vliegtuigen. Een soms verontrustende ontdekking.................

Geplaatst door Michel

Beste allemaal,

Waar je ook gaat wonen of werken..........vliegtuigherrie en uitstoot zal altijd aanwezig zijn.
Hoog,laag het is er. De 1 noemt het allergie, de ander noemt het intuïtie, het is er,het komt er,en het blijft er, mooi weer,slecht weer het komt weer die gif uitstoot en bloeddrukverhogende klereherrie!

Vliegtuig.......het blijft een ordinair stuk klimaat slopend TUIG!

Geplaatst door Loes de Bruin

Schiphol moet niet uitbreiden ‘ bevolking blijft toenemen ‘ wil hij rendabel blijven volgens schiphol dan is straks heel de provincie Utrecht nodig

Belachelijk natuurlijk

Laat hem krimpen ! En op de Noordzee
Maasvlakte wordt ook genoemt ‘ gaan zitten - ik ben ook voor ? Belgie ... Parijs

Laat je Ego varen Schiphol en maak Schiphol Kleiner en duurder pas het aan het Land aan ! Nederland is klein ‘
Vergeet Nederland ‘ iedereen kan met boot of bus trein wel naar een andere plek gaan

Ik ben geboren op de Amstelveenseweh 4 hoog ‘ schudde het hele pand zolaag kwamen ze over - nu komt trauma weer boven in Almere ! Niet gezond ‘
Lees mijn verhaal eerder


Geplaatst door Jaap


Geplaatst door Jan Griese

@Allen, Het is niet voor niets dat het grote punt van Prof Guus Berkhout (Google maar !) WE MOETEN METEN , METEN en NOG EENS METEN ! 2 Ministers -Netelenbos en Schultz van H beloofden al in 2002 en 2003 dat er een MEETsysteem zou komen. Dat kwam er nooit Dat Meetsysteem Nomos van Schiphol is natuurlijk waardeloos. (Door RIVM en TNO in 2006 al afgeserveerd, omdat er verschillen in de praktijk geconstateerd zijn van meer dan 7 dBA Lden ) Systeem Luistervink van Geluidconsult B.V. werkte het beste , Dat vertoonde slechts verschillen ONDER de 1 LDen dBA . Projectleider Geluidconsult: De verschillen ontstaan, omdat de verschillende Parameters in de Berekeningsformule niet deugen (Denk aan de autos. Brochure: 1 op 20 gebruik . De werkelijkheid : 1 op 15 en soms nog lager..

@ Jaap : INDERDAAD MAAK UW MENING KENBAAR Het KAN NU !

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.