Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Ernstige zorgen over ‘vliegherrie’ bij Eindhoven Airport: ‘Er wordt met cijfers gegoocheld’

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 147 
|
 ed.nl 
hv_geluidshinder_2928.jpeg

Door Rob Burg

EINDHOVEN - Omwonenden van Eindhoven Airport blijven zich ernstig zorgen maken over de ‘vliegherrie’, zeker nu die in de toekomst mogelijk groeit. Volgens hen wordt er met cijfers gegoocheld om berekeningen zo positief mogelijk te laten uitvallen.

Volgens de omwonenden, verenigd in het Beraad Vlieghinder Moet Minder (BVM2), nemen Eindhoven Airport, de vliegmaatschappijen en het kabinet, het niet zo nauw met de afspraken in het advies van Pieter van Geel, dat twee jaar geleden na breed en uitvoerig overleg met de regio tot stand kwam.

In dat door alle partijen gesteunde en door het kabinet aangenomen rapport van Van Geel - ‘Opnieuw Verbonden’- is als uitgangspunt opgenomen dat tot 2030 de geluidsruimte voor het vliegveld met dertig procent moet verminderen. Hetgeen ook moet resulteren in minder geluid en overlast.

‘Berg geluid’
Maar volgens BVM2 dreigt er met verkeerde cijfers te worden gerekend. De huidige geluidsruimte, opgenomen in het Luchthavenbesluit 2014 is gemaximeerd op 10,3 vierkante kilometer. Simpel gezegd: als je al het geproduceerde vlieggeluid op een denkbeeldige hoop zou gooien, ontstaat een ‘berg’ met die oppervlakte. Hoe meer geluid, hoe groter de ‘berg’.

Volgens de bezwaar makende omwonenden is de berg geluid de afgelopen jaren flink toegenomen (met uitzondering van coronajaar 2020), waardoor in 2019 een geluidscontour ontstond van 12,7 kilometer. In feite werd daarmee de vergunde ruimte al overschreden.

‘Het is een ingewikkeld verhaal waarom dat zo is’, stelt Bernard Gerard, woordvoerder van BVM2. Maar het heeft volgens hem alles te maken met de inzet van meer grotere en zwaardere vliegtuigen in de afgelopen jaren. Boeings 737-300 werden vervangen door 737-800's.

Langer op lagere hoogte
Bovendien heeft een andere, ingevoerde startprocedure voor de Boeings en Airbussen gezorgd voor meer geluidsproductie: vliegtuigen blijven bij deze zogeheten ‘NADP2-variant’ langer op een lagere hoogte vliegen. Behalve meer geluid daalde er daardoor ook meer stikstof over de regio neer, aldus BVM2.

De verontruste omwonenden vinden dat het Luchthavenbesluit van 2014 en de daarbij horende milieueffectrapportage uit 2012 als uitgangspunt moet dienen voor de in het advies van Van Geel overeengekomen 30 procent reductie aan geluid. Sterker nog, BVM2 ging er destijds als vanzelfsprekend van uit van die situatie zou worden uitgegaan.

Luchthaven Eindhoven Overleg
Volgens de omwonenden echter lijken het vliegveld en de rijksoverheid de 12,7 km2 als uitgangspunt te hanteren. ‘Hiermee is BVM2 het fundamenteel oneens’, meldt Gerard. ‘BVM2 vindt dat de geluidsruimte op deze manier eerst met 25% opgehoogd wordt, waarna deze dan weer in 10 jaar met 30% verkleind zou worden’.

Eindhoven Airport wil niet inhoudelijk reageren op de bevindingen van de omwonenden. Althans, niet in de media. ‘We kennen het standpunt van BVM2 hierover en hierover wordt gesproken binnen het LEO (Luchthaven Eindhoven Overleg)’, laat directeur Roel Hellemons via zijn woordvoerster weten. ‘We hebben juist een overlegstructuur met elkaar opgericht om onder ander dit soort gevoelige punten goed met elkaar te bespreken en dat gaan we eerst doen.’

Bekijk bericht op "ed.nl "

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Uden uit Veghel

Weg met dat vliegveld

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.