Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Ergernis vliegverkeer neemt steeds meer toe

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 776 
|
 AD/Groene Hart 
gh_vliegtuig_overvliegend_vliegtuig.jpg

Door Harrie van Opstal

Uit hele Groene Hart klachten over nachtelijke vluchten.
Meer Bodegravers, Nieuwkopers, maar ook veel meer mensen uit Reeuwijk en Gouda pakken de telefoon om te klagen over vliegverkeer van Schiphol.

Dat blijkt uit de jongste cijfers van het Bewoners Aanspreekpuntpunt Schiphol (BAS), waar de klachten over Schiphol worden geregistreerd. Uit de cijfers blijkt dat er veel over nachtelijke overlast wordt geklaagd; tot wel een derde van alle klachten, zoals in Nieuwkoop.

Woordvoerder Sandro Broeke van het klachtenmeldpunt constateert een 'enorme toename' van meldingen uit vooral het Stichts-Hollandse grensgebied. ,,Dat Bodegraven in de top 3 staat van klachten over de Aalsmeerbaan, zegt wel wat.'' Klachten over nachtelijke vluchten en vliegverkeer in de vroege ochtend zijn volgens Broeke ook goed verklaarbaar. ,,Zeker als de Aalsmeer- en Zwanenburgbaan tegelijk voor landend verkeer worden gebruikt, draaien de vliegtuigen bij het dalen boven het gebied rond Bodegraven.'' Afhankelijk van de wind ligt dat 'draaipunt' zuidelijker bij Reeuwijk en Gouda.

Kritische grens
Dit is terug te lezen in de cijfers. Van de 186 meldingen van 46 Nieuwkopers ging het 64 keer over nachtelijk lawaai. Uit Bodegraven kwamen 697 klachten van 71 inwoners. Daarvan waren 163 klachten gericht op nachtelijk lawaai.

Gouda valt op met 686 klachten van 60 inwoners, waarvan er 102 's nachts binnenkwamen. Reeuwijk noteerde 253 klachten (16 keer 's nachts) van 41 bellers. Ook Ter Aar (120 klachten, waarvan 53 's nachts), Vinkeveen (394 om 70) en Woerden (222 om 46) vallen op .

De regio Alphen heeft minder last van de route over het Nieuwkoopse Plassengebied. Alphen zelf heeft vooral last van de Kaagbaan. Daarover kwamen 251 klachten (21 in de nacht) van 27 inwoners. Leimuiden noteert 133 klachten (42 in de nacht) van 19 bellers. Broeke: ,,Het luchtverkeer is met bijna 6s procent gestegen. Als dat jaar op jaar doorgaat, kan het niet anders dan dat je een kritische grens nadert.''


Reacties op dit bericht

Geplaatst door anoniem1

Deze cijfers zijn intressant en tonen tegelijk aan dat het aantal melders niet echt representatief is voor de overlast van bepaalde banen,onder andere omdat het geen rekening houd met het baangebruik (een baan die 10% van de tijd gebruikt is en 40% van de klachten geeft, geeft meer overlast dan een baan die 90% van de tijd gebruikt is en 60% van de klachten geeft)
Vooral het stuk over alphen verbaasde mij.

"De regio Alphen heeft minder last van de route over het Nieuwkoopse Plassengebied. Alphen zelf heeft vooral last van de Kaagbaan. Daarover kwamen 251 klachten (21 in de nacht) van 27 inwoners"

Hoeveel melders en klachten alphen heeft over de andere banen wordt niet verteld dus een vergelijking is niet mogelijk,maar ik neem aan dat dat minder klachten waren dan de klachten over de kaagbaan.

De toename van overlast in alphen komt echter hoofdzakelijk van de combinatie landen op buitenveldert baan+ zwanenburg baan. Dit is een combinatie die afgelopen jaar steeds meer is ingezet. Mensen die ervaring hebben met vliegtuig overlast kunnen dit ook zelf zien op het kaartje met historische vliegbewegingen. Bij dit baangebruik ligt er vaak een bocht van het landende verkeer op 500-1000m precies boven alphen,en het zijn deze bochten die in de "buiten gebieden" van Schiphol veruit de meeste overlast en ergenis geven.

De cijfers over meldingen en melders geven een indicatie van de overlast,een van de beste objectieve indicaties die we hebben (afgezien van meten dan wel berekenen) maar het verteld lang niet het hele verhaal. De omwonenden en vertegenwoordigers zouden er goed aan doen zelf onderzoek te doen naar welke baancombinaties hen de meeste overlast geven zodat straks voorkomen kan worden dat Schiphol de overlast laat toenemen met als argument dat de overlast minder word,daarbij verwijzend naar bepaalde klachten gegevens die dat zouden kunnen ondersteunen.