Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Ergernis over Haagse politiek die geluidsoverlast Schiphol niet flink aanpakt. Help ons alsjeblieft

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 236 
|
 noordhollandsdagblad.nl - 05-02-2025 
PVV_verbod.jpg

Omwonenden van Schiphol zijn niet blij met het lagere doel dat minister Madlener (PVV/Infrastructuuur) zich stelt om geluidsoverlast van de luchthaven te beperken. De provincie Zuid-Holland vraagt om meer actie.
,,We snakken naar vermindering van herrie’’, zegt Leimuidenaar Albert van Heinjingen woensdagochtend in het Provinciehuis van Zuid-Holland in Den Haag, tijdens een commissievergadering van provinciale staten. ,,Maar het lijkt erop dat dat niet gaat gebeuren. Help ons alstublieft met het streven naar meer rust.’’

De noodkreet volgt op een dinsdagavond gedane uitspraak van minister Madlener, die vasthoudt aan een voorzichtige koers om geluidsoverlast van Schiphol te verminderen. Een meerderheid van de Tweede Kamer steunt hem in zijn wens om de luchthaven niet snel te laten krimpen en zo de herrie te beperken. Het eerder geformuleerde doel van van een reductie van twintig procent is voorlopig bijgesteld naar vijftien procent. Eind vorig jaar nam de Kamer weliswaar een NSC-motie aan met het verzoek om meer actie tegen geluidshinder, het doel bij te stellen naar zeventien procent reductie. Maar de coalitiepartij NSC hamert daar niet meer op. En Madlener legt de motie naast zich neer.

,,De minister denkt dat een geluidsreductie van vijftien procent wel mooi is, terwijl twintig procent is toegezegd’’, zegt Leidenaar Ferdinand Harmsen van de stichting Omgeving zonder Vlieghinder in het Haagse Provinciehuis. Namens zo’n duizend sympathisanten uit gemeenten in de regio Leiden en de Duin- en Bollenstreek vraagt hij de provincie om hulp.

Vuist
,,De overlast van Schiphol is van een dusdanige wijze dat het de gezondheid van omwonenden raakt’’, zegt de Leidse wethouder Julius Terpstra (CDA/wonen/welzijn) namens het regiobestuur Hollland Rijnland, waar de Leidse regio, Duin- en Bollenstreek en Rijn- en Veenstreek toe behoren. ,,Noord-Holland heeft vanouds al een sterke lobby over Schiphol. Laten wij ook een stevige vuist maken. De provincie kan druk uitoefenen op het kabinet.’’

Oegstgeestenaar Ruud Kruis woont 23 kilometer van de Kaagbaan van Schiphol, maar ondervindt veel overlast van opstijgende en dalende vliegtuigen. ,,Ik heb mijn hele huis geïsoleerd met rolluiken die ’s nachts dichtgaan, maar dan nog hoor ik vliegtuigen waar ik wakker van word. En ik heb natuurlijk ook frisse lucht nodig. Je hoeft niet héél dicht bij Schiphol te wonen om er veel last van te hebben.’’

Gedeputeerde Arne Weverling (VVD/luchtvaart) wil zijn best doen om het kabinet op andere gedachten te brengen, vast te houden aan een reductie van twintig procent. Ook pleit hij voor meer meetpunten, in een ruimere cirkel rondom de luchthaven. Half januari heeft hij hierover een brief gestuurd aan de minister.

Nachtvluchten
Groenlinks/PvdA, D66 en de Partij voor de Dieren dringen er bij Weverling op aan om een tweede brief naar Madlener te sturen met daarin ook een verzoek om een verbod op nachtvluchten. De VVD wil zich ook inzetten voor het terugdringen van nachtvluchten.

Weverling stuurt een tweede brief naar Madlener, maar moet nog even nadenken wat daarin komt over nachtvluchten.

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl - 05-02-2025"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Ed uit Oegstgeest

Zelfs de 15% reductie is een sprookje gebaseerd op het oude "van, nu voor" concept waarbij de "van" prijs nooit bestaan heeft. Madlener heeft ervoor gezorgd dat het aantal vluchten waar we naar toe gaan exact overeen komt met wat het nu al is. Netto 0 geluidsreductie. Madlener excelleert in daadkracht van het niets doen.

Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

Omwonenden onder de Polderbaan en de Kaagbaan: pas op, u wordt bedonderd. In plaats van vermindering van de herrie wordt deze straks maximaal verplaatst naar de zgn. ‘primaire banen’ en wel onder vaste routes. Men berekent dan dat het totaal aantal gehinderden een x% lager is door de ‘zuinige en stille’ vliegtuigen, die slechts ca. 3 dB(A) minder herrie maken. Vervolgens mag en zal men het aantal vluchten laten groeien bij gelijkblijvende (te hoge) Lden en Lnight waarden. Alles geheel volgens de Wet Luchtvaart.

Na het verder verzeeken van de leefomgeving onder die primaire banen gaat men ook weer de zgn. ‘secundaire banen’ meer gebruiken, zodat de omwonenden hiervan, die dachten erop vooruit te gaan, ook weer worden besodemieterd (net als voorheen).

Er is maar een manier om minder herrie te veroorzaken en een klimaatramp af te wenden: vliegen veel duurder maken en de krimp definitief doorzetten.

Madlener gaat dit niet doen want is volgens mij volledig ingekapseld door de sector. Hij blijft verant¬woordelijk voor dit wanbeleid en dient dan ook juridisch op deze verantwoordelijkheid te worden aangesproken.