Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

“Er moet een streep door Lelystad Airport”

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 458 
|
 Natuur en Milieufederatie Noord-Holland, Natuur & Milieu en Greenpeace 
Airport_lelystad_in_uitbreiding_HvS.JPG

"Er moet een streep door Lelystad Airport. Dankzij het harde werk Leon Adegeest van SATL is het nu glashelder dat het vliegveld gewoon een natuurvergunning nodig heeft. Laat uitstel ditmaal afstel zijn. Een extra vliegveld openen middenin de klimaatcrisis is gekkenwerk. We hoeven niet tot 2021 te wachten om die knoop door te hakken."


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Frans uit Wapenveld

Mee eens!

Geplaatst door Marc uit Almere

Helemaal mee eens! Deze waanzin moet stoppen!

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

Er moet inderdaad een streep door Lelystad Airport en dat niet alleen:

SNEL FUNDAMENTEEL DEBAT OVER MOBILITEIT & LUCHTVAART

De uitzonderingspositie en privileges van de luchtvaartsector passen niet meer in de situatie die economisch en maatschappelijk intussen is ontstaan. Daarvoor in de plaats is een gelijk speelveld nodig voor de verschillende transportvormen, waarbij transities parallel aan de energietransitie vorm moeten krijgen.

Dat vraagt om een fundamenteel debat dat uitmondt in voor de nieuwe Omgevingswet verplichte omgevingsvisies (de z.g. NOVI / POVI / GOVI varianten).

Waarschuwing: het huidige beleid is er nog op gericht om eerst de komende Luchtvaartnota e.a. vast te stellen en vervolgens in deze visies op te nemen. Dat is echter de omgekeerde wereld en ook deze gang van zaken zal onderdeel dienen te zijn van het noodzakelijke, fundamentele debat.

Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

Dit idiote vliegveld midden in het land moet er inderdaad nooit komen.

Deze crisis veroorzaken en de rekening bij anderen in de samenleving leggen is volstrekt onacceptabel en dan heb ik het nog niet eens over het verlies aan mensenlevens en gezonde levensjaren voor wie het overleven!

De luchtvaart en het toerisme moeten mondiaal aan banden worden gelegd en de economie moet worden hervormd naar echte duurzaamheid met minder consumptie.

De tijd van het grote hersenloze genieten en verpesten van de leefomgeving moet nu maar eens voorbij zijn!

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Kabinet KLM weet van geen stoppen, jarenlang is de belasting voor burgers verhoogd om de luchtvaart te subsidiëren met aandelen, nieuw vliegveld, btw subsidie en vrijstellingen. Meebetaald aan wat dan ook heeft de sector nog nooit gedaan.
Nu laat Elbers weer weten dat Klm tot aan de zomer aan het staatsinfuus moet en naast de nu door ons betaalde salarissen nog veel meer steun moet komen.
De luchtvaart is een economische ramp, een molensteen om ons nek.
Knettergek die lui, sluit ze op in kliniek vliegveld lelystad en laat ze nooit meer los.

Geplaatst door Gerard uit Purmerend

Gewoon open dat Lelystad Airport voor de vakantievluchten (het ligt er al, en heeft al 100.000 vliegbewegingen per jaar) en Schiphol NIET naar 540.000 vliegbewegingen.

Geplaatst door baard uit heiloo

Wat ook kan !! Lelystad zo snel mogelijk open en Schiphol terug naar 300000 vliegbewegingen . De overlast ook maar een beetje verdelen !. Wel zo rechtvaardig lijkt mij.
Onbegrijpelijk dat iedereen vindt dat de overlast die Schiphol nu veroorzaakt gewoon zo kan blijven.

Geplaatst door Ed uit Oegstgeest

@Baard, dat lijkt me een uistekend idee omdat het de overlast die nu plaats vindt in het meest dicht bevolkte gebied van Nederland daarmee voor een deel verplaatst wordt naar veel minder dicht bevolkt gebied, Hiermee neemt het aantal gehinderden daadwerkelijk af. Het sluit ook aan op het idee van preferentieel baangebruik wat rond Schiphol inmiddels een achterhaald concept is omdat er in de Randstad geen minder dicht bevolkte gebieden meer zijn. Misschien zou Lelystad wel het nieuwe Schiphol moeten worden, en Schiphol een kleine luchthaven voor alleen vakantievluchten. Ook prima voor de infrastructuur van Almere/Lelystad, en natuurlijk de werkgelegenheid in de provincie. Begrijp dat de locale politici staan te springen.

Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

Lelystad openen geeft Schiphol de ruimte voor meer vluchten, die ze zeker zullen gaan invullen als de crisis voorbij en vergeten is.

Spreiding is wel een goed principe, maar nog beter is gewoon het totaal aantal vluchten terugbrengen en niet meer laten toenemen.

Vergeet niet dat de relatieve verbetering in onze regio anders snel weer achteruitgaat.

Luchtvaart moet inderdaad anders worden, dus minder en hoger beprijsd.

Geplaatst door Marc uit Almere

@Baard uit Heiloo:
Nog een beter idee, bouw er 8 vliegvelden bij en verdeel de 500duizend vluchtten, 50duizend per vliegveld. Of misschien toch maar naar zee? Of wellicht nog beter, haal een streep door de hele luchtvaart tot de techniek zover is, dat er emissieloos (electrisch, waterstof, ...) en zonder enige geluidshinder gevlogen kan worden.