Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Embraer werkt met Nederlandse partners aan stillere vliegtuigen

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 231 
|
 luchtvaartnieuws.nl - 29-08-2018 
Embraer werkt met Nederlandse partners aan stillere vliegtuigen

Door Niek Vernooij

ENSCHEDE - Embraer werkt met Nederlandse partners aan de ontwikkeling van stillere vliegtuigen. De Braziliaanse vliegtuigbouwer heeft daarvoor met Universiteit Twente, het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) en de stichting German-Dutch Wind Tunnels een consortium opgericht.

Volgens de Universiteit Twente bundelen de partners in het recent opgerichte consortium hun expertise en faciliteiten om de uitkomsten van de testen zo goed mogelijk te laten aansluiten op de praktijk.

Met de ontwikkeling van nieuwe turbofanmotoren zijn verkeersvliegtuigen de afgelopen jaren al een stuk stiller geworden. De meeste winst kan nu behaald worden bij het verminderen van het zogeheten vliegtuigromplawaai, meldt Universiteit Twente.

Hierbij gaat het om geluid veroorzaakt door de luchtstroming langs onder meer de vleugels, de kleppen en het landingsgestel. Uitdaging voor vliegtuigontwerpers is het ontwikkelen van stillere alternatieven die dezelfde of betere prestaties leveren en tegelijkertijd minstens even veilig en zuinig zijn.

Om de geluidsproductie van nieuwe stille vliegtuigconcepten zo goed mogelijk te testen, vinden windtunneltesten plaats. Schaalmodellen van deze concepten moeten zo goed mogelijk overeen komen met de prestaties van volledige vliegtuigen onder echte vliegomstandigheden.

Uitwisseling
Onderzoekers van de faculteit Engineering Technology van UT werken intensief samen met Braziliaanse partijen in de luchtvaartindustrie. Zo is er een uitwisselingsprogramma met het Braziliaanse luchtvaartinstituut ITA. Ook kunnen studenten van de UT en van ITA deelnemen aan een zogeheten double degree master programma, waarmee ze een diploma van beide kennisinstellingen kunnen verwerven.

Het project met de naam Silent Approach is een eerste mijlpaal in het intensiveren van de betrekkingen. “Silent Approach is een mooi voorbeeld waarbij universiteit en industrie bijdragen aan een snellere technologische vooruitgang. Dit levert voor de hele samenleving voordelen op”, zegt Daniel Moczydlower, hoofd technologische ontwikkeling bij Embraer.

Bekijk bericht op "luchtvaartnieuws.nl - 29-08-2018"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Projecten als bovengenoemd, zijn uiteraard prima.
Maar, wellicht zit er ook een schaduwzijde aan het verhaal.
Stel, toestellen die ontwikkeld worden, zijn echt stiller, er kan dan veel meer worden gevlogen, want er valt een grote reden tot beklag weg.
Het milieu is er niet bij gebaat zolang er op fossiele brandstoffen wordt gevlogen.
Ik zie liever dat beide problemen worden aangepakt.
Bovendien gaan toestellen ongeveer 25 a 30 jaar mee, dus van de huidige generatie herriebakken zijn we nog niet af.
Maar het is een start, je moet ergens beginnen............

Geplaatst door anoniem

Stillere vliegtuigen = meer vliegtuigen = meer hinder

Geplaatst door Bastiaan

Geld investeren in de verkeerde dingen, zo dacht de autobranche ook heeeel lang, om de zuinigste en schoonste diesel motor te maken, dat is de toekomst dachten ze. Ook hier hebben mensen een bord voor hun kop.

Geplaatst door Peter

Mijn auto is 2x zo zuinig als een vergelijkbare van 30 jaar geleden. Daarbij vele malen schoner door o.a. de katalysator en stiller.

In vliegtuigbranche staat alles al tientallen jaren stil. Men steekt liever tijd en energie in lobbyen, subsidie en politiek dan vooruitgang boeken op gebied van milieu en verbruik, hinder etc..

Geplaatst door Michiel

Vliegtuigmotoren hebben geen katalysator en stoten grote hoeveelheden polycyclische aromaten, roet, NOx en CO2 uit. Op NAP betekent dat een geleidelijk en venijnige vergiftiging van de nabije omgeving rond vliegvelden en op 10 km hoogte een ernstige aantasting van de tropo- en stratosfeer. Deze luchtlagen zijn 200 x dunner dan de lucht op NAP.
Stillere vliegtuigen zijn mogelijk door de turbinestroom deels langs de verbrandingskamer heen te leiden. Daardoor wordt de turbulentie achter de motor verminderd en wordt het lawaai kleiner. En zuinig door de verbranding en menging beter af te stellen.
Maar stillere/zuinigere vliegtuigen is voor de luchtvaart lobby een reden verder uit te breiden. Want 1 + 1 = 3 toch? Denk aan die heer Elbers.
Ik ben bang dat we niets kunnen doen tegen deze sterk neoliberale lobby vol met groeiverslaafde bonusjagers. En Neerlands grootste leugenaar, bedrieger, manipulator en negeerder in de bekende Toren helpt ook niet mee het probleem te verkleinen.
De verandering komt pas in een wereldwijde vernietigende crisis, die nu gestart is in de opkomende economieën als Turkije, Brazilië, Indonesië, maar ook schuldenlanden als Italië en niet te vergeten de getrumpte V.S. De pijn zullen we allemaal gaan voelen, maar neem maar aan: de luchtvaart wordt gedecimeerd. Doemdenken? Nee, omschakelen en anders denken. Weg met de huidige doorgedraaide anglosaksische consumptiemaatschappij!

Geplaatst door Peter

Helemaal eens Michiel. Nederland zal ook nog een KEIHARD geraakt worden. Wij hebben volop ingezet op o.a. de door recordschulden gedreven huizenbubbel, de gesubsidieerde luchtvaart, hebben onze pensioenen riskant belegd, de belasting voor bedrijven enorm verlaagd en NL banken stonden weer vooraan om aan dictaturen als Turkije uit te lenen etc.

We hebben NIETS geleerd, alleen vol extra gas op de foute weg gegeven na de vorige crisis.

Straks is de Nederlander weer ontevreden en stemt dan boos op PVV en FVD, Dat wordt de genadeklap, slechter en onrechtvaardiger beleid bestaat bijna niet..

Hopelijk kunnen we over X jaar weer iets moois opbouwen met verstandige sociale mensen op de restanten..

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.