Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Elke minuut een laagvliegend vliegtuig over je huis. Inwoners omgeving Castricum worden er gek van

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 1181 
|
 noordhollandsdagblad.nl 
oren_dicht.png

Door Senna Brammer

Elke minuut een laagvliegend vliegtuig over je huis. Voor de inwoners van de omgeving Castricum is het sinds begin dit jaar geen moment stil. Ze ervaren twee keer zoveel geluidsoverlast door Schiphol. „Driekwart van de bewoners slaapt er onrustig door.”
Dat blijkt uit een enquête die Limmer Hans van Willenswaard verspreidde in de regio namens Bewonersgroep Vlieghinder Limmen e.o. 95 procent van de bijna zeshonderd deelnemers geeft aan last te hebben van laagvliegende, op Schiphol landende vliegtuigen. 91 procent ervaart sinds januari een toename van de overlast.

„Er is geen moment meer dat er geen vliegtuig over gaat”, zegt Van Willenswaard. Nadat zijn buurman er een stukje over schreef in het Heilooër weekblad de Uitkijkpost, zijn ze samen gaan peilen of meer mensen in de regio geluidsoverlast ervaren.

Op adem komen
„Het is vooral het deel dat laag vliegt. Dat op 600 meter overkomt. Vroeger was het zo dat er een uurtje vliegtuigen overkwamen en dan een uurtje niet. Dan konden we even op adem komen. Nu is het continu.”

Lees ook: Meer mensen hekelen vliegtuiggeluid, ondanks minder vliegverkeer

Van Willenswaard zegt vorige week een gesprek gehad te hebben bij de gemeente Castricum. „De adviseur zei dat er een afspraak ligt van 32 vliegtuigen per uur. Het aantal meldingen bij Bewoners Aanspreekpunt Schiphol staat op 65 vliegtuigen per uur, waarvan meer dan de helft op een hoogte van 600 meter vliegt.”

Gestrest
Bewoners van Castricum, Limmen, Heiloo, Uitgeest en Akersloot delen verschillende zorgen in de enquête. „Ik ben veel vaker nerveus en gestrest sinds ik in Heiloo woon”, reageert iemand die anderhalf jaar geleden vanuit Amsterdam naar Heiloo is verhuisd.

Lees ook: Harbers: krimp Schiphol vermindert geluidshinder nog niet genoeg

„Soms ruik je de kerosinedamp. Dat is slecht voor ieders gezondheid”, schrijft een andere deelnemer. 90 procent maakt zich zorgen over de vermindering van het woongenot en driekwart geeft aan uren slaap te missen.

„Half wakker worden uit je lichte slaap, onrustig slapen en niet aan een stuk doorslapen”, licht Van Willenswaard toe.

Luchtvaartwet
Dat komt door de twee nachtroutes die over Limmen vliegen, zegt hij. „De Zwanenburgbaan en de Polderbaan. Gelukkig vliegen ze 's nachts iets hoger dan 600 meter, maar Schiphol houdt zich niet aan de luchtvaartwet.”

Volgens die wet mogen er tussen 23 uur en 6 uur op en van Schiphol minder vliegtuigen landen en vertrekken. „Maar tussen 23 uur en middernacht en tussen 5.30 uur en 6 uur beginnen ze weer volle bak te landen.”

Lees ook: Geen slapeloze nachten meer door overvliegende vliegtuigen? Belangrijke rol voor bewoners in nieuwe Maatschappelijke Raad Schiphol. ’Ik heb nu de hoop dat er toch eindelijk iets verandert’

Dat betekent laat in slaap vallen en vroeg wakker worden, vertelt Van Willenswaard. „Het beïnvloedt de stemming en het concentratievermogen.”

Verkiezingen
De Bewonersgroep Vlieghinder Limmen e.o. is niet van plan stil te zitten. Ze delen de uitkomst van de enquête met belangenorganisaties, overheden en politieke partijen.

In de aanloop naar de verkiezingen van 22 november hopen de verontruste bewoners de geluidsoverlast op de landelijke politieke agenda te krijgen.

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

Dit is het gevolg van de foutieve en geniepige overgang van Ke naar Lden met veel te hoge grenswaarden en het zgn. ‘preferentiële baangebruik’ (over de Polderbaan en Kaagbaan). Deze maten laten heel veel continue herrie toe met iets lagere piekwaarde, maar volledig volgens de luchtvaartwetten. Dat maakt het nog erger.

Met de Luchtruimherziening wil men de druk op onze regio nog eens extra opvoeren over zgn. ‘optimale vaste routes’, wat een ware ramp voor onderwonenden gaat worden. Straks zitten we weer opgescheept met een kabinet waarin de VVD de boventoon voert en gaat men dit beleid gewoon doordrukken.

Inmiddels worden Schiphol en KLM onder druk gezet om JetBlue uit de VS ondanks de krimpplannen toe te laten op straffe van vermindering van 1000 vluchten naar de VS door KLM. Men zal buigen voor deze wens, omdat de EU voor zijn defensie sterk afhankelijk is van de VS.