Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Elektrisch vliegen binnen Europa niet voor 2050

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 746 
|
 digikrant.noordhollandsdagblad.nl 
wp_politiek_3702.JPG

Vliegtickets duurder door regels klimaatdoelen

DEN HAAG - Om aan de klimaatdoelen te voldoen, moet de luchtvaart overstappen op duurzame brandstoffen. Daardoor zullen de ticketprijzen stijgen en zal de vraag naar vliegreizen afnemen.

Dat verwacht het onderzoeksbureau CE Delft. Het bureau is een van de vijftien partijen die vandaag tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer ingaat op de mogelijkheden om de luchtvaart te verduurzamen. De luchtvaart valt, net als de scheepvaart, buiten de klimaatafspraken van Parijs, maar onder VN-vlag is afgesproken dat de luchtvaart in 2050 de CO2-uitstoot moet hebben gehalveerd in vergelijking met 2005.

De luchtvaartsector in Nederland kwam onlangs al met een eigen plan, waarbij fors werd ingezet op een herindeling van het luchtruim, schonere vliegtuigen en biobrandstoffen. „De enige realistische aanpak is het gebruik van duurzame brandstoffen. Biobrandstoffen en in de toekomst synthetische brandstoffen”, voorspelt CE Delft. Maar dat is aanzienlijk duurder dan gewone kerosine, zodat volgens het bureau er of een verplichting moet komen op duurzame brandstoffen of een subsidie.

Subsidie

Ook producent Sky NRG meent dat subsidies nodig zijn om demonstratieprojecten en later fabrieken op te zetten. Vooralsnog staat deze ontwikkeling in de kinderschoenen. NRG wil in Nederland graag een fabriek voor biokerosine bouwen. Het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartcentrum NLR meent ook dat fors moet worden geïnvesteerd in fundamenteel en toegepast onderzoek. Bovendien moeten innovaties sneller worden ingevoerd.

Bureau Horyzon wijst erop dat een vliegtuig 25 tot 30 jaar meegaat en de fabrikanten Airbus en Boeing nog voor 15 tot 20 jaar aan orders in de boeken hebben staan. Oftewel, deze fabrikanten zullen niet zo snel ’zero emission’ toestellen ontwikkelen.

Easyjet kijkt vooral naar elektrisch vliegen. In 2030 zou er een hybride vliegtuig voor 150 passagiers moeten zijn. „Maar een volledig elektrisch vliegtuig waarmee 150 passagiers binnen Europa worden vervoerd, zal er niet voor 2050 zijn”, stelt het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartcentrum NLR. „De meest veelbelovende oplossing is het omzetten van waterstof in elektriciteit door middel van een brandstofcel voor het aandrijven van een elektromotor. Dit biedt de mogelijkheid om klimaatneutraal te vliegen.”

Een probleem is wel dat ook bij de verbranding van waterstof waterdamp vrijkomt. Dat is volgens het NLR ook een broeikasgas omdat op grotere hoogtes wolkvorming ontstaat. Dat verschijnsel kan worden voorkomen door lager te vliegen.

In het advies gaat CE Delft nog een stapje verder. ,,Beleid dat verdere groei van de luchtvaart accommodeert is niet duurzaam. Iedere uitgave aan nieuwe luchthavencapaciteit en elke inspanning om de luchtvaart te stimuleren moet daarom zeer kritisch worden bekeken.’’

Vrachtorganisatie Evofenedex ziet mogelijkheden om luchtvracht ook deels per schip te vervoeren. Tevens blijft veel laadruimte bij prijsvechters en op vakantievluchten onbenut. In die toestellen zou meer vracht mee kunnen.

Bekijk bericht op "digikrant.noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Bob uit Uitgeest

Er bestaat al een goed elektrisch vervoermiddel, dat gelijk binnen de EU kan worden ingezet, de trein! Er kunnen meer dan 150 mensen in. Waarom verder zoeken en tot 2050 wachten? Goederen kunnen ook inderdaad heel goed over het water worden vervoerd.

De 'contrails' (condensatiestrepen) van het vliegverkeer nemen steeds toe en belemmeren de energieopwekking met zonnepanelen. Over 30 jaar geen blauwe lucht meer!?

,,Beleid dat verdere groei van de luchtvaart accommodeert is niet duurzaam. Iedere uitgave aan nieuwe luchthavencapaciteit en elke inspanning om de luchtvaart te stimuleren moet daarom zeer kritisch worden bekeken.’’ Roerend mee eens!

Geplaatst door gerard

Elektrisch vliegen met de omvang van nu? Dat komt never nooit. Als er al ooit elektrisch wordt gevlogen dan zal dat alleen regionaal zijn en nog steeds verschrikkelijk veel herrie maken.

Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee

En ja hoorrrrrrrrrrrr ..........Subsidies ! Tuurlijk gaat de belastingbetaler dit weer ophoesten, wat heb ik nu toch een zin om verschrikkelijke taal en scheldwoorden hier op de site te plaatsen.
Ik doe het niet maar u begrijpt denk ik wel wat ik hiervan vind!

Bio-kerosine is net zo vervuilend hoor beste bewindslieden........Moet ik daarvoor belastingcenten ophoesten om zo Moeder Aarde te laten slopen?

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Een tesla van 150.000 euro en die 2.000 kilo weegt komt minder ver dan een opel corsa van 15.000 euro en een 39 liter tankje. Hoe denk men in hemelsnaam dit in de lucht wel even goed te breien. Komt nog bij dat de auto industrie mede door de hoge belastingdruk en strenge regelgeving zeer innovatief is geworden. De luchtvaart wordt dood geknuffeld met subsidie en strenge regels zijn er al helemaal niet, verwacht dan ook geen innovatie natuurlijk!