Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Eis bewoners: hogere aanvliegroute moet

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 717 
|
 digikrant.noordhollandsdagblad.nl - 09-11-2019 
PVRC_-_mannetje_kaal-2.jpg

Door Frans van den Berg

SCHIPHOL - Hopen op stillere vliegtuigen, zoals de luchtvaartsector doet, is volgens bewonersgroepen een illusie. De overlast neemt vrijwel niet af. „Alleen hoger aanvliegen en minder vluchten kunnen het gezondheidsrisico voor meer dan 1,5 miljoen Nederlanders op korte termijn terugdringen.”

Tot die conclusie komt de werkgroep ’Oegstgeest Zonder Vlieghinder’. Leden van die werkgroep hebben net een nieuw onderzoek afgerond op basis van nieuwe data en op basis van de nieuwe richtlijnen van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) voor vliegtuiglawaai.

Daarbij heeft de werkgroep niet alleen gekeken naar de eigen Leidse regio, maar naar het hele gebied rond Schiphol. De data zijn afkomstig van publiek beschikbare bronnen, die met elkaar zijn gekoppeld om tot nieuwe inzichten te komen.

Twee miljoen


In de concept Milieu Effect Rapportage die Schiphol eerder heeft opgesteld, wordt gesteld dat er in 2018 1,3 miljoen mensen woonden in het gebied waar het vliegtuiglawaai boven de WHO-grens uit komt. De bewonersgroep stelt na onderzoek dat het minstens om 1,5 miljoen bewoners en waarschijnlijk nog veel meer gaat. Zo kwam de GGD Kennemerland eerder uit op ruim twee miljoen inwoners.

„Zij betalen volgens het WHO-rapport met een verhoogd gezondheidsrisico mee aan de exploitatie van Schiphol. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, gebeurt dit vaak onbewust. Bewoners binnen dit gebied hebben serieuze verhoogde risico’s op hart- en vaatziekten, verhoogde bloeddruk en stress. Verder kunnen kinderen een lees- en taalachterstand oplopen. Deze risico’s gelden dus voor alle bewoners, en niet alleen diegenen die hinder ondervinden”, benadrukken de opstellers van de nota.

Metingen

Een ander probleem is dat de overlast in de praktijk groter is dan Schiphol via de rekenmodellen stelt. „In het noordelijk deel van Zuid-Holland komen alleen al op 20 van 21 onderzochte meetpunten de gemeten waarden niet overeen. In al deze gevallen zijn de gemeten waarden hoger dan de berekende.”

Dat zoveel bewoners overlast ondervinden, komt volgens de bewonersgroep doordat nog steeds overwegend laag wordt aangevlogen voor landingen. Dat is vaak al het geval op twintig kilometer of meer van de luchthaven, zoals boven Leiden en Alkmaar. „Deze rustverstoring van omwonenden is onnodig, maar gaat toch gewoon door. En dat terwijl uit ons onderzoek van meetgegevens blijkt dat hoger aanvliegen het pieklawaai van overkomende landingen aanzienlijk verlaagt.”

Nieuwere vliegtuigen lijken minder geluidsoverlast te veroorzaken dan oude vliegtuigen, maar volgens de werkgroep is dit effect zeer gering. ,,Alleen hoger aanvliegen en minder vluchten kunnen het gezondheidsrisico terugdringen.”

Bekijk bericht op "digikrant.noordhollandsdagblad.nl - 09-11-2019"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Metingen

Een ander probleem is dat de overlast in de praktijk groter is dan Schiphol via de rekenmodellen stelt. „In het noordelijk deel van Zuid-Holland komen alleen al op 20 van 21 onderzochte meetpunten de gemeten waarden niet overeen. In al deze gevallen zijn de gemeten waarden hoger dan de berekende.”

Dat zoveel bewoners overlast ondervinden, komt volgens de bewonersgroep doordat nog steeds overwegend laag wordt aangevlogen voor landingen. Dat is vaak al het geval op twintig kilometer of meer van de luchthaven, zoals boven Leiden en Alkmaar. „Deze rustverstoring van omwonenden is onnodig, maar gaat toch gewoon door. En dat terwijl uit ons onderzoek van meetgegevens blijkt dat hoger aanvliegen het pieklawaai van overkomende landingen aanzienlijk verlaagt.”

De sector, lees: de Schipholgroup en de politiek in Den Haag, weten bovengenoemde feiten donders goed.
Noch de Schipholgroup en noch de politiek in Den Haag zijn met uw gezondheid begaan, slechts indien u in een toestel zit, want (helaas) hebben ze behalve uw geld, ook nog personeel nodig.
Het zo lang laag vliegen wordt gedaan vanwege capaciteitsvergroting, de KLM (jawel, onze nationale kampioen herrie maken) heeft niet voor niets eerder laten weten graag nog lager aan te willen vliegen dan de toch al lage waarde van 600 meter.
Het interesseert ze helemaal geen ene malle moer, dat u lijd onder de exorbitante vervuiling en herrie, zolang er maar veel geld wordt verdiend.
En met 'ze' bedoel ik beiden, de Schipholgroup en de politiek in Den Haag.
Aangezien de Staat der Nederlanden de grootste aandeelhouder is en dat heel graag wil blijven, kan het alleen verbeteren door het politieke klimaat in Nederland te torpederen.
Feitelijk is belangenverstrengeling volgens de Nederlandse grondwet verboden, de Staat der Nederlanden schroomt niet om deze praktijken uit te voeren ten koste van artikel 21 van de Nederlandse grondwet.
Hierdoor schaart de Nederlandse overheid zich in het rijtje van onbetrouwbare overheden.




Geplaatst door Bob uit Uitgeest

Deze zienswijze is m.i. volkomen juist. De TMA van 2000 voet is eigenlijk crimineel laag. Dit belast een gebied van Schoorl tot Rotterdam onnodig. Bij het doordrukken van de zgn. 'Polderbaan' in 2003 heeft men dit zo ook niet voorgesteld. We hadden toen ook al criminele bestuurders, en hoewel de namen zijn gewisseld is de mentaliteit nog precies dezelfde.

Deze vijand van uw rust, uw gezondheid en uw leefomgeving heb ik dan ook het Schiphol Schoelje (nieuwe SS) genoemd!

LVNL heeft altijd geweigerd om hier iets aan te doen om 'geen capaciteit in te leveren'.