Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Eindhoven Airport wil wel degelijk groeien

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 92 
|
 ed.nl 
hv_overig_1502.jpeg

Door Bart-Jan van Rooij

EINDHOVEN - De komende jaren gaat de rem erop maar Eindhoven Airport wil in de toekomst wel degelijk weer groeien. Om luchtvaartmaatschappij aan te sporen om ‘groene’ investeringen te doen, wil kersverse Airport-baas Roel Hellemons ze wel perspectief bieden.

Groei, groei, groei. Meer bestemmingen, meer passagiers. In achttien jaar groeide Eindhoven Airport van nog geen 300.000 reizigers naar 6,7 miljoen passagiers dit jaar. Maar de regio trok eerder dit jaar aan rem en Den Haag remt mee. ,,Dat is best even schakelen want aantallen zijn opeens niet meer zo interessant”, geeft Airport-baas Roel Hellemons toe. Hij volgde per 1 juli Joost Meijs op.

,,Maar we konden niet op die manier door blijven gaan. Dat willen we zelf ook niet. Dus het voelt als een natuurlijk moment om de koers te wijzigen. Die is door Joost Meijs overigens al ingezet””, zegt Hellemons terwijl hij aanschuift in de vergaderruimte op de vijfde etage van het kantoorpand van Eindhoven Airport. Voor de deur wordt druk gebouwd aan de parkeergarage die op 1 oktober wordt opgeleverd na het instorten van de eerste versie van het pand in 2017.

Lastig
Vandaag debatteert de Tweede Kamer over Eindhoven Airport maar dat pas op de plaats moet worden gemaakt, staat buiten kijf. In elk geval twee jaar lang is geen groei mogelijk. Dus om de luchthaven klaar te hebben voor de periode vanaf 2022 moet Hellemons aan de bak als hij tenminste meer wil. ,,Luchtvaartmaatschappijen vinden onze regio interessant maar ze willen wel perspectief. Ze willen kunnen uitbreiden. Als wij tien jaar lang volledig op slot blijven zitten, worden het met luchtvaartmaatschappijen lastige gesprekken over vlootvernieuwing. Nu kan ik hen alleen maar zeggen dat ze niet kunnen groeien. We moeten ze wel wat kunnen bieden zodat ze zien dat het inzetten van schone vliegtuigen meehelpt om ruimte te creëren.”

Gaat Eindhoven Airport ook ‘herriebakken’ weren?
,,Hier komen nog maar een paar van die oude Boeiing 737-toestellen die veel lawaai maken, sowieso niet meer structureel als lijndiensten. Maar eens in de paar week weken zijn er nog wel chartervluchten met dergelijke toestellen. Die mogen hier vanaf april 2020 niet meer landen. We hebben steeds meer moderne toestellen. Wizz Air en Pegasus vliegen bijvoorbeeld met de Airbus 320neo met schonere motoren dan de gewone A320-serie. Overigens moeten we wel naar een systeem waarbij we geluid goed kunnen meten. Nu werkt dat via een zeer complex rekenmodel. Dat creëert alleen maar wantrouwen.”

Eindhoven Airport heeft nu een vergunning voor maximaal 43.000 vliegbewegingen per jaar. Voor dit jaar rekent de luchthaven op 41.500 Maar de minister hanteert dat voor de komende jaren. Wil Eindhoven Airport niet groeien?
,,We hebben zelf het initiatief genomen om even pas op de plaats te maken, gezien het traject met voormalig staatssecretaris Pieter van Geel. We vinden het vooral belangrijk om samen als regio op te trekken. Er was enorme eensgezindheid. Dat vind ik belangrijker dan bij de minister toch proberen om die 1.500 extra slots te krijgen. Dat zou een hoop vertrouwen kapot hebben gemaakt. De minister trekt er alleen nog een jaar extra bij.”

Jaagt dat luchtvaartmaatschappijen weg?
,,Tot nu toe nog niet. Maar voor uitbreidingen kijken ze noodgedwongen naar andere luchthavens. Er zijn ook nieuwe luchtvaartmaatschappijen met zakelijke bestemmingen die hier aan de deur kloppen maar de eerste twee jaar zit dat er niet in.”

Luchtvaartmaatschappijen zullen moeten veranderen. Hoe gaat Eindhoven Airport daar op sturen?
,,We gaan met onze havengelden korting geven voor schonere vliegtuigen. Nu al is het financieel aantrekkelijker vliegen dan 's avonds. Per vertrekkende passagier betaalt een luchtvaartmaatschappij bij ons tussen de 11 en 20 euro, daarnaast nog een bedrag voor het vliegtuig. Dat zijn geen bedragen die een maatschappij aansporen tot het aanschaffen van nieuwe toestellen maar op jaarbasis kan het wel aanleiding zijn om hier hun nieuwste vloot in te zetten. Verder moet op Eindhoven Airport veertien procent van de brandstof biokerosine zijn.”

Naar hoeveel vluchten wil Eindhoven Airport vanaf 2022 groeien?
,,Daar hebben we nu geen plannen voor. Het focus ligt op de kwaliteit. Nu gaat 90 procent van alle reizigers via Eindhoven Airport de regio uit. Het is dus zaak dat we een betere balans krijgen tussen ingaande en uitgaande reiziger. Dat zijnRuimte is een middel niet een doel op zich. het draait om andere dingen dan alleen maar meer, meer, mee”

Bekijk bericht op "ed.nl"

Reacties op dit bericht