Eindhoven Airport wil fors grotere terminal ‘om meer kwaliteit te kunnen bieden’
|
| | ed.nl
Door Rob Burg
EINDHOVEN - Eindhoven Airport heeft vergevorderde plannen om de aankomst- en vertrekhal met de nodige vierkante meters uit te breiden. Over vier jaar wil de luchthaven de nieuwe terminal in gebruik kunnen nemen. Inmiddels is de Europese aanbesteding voor de bouw van start gegaan.
Airport stuurt aan op een fikse vergroting van de huidige terminal. Die uitbreiding - gepland aan de linkerzijde van de huidige hal, recht tegenover parkeergarage P1 - wordt naar verwachting zo'n 8.000 vierkante meter groot, aldus een woordvoerster van Eindhoven Airport.
Het is niet de bedoeling dat we nu gaan groeien. Eventuele groei kan immers alleen als tegelijkertijd minder geluid wordt geproduceerd
Woordvoerster Eindhoven Airport
Volgens Eindhoven Airport is het grotere luchthavengebouw niet bedoeld om meer vluchten en reizigers mogelijk te maken -de luchthaven maakte een stormachtige groei door sinds 2010- maar om de huidige gebruikers meer comfort en kwaliteit te kunnen bieden.
De nieuwe terminal is volgens de zegsvrouw van het vliegveld geheel in lijn met de afspraken die onder leiding van Pieter van Geel twee jaar geleden zijn gemaakt. ,,Het is niet de bedoeling dat we nu gaan groeien. Eventuele groei kan immers alleen gerealiseerd worden als tegelijkertijd minder geluid wordt geproduceerd.”
Ter vergelijking: de huidige terminal - zowel het ‘landzijdig’ gedeelte waar bagage wordt ingecheckt, winkels en horeca zijn gevestigd en de paspoortcontrole plaatsvindt, als het ‘luchtzijdige deel’ waar de toegang naar de gates is en waar de bagage na de vlucht wordt opgepikt, is nu 27.300 vierkante meter groot. De terminal wordt dus zo’n 30 procent groter.
In 2010 telde de luchthaven nog 2,2 miljoen passagiers, in 2019 bereikte Airport een voorlopig record van 6,7 miljoen. ,,De toekomstige terminal sluit qua oppervlakte aan bij het aantal reizigers in 2019. De huidige terminal, die in 2013 in gebruik werd genomen, was bedoeld voor maximaal 5 miljoen reizigers per jaar", zegt een woordvoerster. ,,Op sommige plekken is het nu vaak te krap", zegt ze. Dat is vooral het geval in de bagagehal en bij de gates.
Vooral de bagagehal is vaak te krap
Vorig jaar werd de openingstijd van de luchthaven aangepast, onder druk van omwonenden die overlast ervaren. Vluchten mogen niet meer na 23.00 uur ingepland worden. ,,Ook dat heeft gezorgd voor extra drukte, met name in de bagagehal. Daar is het nu vaak simpelweg te krap”, aldus de woordvoerster. ,,Mensen hebben sinds de coronacrisis ook behoefte gekregen aan meer ruimte.” Door de uitbreiding krijgen ook winkels en horeca iets meer armslag.
Uiterlijk in juli volgend jaar moet het voorlopig ontwerp klaar zijn, gevolgd door een definitieve versie eind 2022. De bouw is gepland in 2025. In het derde kwartaal van dat jaar zou deze moeten worden opgeleverd.
In de aanbestedingsopdracht staat onder meer dat het een flexibel gebouw moet worden, dat moet kunnen ‘meebewegen met ontwikkelingen’, zodat er bijvoorbeeld meer ruimte kan worden gemaakt voor horeca, winkels of operationele processen zoals douane maar ook opstelruimte bij de gates. Bekijk bericht op "ed.nl "
Geplaatst door 12kwadraat uit Castricum
Woordvoerster Eindhoven Airport"
Niet groeien als doel? Wie dit geloofd komt van een andere planeet............