Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Eindhoven Airport mogelijk illegaal: Schiphol onderzoekt risico’s vergunningskwestie

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 131 
|
 ed.nl - 15-02-2025 
wp-politiek_3701.JPG

Door Bart-Jan van Rooij

De jongste ontwikkelingen rond stikstof kunnen verstrekkende gevolgen hebben voor Eindhoven Airport. Dat vreest Schiphol, de grootste aandeelhouder van de Eindhovense luchthaven. Die leek zonder nieuwe natuurvergunning te kunnen, maar die is mogelijk toch nodig.

Is Eindhoven Airport eigenlijk illegaal bezig of komt er een ‘noodwet’ om uit de stikstofimpasse te komen? Dat is de vraag na de recente stikstofuitspraak van de Raad van State. Schiphol brengt de gevolgen van die uitspraak in kaart. De situatie omtrent de vergunning van Eindhoven Airport wordt van groot belang geacht door de toezichthouders van de luchthavengroep, meldt Schiphol in het jaarverslag over 2024.

De hoogste bestuursrechter heeft eind vorig jaar een uitspraak gedaan die grote gevolgen heeft omdat het moeilijker wordt om met beschikbare stikstofruimte te schuiven. De Raad van State oordeelde dat dit niet zomaar mag zonder een vergunning aan te vragen.

Vorig jaar besloot het ministerie nog dat Eindhoven Airport zo’n natuurvergunning niet nodig had. Maar dat besluit zou weleens op drijfzand gebaseerd kunnen zijn. Milieuorganisatie Mobilisation for the Environment (MOB) ging eerder al in beroep en voelt zich gesterkt door de uitspraak.

Het kabinet kondigde gisteren aan te denken aan een ‘noodwet’ en een versoepeling die soelaas zou kunnen bieden voor ondernemers. MOB doet het plan af als ‘flauwekul’ en ziet het straks opnieuw sneuvelen bij de rechter. Schiphol, dat 51 procent van de aandelen van de Eindhovense luchthaven in handen heeft, wacht af wat voor plan het kabinet precies presenteert.

Eindhoven Airport zette in 2024 een recordjaar in de boeken ondanks net wat minder passagiers en vliegtuigen, blijkt uit de cijfers van de Schiphol-groep. De inkomsten stegen van bijna 88 miljoen euro in 2023 naar ruim 96 miljoen euro in het afgelopen jaar.

Meer inkomsten uit parkeren
Ook de operationele winst groeide flink, van ruim 26 miljoen euro naar bijna 31 miljoen euro. De groei is vooral te danken aan het verhogen van de havengelden die luchtvaartmaatschappijen betalen om gebruik te maken van het vliegveld, en meer inkomsten uit parkeren.

Eerder werd al bekend dat vorig jaar zo’n 15.000 reizigers minder over de vloer kwamen. Het totaal kwam uit op net geen 6,8 miljoen reizigers. Ook het aantal starts en landingen lag enkele honderden lager dan in 2023. Luchtvaartmaatschappij Transavia kampte met technische problemen en een gebrek aan personeel en moest als gevolg daarvan slots teruggeven.

Ondertussen heeft de tweede luchthaven van het land een begin gemaakt met de bouw van de nieuwe terminal, die in 2027 klaar moet zijn. Eindhoven Airport heeft afspraken gemaakt voor een lening van maximaal 110 miljoen euro voor toekomstige financieringen en om schommelingen op te vangen. Eind 2024 was de lening nog niet aangewend.

Bekijk bericht op "ed.nl - 15-02-2025"

Reacties op dit bericht

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.