Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Eindhoven Airport moet groener

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 85 
|
 ed.nl - 09-09-2019 
tb_leefomgeving_castricum_Korendijk.jpg

Door Bart-Jan van Rooij

EINDHOVEN - Van de minister mag Eindhoven Airport twee jaar niet verder groeien en een meerderheid in de Tweede Kamer lijkt dat met haar eens te zijn. CDA-Tweede Kamerlid Mustafa Amhaouch denkt dat er sprake kan zijn van een ‘Lelystad-effect’: De luchtvaartwereld en de politiek zijn druk bezig met het nemen van de vereiste hobbels om van Lelystad, dat al decennia op het randje balanceert, een vakantieluchthaven te maken. De prioriteit ligt momenteel niet in Eindhoven.

,,Schiphol heeft als aandeelhouder van Eindhoven Airport ook nog geen concreet verzoek neergelegd voor de groei”, aldus het Kamerlid. Hij denkt dat Schiphol de energie voor de ‘vol’ gevlogen nationale luchthaven vooral in Lelystad stak, en niet in Eindhoven. In die tijd timmerde Pieter van Geel op zijn beurt een breedgedragen advies in elkaar voor Eindhoven Airport. Om omwonenden te ontzien pleit hij voor 30 procent minder geluidsbelasting in 2030. De hoeveelheid geluidsoverlast zou moeten bepalen hoeveel er gevlogen mag worden. Minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD, Infrastructuur) is het met Van Geel eens dat Eindhoven de komende jaren niet verder moet groeien.

Op dit moment legt de minister de laatste hand aan de Luchtvaartnota, waarin zij de toekomst van de luchtvaart in Nederland voor de periode 2020-2050 uitwerkt. De hoofdlijnen van die nota heeft de minister al in een brief toegelicht, de nota zelf verschijnt eind dit jaar. Eindhoven Airport heeft nu nog een vergunning voor 43.000 vliegtuigbewegingen. De luchthaven verwacht dit jaar met een paar procent te groeien tot zo'n 41.500. De minister is het eens met het advies van Van Geel om het maximum vast te zetten op die 41.500 vliegbewegingen tussen 2020 en 2022. Daarmee lijkt Eindhoven Airport het voorlopig te moeten doen. Al wil Kamerlid Mustafa Amhaouch de deur niet in het slot gooien. ,,Er is een stille meerderheid die niet tegen groei is. Het zijn actiegroepen en de omwonenden die veel last hebben die vaak veel aandacht krijgen.”

Uitdagen
,,Maar de luchthaven zorgt ook voor brood op de plank. De regio Eindhoven heeft veel kenniswerkers. Voor hen moet het mogelijk zijn om via Eindhoven naar een andere hub te vliegen.” En wat het CDA betreft betekent dat dat Eindhoven Airport de komende jaren aan de slag moet met verduurzaming. Zoals met het aanbieden van biokerosine, dat niet wordt gemaakt van aardolie maar uit organische grondstoffen. ,,Dat draagt bij aan de verlaging van fijnstof.” Ook worden luchtvaartmaatschappijen door de vlieglimieten uitgedaagd met ‘groenere’ vliegtuigen te vliegen. Met het leasen van stillere vliegtuigen kan de geluidsruimte in de toekomst mogelijk beter worden benut.

Ook in het in april gepresenteerde rapport stelt Van Geel dat de luchthaven moet inzetten op het terugdringen van de CO2-uitstoot. Daarmee is zijn advies in rap tempo omarmd. Zijn aanstelling als onafhankelijk verkenner van de ‘Proefcasus Eindhoven Airport’ werd nog geen jaar geleden her en der met wat scepsis en cynisme bezien. Ook in het verleden werd immers overlegd met voor- en tegenstanders. Maar als puntje bij paaltje kwam, mocht de luchthaven altijd blijven groeien. Van Geel was op zoek naar de balans. Zelfs toenmalig Airport-baas Joost Meijs concludeerde begin dit jaar dat ‘de tijd van de kwantiteit voorbij’ was.

Woensdag debatteert de Tweede Kamer onder meer over de brief van de minister over Eindhoven Airport.

Bekijk bericht op "ed.nl - 09-09-2019"

Reacties op dit bericht