Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Eindhoven Airport heeft de ruimte nodig

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 1092 
|
 ED.nl 
Eindhoven Airport heeft de ruimte nodig

Opinie - Eindhoven Airport heeft de ruimte nodig

Geplaatst op 02 juni 2015

Menno Boon

OPINIE - VVD Veldhoven staat positief tegenover het verhogen van het aantal vluchten tussen 23.00 uur en middernacht. Dat zegt Rian Zwolsman commissielid van de Veldhovense VVD.

2015 is het jaar van de evaluatie van de eerste fase van de Alderstafel en het onderwerp 'vliegveld' komt veelvuldig ter sprake in het Veldhovense. Met name de eventuele uitbreiding van het aantal vluchten in de avonduren is een punt van discussie.
Raadsleden horen verschillende meningen van diverse kanten. De meningen van omwonenden zijn belangrijk, maar zijn die ook gebaseerd op feiten? Daarom was een bezoek aan het vliegveld zelf geen overbodige luxe. Om een standpunt in te nemen zelfs een absolute noodzaak. In het voorjaar werd een deel van de fractie van de Veldhovense VVD hartelijk ontvangen door Joost Meijs, algemeen directeur. Een heldere presentatie volgde en veel werd duidelijk.

Thuishaven

Transavia en Ryanair hebben op Eindhoven Airport een thuishaven, Transavia met vier vliegtuigen en Ryanair met drie vliegtuigen. Een homebasevliegtuig levert direct 30 tot 50 FTE aan extra directe werkgelegenheid op. Ook expats, waarvan er veel wonen in onze regio, gebruiken het vliegveld om van daaruit heel Europa te bezoeken. Voor hen een belangrijke factor om hier te komen wonen en werken.

Dan de geluidsoverlast. Het klopt, een vliegtuig hoor je. Maar Eindhoven Airport doet er zo veel mogelijk aan om de overlast tot een minimum te beperken. De luchthaven houdt zich aan alle afspraken die gemaakt zijn in het Aldersoverleg. Alleen maatschappijen met geluidsarme vliegtuigen kunnen hier binnen komen en de aanvlieg- en vertrekroutes zijn aangepast. Daarnaast zijn de zogeheten glijvluchten ingevoerd. Er mogen nu slechts vier geplande vluchten binnen komen tussen 23.00 en 00.00 uur. Vluchten die later arriveren, betalen een hoge boete. Gevolg hiervan is, dat maatschappijen hun planning zo aanpassen, dat zij ruim op tijd binnen zijn. Dus bijvoorbeeld niet meer gepland om 23.50 uur, want een beetje tegenwind en de landing is na 00.00 uur. Daardoor kan het ook voorkomen dat toestellen al vóór 23.00 uur binnenkomen, zodat het aantal van vier in de praktijk vaak niet gehaald wordt.

Tegenstanders

Wettelijk gezien mag het aantal van vier verhoogd worden naar acht. Tegenstanders zeggen dat dit niet nodig is, want het aantal van vier wordt toch al bijna nooit gehaald. Dat dit aantal vaak niet gehaald wordt, heeft te maken met de boeteclausule, een enorm positieve bijwerking van het strenge beleid van Eindhoven Airport. Maar voor maatschappijen is het hebben van een thuisbasis alleen interessant als een luchthaven 17 uur per dag open is. Een vliegtuig moet binnen Europa meerdere vluchten maken en 's avonds weer thuis kunnen komen. De openstelling tussen 23.00 en 00.00 is dus wel degelijk belangrijk om de luchthaven aantrekkelijk te houden.

Voor ons als Veldhovense VVD is het belang van Eindhoven Airport voor de regio duidelijk. Wanneer de tweede fase van de Alderstafel besproken wordt, zullen wij positief staan tegenover het verhogen van het aantal vluchten in het uur tussen 23.00 en 00.00 uur. We zijn niet doof voor de geluiden van omwonenden en begrijpen dat er altijd mensen zullen zijn die wel last hebben van vliegtuigen. Naar de mening van de Veldhovense VVD is er sprake van een goede balans tussen de economische voordelen voor de regio enerzijds en de aanpak van hinderbeperking en aandacht voor duurzaamheid anderzijds.

Bekijk bericht op "ED.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

*Dan de geluidsoverlast. Het klopt, een vliegtuig hoor je. Maar Eindhoven Airport doet er zo veel mogelijk aan om de overlast tot een minimum te beperken. De luchthaven houdt zich aan alle afspraken die gemaakt zijn in het Aldersoverleg. Alleen maatschappijen met geluidsarme vliegtuigen kunnen hier binnen komen en de aanvlieg- en vertrekroutes zijn aangepast. Daarnaast zijn de zogeheten glijvluchten ingevoerd.*

De Schiphol-group is eigenaar van ook Eindhoven-airport.
Schiphol heeft het zelfde sprookje ook voor de regio Schiphol zelf.

Er wordt vrijwel helemaal niets gedaan om de overlast tot een minimum te beperken.
Slechts de aantallen tellen.

Het Alders-overleg wordt zonder pardon, neergelegd zoals het Schiphol uitkomt.
Afspraken met de omwonenden hebben geen betekenis voor de Schiphol-group.

Geluidsarme toestellen zijn eveneens uit een sprookje komen vliegen.

Glijvluchten zijn nog steeds niet ingevoerd door Schiphol (CDA-vliegen) want dat kost
capaciteit.

VVD-Veldhoven is blijkbaar belanghebbende of (nog) niet wakker gebulderd!