Eindhoven Airport haalt opgelucht adem: minister Schouten verleent stikstofvergunning
Door Michel Theeuwen
EINDHOVEN - Eindhoven Airport kan opgelucht ademhalen: het vliegveld krijgt gewoon een vergunning voor de stikstofuitstoot. Uit ingewikkelde berekeningen concludeert minister Carola Schouten dat de uitstoot van vliegtuigen en het verkeer rond de luchthaven niet is toegenomen. Milieuorganisatie Mobilisation for the Environment kondigt al juridische stappen aan tegen het besluit van Schouten.
Voor de uitstootcijfers heeft Eindhoven Airport de maximaal toegestane 43.000 starts en landingen van vliegtuigen als uitgangspunt genomen. In het topjaar 2019 zat het vliegveld op 41.500 vliegbewegingen; vorig jaar zakte dat aantal fors naar 18.900. Er is in de berekeningen een vergelijking gemaakt tussen 2014 - met eveneens het maximum aantal vliegbewegingen en een schatting van het soort vliegtuigen die er toen vloog - en de werkelijke situatie in 2019. Conclusie: de totale uitstoot van stikstof is gedaald van ruim 242 naar bijna 218 ton per jaar.
Alleen Leenderbos krijgt pak stikstof te verwerken
Essentieel bij de beoordeling is echter de invloed van het vliegveld op de Natura2000-gebieden Kampina, Kempenland, Weerter- en Budelerbergen, Strabrechtse Heide, Bossche Broek en Groote Heide/Leenderbos/Plateaux. Alleen dat laatste gebied krijgt een pak stikstof te verwerken: 15 mol per hectare per jaar. Maar in vergelijking met 2014 zijn de gevolgen volgens Eindhoven Airport niet groter geworden. Daarom kan de minister de vergunning afgeven.
De procedure was nodig omdat milieuorganisatie Mobilisation for the Environment (MOB) de minister vroeg in te grijpen bij de luchtvaart. Die viel tot dan buiten de stikstofaanpak. MOB maakte naam door de rechtszaak waarin de Raad van State bepaalde dat de manier waarop Nederland met stikstof omgaat onvoldoende bescherming biedt voor kwetsbare Natura2000-gebieden. Daarop moesten allerlei (bouw)projecten bewijzen dat ze geen invloed hebben op de natuurgebieden. Voor een vliegveld als Eindhoven Airport gold dat nog niet. Tot MOB Schouten daarop aansprak en eiste dat het aantal vliegbewegingen drastisch werd teruggebracht.
Dat vond Schouten niet nodig, maar de minister stelde wel vast dat het vliegveld in overtreding is. Ze gaf MOB gelijk over de natuurbeschermingsvergunning. Die moest de luchthaven voor 1 oktober vorig jaar aanvragen. Om die te krijgen moest Eindhoven Airport aantonen dat de stikstofuitstoot niet is gestegen.
Bij de berekeningen zijn behalve het warmdraaien, starten, taxiën, klimmen en landen van de vliegtuigen ook het verkeer van en naar het vliegveld én de grondactiviteiten zoals bagagevervoer en serviceverkeer meegenomen.
Voorzitter Johan Vollenbroek van MOB heeft het besluit van Schouten nog niet gelezen, maar had niks anders verwacht. Volgens hem is dit in politieke besluit naar een uitkomst toegerekend. ,,Door 2014 te verzinnen als referentiepunt kunnen ze het vliegverkeer vergunnen. We zien dat wel vaker bij natuurbeschermingsvergunningen. Fraude noemen we dat. Bij de Amer-kolencentrale bijvoorbeeld werd een uitstoot van 170 ton ammoniak per jaar verzonnen. Die ging terug naar 10 ton, terwijl er in het verleden feitelijk nooit één ton uitstaat was.”
Eindhoven Airport voor driekwart sluiten
MOB start dan ook zeer waarschijnlijk beroepsprocedures tegen de vergunning. Daarbij neemt de organisatie het jaar 1994 en 1996 als uitgangspunt, omdat toen de Natura2000-gebieden werden aangewezen. Toen had Eindhoven Airport 11.000 vliegbewegingen. ,,Dan kun je het vliegveld inderdaad voor driekwart sluiten, maar dat is toch niet verkeerd? De tijd van de goedkope vluchten is voorbij, zeker ook door de ambitieuze plannen van de Europese Unie. Het wordt tijd dat de BTW op kerosine afgerekend wordt en dat er een tax komt op vluchten binnen Europa, zodat een ticket naar Madrid geen 20 euro maar 300 tot 400 euro kost, waardoor ook de werkelijke maatschappelijke kosten berekend worden", aldus Vollenbroek.