Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Eind 2022 besluitvorming over CO2-platform voor luchtvaart

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 201 
|
 luchtvaartnieuws.nl - 21-09-2021 
HvS_Logo-rijksoverheid-instrastructuur-en-Waterstaat.png

DEN HAAG - Eind 2022 staat in Nederland politieke besluitvorming gepland over de vormgeving van een CO2-plafond voor de luchtvaart. Dat staat in de dinsdag gepubliceerde Rijksbegroting 2022 voor het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Het CO2-plafond moet van toepassing worden op de internationale luchtvaart vertrekkend uit Nederland. “Gekeken wordt naar een plafond waarbij de toegestane CO2-uitstoot van nationaal niveau wordt vertaald naar de luchthavens. Zo wordt CO2 kaderstellend voor verdere groei”, aldus het ministerie.

Volgens een aangenomen motie van kamerleden Paternotte (D66) en Stoffer (SGP) mag bij de invoering van een CO2-plafond voor de luchtvaart het plafond niet hoger zijn dan de emissies van de hoeveelheid uitstoot van de vanuit Nederland vertrekkende vliegtuigen in 2019. Ook mag het plafond in 2030 en 2050 niet hoger zijn dan de doelstellingen in het Ontwerpakkoord Duurzame Luchtvaart.

Het ministerie schrijft in de Begroting 2022 dat Nederland actief inzet op een “betekenisvolle bijdrage” door de internationale luchtvaart aan het klimaatdoel van Parijs. In dat kader wordt eind 2022 tijdens de driejaarlijkse ICAO-vergadering gesproken over het effectieve CO2-compensatie- en reductiesysteem CORSIA, ofwel het Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation.

De Europese Commissie onderzoekt de mogelijkheid om op Europees niveau een bijmengverplichting voor de luchtvaart in te voeren. Op nationaal niveau is afgesproken dat in 2030 veertien procent van de luchtvaartbrandstoffen voor in Nederland een duurzame herkomst heeft. “Hiertoe dienen zowel het nationale als het Europese beleid in 2022 verder uitgewerkt en geïmplementeerd te worden.”

Bekijk bericht op "luchtvaartnieuws.nl - 21-09-2021"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door 12kwadraat uit Castricum

Zal mij benieuwen hoe ze dit weer gaan manipuleren?
ICAO/Corsia, een vage VN organisatie functionerend onder de druk van de luchtvaart lobby, met een navenant vaag klimaatsysteem.
Wellicht hier en daar nog wat bomen plaatsen..

Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee

‘Als de uitstoot in 2019’, ja dat is een banaan recht kletsen!
Was 2019 niet het jaar met meer als 500.000 vertrekkende en aankomende vluchten?
Volksverlakkerij ten top! Gemiste kans om eindelijk te minderen met die vliegende klimaatslopers.

Dan wordt er al weer gesproken over ‘compensatie’ , ook dat belooft niet veel goeds voor Moedertje Aarde en bewoners die hinder en overlast ervaren.

Geplaatst door Marc B uit Almere

...niet hoger zijn dan de emissies van de hoeveelheid uitstoot van de vanuit Nederland vertrekkende vliegtuigen in 2019???

WHATTTT???? Moet de uitstoot van CO2 niet juist naar beneden?? Ook komen we zo nooit van die kl#reherrie af zucht.... Meer bio bijmengen en groeien maar!

Geplaatst door Frans uit Assendelft

Dan moeten ze gelijk ook alle uitstoot en effecten meenemen, dus ook die boven 900 m, het versterkte effect van uitstoot op grote hoogte, contrails, etcetera. Maar dat zal wel ijdele hoop zijn.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.