Eerste reactie Schiphol op aankondiging kabinet
Schiphol heeft als opdracht om Nederland te verbinden met de wereld en tegelijk onze impact op de leefomgeving en het klimaat versneld te verminderen. Schiphol is niet voor groei om de groei, maar ook niet voor krimp om de krimp.
Wij zijn wél voor een goed doordachte aanpak die leidt tot het beoogde doel: het verbinden van Nederland met de wereld met een steeds stiller en schoner Schiphol. Dat geeft zekerheid en perspectief voor alle betrokkenen: omwonenden, overheden en luchtvaartsector. In die balans blijven wij onverminderd investeren. Daar horen een natuurvergunning en een luchthavenverkeersbesluit bij waar hard aan wordt gewerkt.
Wij zullen samen met de luchtvaartmaatschappijen in overleg treden met het kabinet om bij te dragen aan zo’n goed doordachte aanpak. De plannen van het kabinet zoals nu gepresenteerd leiden tot grote onzekerheid en veel blijft onduidelijk. We zien dat er grote risico’s worden genomen met de kwaliteit van het netwerk. Door terug te gaan naar het oude geluidsstelsel dreigt er een verschuiving van geluidsoverlast die niet goed is voor de omgeving.
Het is teleurstellend dat, in afwijking van de ambitie uit het regeerakkoord, een besluit over Lelystad Airport pas in 2024 kan plaatsvinden. Wij hopen dat dit eerder kan.
Geplaatst door Hans Buurma uit Hilversum
Dat is destijds aan de Alderstafel afgesproken. Andere redenen (zoals prijsvechters accommoderen) zijn door alle betrokkenen afgewezen.
Nu Schiphol niet meer groeit en tov 2019 krimpt, vervalt deze afspraak. Lelystad dan toch openen is strijdig met de gemaakte afspraken en heeft dus geen ander verdedigbaar maatschappelijk nut.
Uitstel van een kabinetsbesluit met 2 jaar is volstrekt zinloos en schept onnodige verwarring, rechtsonzekerheid en een rechtszaak over de natuurvergunning
Het besluit kan nu genomen worden als uitvloeisel van de krimp naar 440k. Daar moet het kabinet niet voor weglopen.
Dus Lelystad Airport niet openen voor commercieel luvhtvervoer, de luchtverkeersleiding opheffen en het ztationsgebouw een andere bestemming geven of slopen.
SATL zou kunnen besluiten deze argumenten in zijn verweer op te nemen.
Een snel besluit tot niet openen bespaart het kabinet en minister Harners gezichtsverlies en kostbare tijd.