Eerste Kamer rijdt Lelystad Airport niet in de wielen, al scheelt het weinig

Door Herre Stegenga
De Eerste Kamer rijdt Lelystad Airport niet in de wielen. Twee moties die nieuwe dompers zouden betekenen voor het vakantievliegveld, zijn vanmiddag verworpen. Al scheelde het weinig of was het vliegveld van de lijst met zogeheten PAS-melders geschrapt.
Dit zijn bedrijven die zonder vergunning werken sinds de Raad van State in 2019 een streep haalde door het Programma Aanpak Stikstof. Het goedkeuren van de PAS-melding voor het vliegveld is volgens de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL-Lelystad Airport) een ‘slinkse manier’ om 45.000 vliegbewegingen in de polder te legaliseren. Dit is overigens het maximaal toegestane aantal starts en landingen in Lelystad.
Bijval
De Partij voor de Dieren onderschrijft dit en diende, gesteund door GroenLinks en de SP, een motie in met het verzoek om het vliegveld te schrappen van de lijst met PAS-melders. De bijval was groot bij de stemming. Zo sloten de PvdA, ChristenUnie, D66, de SGP en Forum voor Democratie zich bij de motie aan, maar het was net niet genoeg voor een meerderheid (37 voor, 38 tegen).
Ook een PvdD-motie om de natuurvergunning voor Lelystad Airport op te schorten, haalde het niet. Dit is de laatste grote procedurele hobbel voor de opening van het vakantievliegveld. De vergunning bleek vorig jaar alsnog nodig toen bleek dat er fouten in de stikstofberekeningen zaten. Deze missers waren blootgelegd door Leon Adegeest, voorzitter van de SATL. Een ontwerp van de vergunning ligt al enige weken ter inzage.
Volgens Annemarie Jorritsma (VVD) zijn beide moties staatsrechtelijk niet juist. ,,De Eerste Kamer gaat hier niet over.’’ De indieners zijn uit op politiek gewin, vond ze. Met het aanvragen van een vergunning is niets mis, aldus de senator. ,,We mogen niet met twee maten meten.’’ Greet Prins (CDA) sloot zich hierbij aan: ,,We moeten onderscheid maken tussen de juridische gang van zaken en de politieke besluitvorming.’’
Lelystad Airport had niet op de lijst met PAS-melders moeten staan. Daarvoor is de uitstoot te groot
Henk Pijlman, D66
D66 ging alleen mee met de motie over de PAS-melding. ,,Lelystad Airport had niet op deze lijst moeten staan’’, zei Kamerlid Henk Pijlman. ,,Daarvoor is de uitstoot te groot.’’
Niko Koffeman van de PvdD zei dat Lelystad Airport zich nu niet vergenoegd in de handen hoeft te wrijven. ,,Ik denk dat het verzet een nieuwe fase ingaat.’’ Zowel de natuurvergunning als de PAS-melding kan uiteindelijk wel eens voor de rechter komen, meende hij.
Hoofdpijndossier
Het nieuwe kabinet moet de knoop doorhakken over de opening van Lelystad Airport als vakantievliegveld. Na de val van het kabinet heeft de Tweede Kamer dit hoofdpijndossier ‘controversieel’ verklaard. Daarmee kan het huidige demissionair kabinet er geen besluit meer over nemen. Bekijk bericht op "destentor.nl - 16-03-2021"
Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest
Reken er maar op dat Rutte c.s. dit straks gaan doordrukken en die vergunning gewoon gaan verlenen ten koste van een heel nieuw geluidbelast en dus verziekt leefgebied. Zij slapen er niet minder om! En 'Henk en Ingrid' willen straks weer voor 30 euro naar Spanje vliegen!
Ik roep op om het verzet niet op te geven.