Eerst MER verankeren, dan pas praten over groei Schiphol

Schiphol kan volgens een concept-milieu-effectrapportage (MER) doorgroeien naar 540.000 vluchten per jaar in 2023, 40.000 meer dan de huidige limiet. Inwoners van Zwanenburg, Uithoorn en Aalsmeer zullen daar de meeste overlast van te verduren krijgen. Als het aan de bestuurders in omliggende gemeenten ligt, moeten eerst MER-afspraken worden nagekomen met betrekking tot milieu, vliegveiligheid en herziening van het luchtruim. 'Dan gaan we daarna verder praten over de toekomst.'
'Met vijfhonderd vliegtuigen per dag op de Aalsmeerbaan maakt het niet veel uit hoeveel decibel ze produceren.' Hoor het interview hier
Hoe hinder wordt erváren is echt iets anders dan de berekende hinder in allerhande rapporten, zegt de Aalsmeerse Schiphol-wethouder Robbert-Jan van Duijn. Wat hem betreft is het dan ook te vroeg om nu al voor te sorteren op een substantiële uitbreiding van het aantal vluchten. 'Wij vinden dat je zo'n MER moet gebruiken om de huidige afspraken juridisch te verankeren, zodat er ook gehandhaafd kan worden op de huidige grens van 500.000 vluchten. Laat dat nou eerst eens gebeuren.'
Geplaatst door drs Jan Griese uit Amstelveen
Schiphol is een bedrijf , Nb in bezit van de Ned staat en o.a. Gem Amsterdam ! Slome a.damse politici stellen vaak: Wij kunnen er weinig aandoen. Dat typeert bij voorbaat de man in kwestie al.
Ik breng even in herinnering , dat Oud Wethouder Lodewijk Asscher PvdA in zijn eentje de Privatisering van Schiphol tegen hield , ondanks hevig verzet van Oud VVD Minister Zalm.. !