Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Eerder minder vluchten in piekuren Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 304 
|
 noordhollandsdagblad.nl - 16-01-2018 
Eerder minder vluchten in piekuren Schiphol

Het aantal vluchten in de zeven piekuren op Schiphol zal eerder minder worden, dan meer. Dat verwacht Hans Alders, voorzitter van de Omgevingsraad Schiphol.

Tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst dinsdag van de Barin, de in Nederland actieve luchtvaartmaatschappijen, keek Alders terug en vooruit. Na 2020 kan het aantal vluchten weer toenemen wanneer de geluidsoverlast is verminderd. „Maar dat is alleen buiten de pieken mogelijk. Verhoging van de piekuurcapaciteit is er nooit van gekomen en het zal eerder naar beneden gaan”, doelde Alders op het kritische rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid.

Na afloop liet Michiel van Dorst, directeur van de luchtverkeersleiding, weten dat hij die conclusie nog niet deelt. „Schiphol is nu niet onveilig, maar er zijn wel maatregelen nodig voor er weer groei mogelijk is. Denk daarbij ook aan extra taxibanen. We hebben strenge eisen en gaan kijken wat mogelijk is. Misschien dat over enkele jaren wel extra vluchten in de pieken haalbaar zijn.”

Hans Alders mag nog tot de herfst zijn luchtvaartwerk voorzetten. „Net als in 2008, toen we het Aldersakkoord sloten, wordt het nu ook weer spannend. Natuurlijk geven we over de groei tot 2030 en de woningbouw alleen een advies aan de minister. De politiek beslist altijd. Maar wanneer we onderling op één lijn komen, dan is onze invloed niet gering”, riep hij de luchtvaartsector, bewoners en overheden op. Het laatste jaar is de spanning hoog opgelopen en dreigen partijen op te stappen.

Hij wil niet terug naar de tijd dat discussies eindigden in de rechtszaal. Belangrijk is ook dat de groeimogelijkheden vooral worden benut voor meer intercontinentale vluchten en bestemmingen. Dat is belangrijk voor het bedrijfsleven. ,,Selectieve groei dus. Al maar meer en goedkopere vluchten, heeft zijn langste tijd gehad. Het netwerk van Schiphol moeten we koesteren.’’ Groei van vakantievluchten moet vooral plaatsvinden op regionale vliegvelden zoals Eindhoven en Lelystad.

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl - 16-01-2018"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Frans Slot

Na 2020 kan het aantal vluchten weer toenemen wanneer de geluidsoverlast is verminderd.
Volgens mij is de geluidsoverlast alleen maar toegenomen ,en na 2020 komt er dus nog een extra
toename bij. Schiphol berekent het natuurlijk zo dat er minder geluidsoverlast uit komt, daar zijn ze
heel goed in.

Geplaatst door Peter

Meer vluchten van zwaardere en grotere vliegtuigen dus voor Schiphol, dus de geluidsoverlast en kankerverwekkende uitstoot gaat dus dubbel omhoog, en de pretvluchten mogen ook groeien maar dan op de andere luchthavens.

Nog even een fabeltje over duurzaam en minder herrie erbij de wereld inslingeren en we kunnen weer gewoon door.
Arm Nederland..