Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Een vierde aanvliegroute naar Schiphol hangt in de lucht

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 287 
|
 hetkontakt.nl - 10-12-2024 
Luchtruimherziening_HvS.png

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) wil het luchtruim opnieuw indelen en daarbij een vierde aanvliegroute realiseren. Waar deze route precies komt, is nog niet bekend. Wel bestaat er een kans dat deze route ook over West Betuwe heen komt.

Om inwoners over de vierde aanvliegroute te informeren, werd er op dinsdag 3 december een bijeenkomst in het gemeentehuis georganiseerd. Hoewel de gemeente een faciliterende rol had, werd de avond georganiseerd door stichting Stop4deroute. Zo’n tweehonderd inwoners uit West Betuwe, maar ook uit Culemborg, kwamen langs om informatie te krijgen, hun zorgen te uitten en vragen te stellen.

De route
Het plan is om de route over zuidwest Gelderland en zuidoost Utrecht te laten lopen. Hoe de route er precies uit komt te zien wordt bekend als de ontwerpschets af is. Het IenW is van plan om deze schets voor het einde van het jaar te delen. Het IenW claimt dat de vierde aanvliegroute voor meer duurzaamheid gaat zorgen, het luchtverkeer efficiënter gaat maken, meer ruimte voor de luchtmacht creëert en de groei van Schiphol mogelijk maakt.

Stichting Stop4deroute
Stop4deroute is sinds 2024 een officiële stichting geworden, maar in de jaren daarvoor waren ze ook al actief. De stichting heeft als doel om het plan van de vierde aanvliegroute tegen te houden. Dit doen zij voornamelijk door mensen over het onderwerp te informeren. Tijdens de bijeenkomst in het gemeentehuis van West Betuwe informeerden zij inwoners over de plannen van IenW, de invloed die deze route op de gezondheid van inwoners heeft en wat mensen kunnen doen om het doel van Stop4deroute te ondersteunen. Ook wethouder Hartman was aanwezig om vragen te beantwoorden en te vertellen wat de gemeente deed met betrekking tot dit onderwerp.

Peter van Thienen, voorzitter van Stop4deroute, vertelde over de plannen. “Wij zijn geen neutrale stichting, maar wij zijn wel feitelijk. De nieuwe indeling van het luchtruim gaat meer om de groei van de luchtvaart in Nederland en in mindere mate om duurzaamheid en geluidsoverlast. Door deze veranderingen krijgen luchtvaartmaatschappijen een beetje meer winst en de mogelijkheid op groei.”

Advies van de gezondheidsraad
Deze raad heeft in 1999 voor het laatst naar de luchtvaart gekeken en daarover een advies uitgebracht. Maar om een nieuw advies uit te brengen, moet de IenW daar eerst om vragen. Dit is tot nu toe nog niet gebeurd.


RTL Nieuws liet in april ook weten dat de nieuwe indeling van het luchtruim geen milieuwinst oplevert. Dit bleek nadat zij documenten van IenW, via een Wet Open Overheid verzoek, hadden aangevraagd en ingelezen.

“De krimp van Schiphol is de enige manier om de duurzaamheid rondom het luchtverkeer te verbeteren”, laat Van Thienen weten. Kabinet-Schoof heeft aangegeven voor de groei van Schiphol te zijn. Ook de luchtvaartnota 2020-2050 gaat uit van groei.

Economische betekenis van Schiphol
In 2019 heeft Decisio in opdracht van het IenW een onderzoek gedaan naar de economische betekenis van Schiphol. Volgens dit rapport draagt Schiphol direct ongeveer 0,8 tot 0,9% bij aan het bruto binnenlands product van Nederland. Inclusief indirecte bijdragen (zoals werkgelegenheid) is dit percentage ongeveer 1,3%. Daarnaast biedt Schiphol direct werk aan ongeveer 68.000 mensen en indirect aan nog eens 45.000. Ook zorgt de luchthaven voor meer verbindingen, wat Nederland aantrekkelijker maakt voor bedrijven.

Van Thienen: “Voor de economie is Schiphol belangrijk, maar de luchthaven is minder belangrijk dan de overheid aangeeft.”

De gezondheidsgevolgen
Femke van Brussel-Visser, algemeen bestuurslid van Stop4deroute en gezondheidswetenschapper was ook aanwezig om te vertellen over de gezondheidsgevolgen die de vierde aanvliegroute met zich meebrengt. “De geluidsoverlast die de vliegtuigen met zich meebrengen, zorgen voor slaapoverlast, stress, verminderde leerprestaties bij kinderen en heeft ook effect op hart- en vaatziektes. Verder stoten vliegtuigen fijnstof uit dat dan in de lucht terecht komt.”
Een bewoner vroeg naar de relatie tussen vliegtuigen en stiltegebieden. “In West Betuwe zijn veel stiltegebieden, hoe heeft dit invloed op de route van de vliegtuigen?” Stop4deroute liet weten dat een stiltegebied geen invloed heeft op de route. “De vliegtuigen vliegen boven de 1800 meter en hebben dan volledige vrijheid.”

Wat vindt de gemeente?
Wethouder Hartman liet tijdens de bijeenkomst van 3 december weten dat de raad en het college op de hoogte zijn over de vierde aanvliegroute. Ook refereerde ze aan de motie die in juni 2023 werd aangenomen.

In de raadsvergadering van 27 juni 2023 heeft GroenLinks samen met de PvdA en D66 een motie ingediend tegen deze aanvliegroute. Daarin vroegen bovengenoemde partijen of gemeente West Betuwe zich uit kan spreken tegen deze vierde aanvliegroute, actief binnen de regio te vertellen over dit onwenselijke besluit, raad en inwoners actief te informeren over de ontwikkelingen en inwoners te vertellen over de mogelijkheid tot meer informatie via de website: www.stop4deroute.nl. Deze motie werd destijds unaniem aangenomen.

Wethouder Hartman liet tijdens de bijeenkomst van 3 december weten dat ze het college over deze avond op de hoogte gaat stellen ook wil ze aan het college voorstellen om namens de gemeente een brief naar IenW te sturen en hun zorgen over de vierde aanvliegroute te uitten. Verder wil wethouder Hartman met het regionale verband, dus met andere gemeentes uit het Rivierengebied, gaan praten over deze aanvliegroute en actie ondernemen.

Nog positief
Stop4deroute is positief. Van Thienen: “Het plan is nog niet in kannen en kruiken, het heeft zin om van je te laten horen. Wij geloven dat deze route er niet komt als er genoeg draagvlak is.”

Anne Ruth den Hertog

Bekijk bericht op "hetkontakt.nl - 10-12-2024"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

Ik herken in dit bericht de onheilstijding die wij ca. 25 jaar geleden kregen toen de Polderbaan werd aangekondigd, die ‘groei mogelijk zou maken met minder hinder’. Welnu, we hebben het geweten, de hele regio Kennemerland kwam in een onnoemelijke hoeveelheid vliegtuiggejank en -gedreun. De leefomgeving is hier volkomen verziekt. Of je nu op het strand zit tussen Wijk aan Zee en Castricum, fietst of wandelt in het natuurgebied Kennemerduinen, of in de wijde omgeving fietst in Noord-Holland Zuid, overal hoor je het vliegtuiggeluid.

‘Het IenW claimt dat de vierde aanvliegroute voor meer duurzaamheid gaat zorgen, het luchtverkeer efficiënter gaat maken, meer ruimte voor de luchtmacht creëert en de groei van Schiphol mogelijk maakt.’ Die duurzaamheidsclaim is volslagen onzin, want dit doel is veel beter te bereiken met krimp. Men beroept zich om ‘minder omvliegen en kortere efficiëntere routes, die emissies zouden laten afnemen. Dit gaat over kleine percentages die door de verdere groei, wat het eigenlijke doel is, heel snel zullen worden ingehaald.

U zult niet de idiote herrie krijgen die wij hier moeten ondergaan, maar zeker is het dat het grote goed van stilte in een steeds drukkere en lawaaiigere wereld voor u voorgoed verloren zal gaan. U zult in de toekomst wellicht, naast de dagelijkse en nachtelijke ergernis, moeten slapen met dichte ramen en wellicht met oordoppen.

U kunt zich wat mij betreft nu al aanmelden als toekomstig mishandelde in de rechtszaak van Bénédicte Ficq, want in het huidige politieke klimaat zal die route er keihard door gedrukt gaan worden, uiteraard weer omfloerst met mooie. de werkelijkheid verhullende, volzinnen over ‘optimaal verbinden, efficiënte inzet van het luchtruim, duurzame luchtvaart en stille vliegtuigen, en het o zo nodige vestigingsklimaat’ van nog meer bedrijven in een al overvol land (met nu al aanzienlijke arbeidstekorten!).

Ik vind het in en in triest, dat de geschiedenis zich nu in een ander deel van dit land alweer gaat herhalen, en vanuit 25 jaar ervaring met dit dossier deel ik, zeer tegen mijn zin overigens, uw optimisme dat deze route er niet zou komen in het geheel niet.

De redenen zijn, dat macht en geld weer de doorslag krijgen, dat onfatsoenlijk handelen door de huidige Wet Luchtvaart werd en wordt gefaciliteerd, en niet in het laatst de egocentische en hedonistische houding (gericht op genot!) van de vliegconsument, die gewend is en het als een soort recht is gaan zien om overal heen te kunnen vliegen voor een habbekrats, gekoppeld aan de vele activiteiten in ‘pretpark NL’, die zich economisch aan dit verschijnsel hebben verbonden.

De misdadige gedragingen vanuit de luchtvaart uit het verleden zijn en blijven een garantie voor de toekomst, namelijk dat dit gewoon door gaat.